BMW C Evolution – elektryczny maksi skuter

- Piotr Jędrzejak

Elektryczny maksi skuter z biało-niebieskim śmigłem trafi na rynek już niedługo!

BMW po raz pierwszy pochwaliło się pracami nad elektrycznym skuterem już rok temu. Zobaczyliśmy wtedy całkiem zwykły maksi skuter, ale w kamuflażu i bez wydechu. Kolejna prezentacja miała miejsce na targach samochodowych we Frankfurcie. Pamiętacie szaro-niebiesko-neonowy techno pojazd? Właśnie o niego chodzi. To były jednak bardzo prototypowe pomysły.

Teraz BMW jest oficjalnym partnerem olimpiady w Londynie i marketingowcy uznali to za dobry pomysł, żeby zaprezentować bardzo bliski produkcji seryjnej, elektryczny maksi skuter o nazwie C Evolution. Półtora miesiąca temu przyłapano go na testach na torze.

Inżynierom odpowiedzialnym za C Evolution przyświecała idea połączenia dwóch cech: osiągów znanych ze spalinowych maksi skuterów oraz autonomii silników spalinowych – po naszemu chodzi o duży zasięg. Bo obszernych testach, jazdach w wielu warunkach atmosferycznych oraz w różnych regionach, a nawet po badaniu infrastruktury (na przykład w celu założenia sieci wypożyczalni i stacji elektrycznych), Bawarczycy w końcu chwalą się, co potrafi ich C Evolution. W końcu musi sprostać bardzo wymagającemu rynkowi.

Przechodząc do konkretów. Chłodzony cieczą silnik elektryczny dostarcza 14 KM ciągłej mocy, a maksimum zatrzymuje się na bardzo przyzwoitym poziomie 46 KM. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 120 km/h i jak zapewnia BMW, reakcja na gaz jest błyskawiczna. Jedną z najważniejszych informacji jest zasięg – można osiągnąć aż 100 km! Taki wynik zawdzięczany jest bateriom o sporym napięciu oraz pojemności (8 kWh), ale także dzięki systemowi odzyskiwania energii przy hamowaniu. ABS oczywiście jest na pokładzie, a baterie zostały umieszczone nisko, zapewniając obniżony środek ciężkości.

Samo ładowanie akumulatorów również zostało maksymalnie skrócone – od 0 do 100% w 3 godziny. Wystarczy zwykły, domowy kontakt 220V. Co istotne, nie potrzeba żadnej zewnętrznej ładowarki, przetwornicy, czy innej, wielkiej i nieporęcznej skrzynki – wszystko zostało zintegrowane, a na zewnątrz jest tylko kabel.

BMW łączy się z innymi samochodami BMW w nowym, bawarskim systemie bezpieczeństwa. Na felgach znalazły się opony Metzeler Feelgreen z niskimi oporami toczenia. Światła wykonane zostały oczywiście w technologii LED, a zegary to ekrany TFT.

Jakie są Wasze odczucia dotyczące C Evolution?

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl