Na prezentacji w Mediolanie Aprilia przede wszystkim podkreśliła swoje już kolejne zwycięstwo w World Superbike, a zaprezentowana nowa wersja RSV4 RR oczywiście bezpośrednio nawiązuje do zwycięskiego, superbikowego motocykla.
Śmiało można stwierdzić, że panowie w Noale ostatnio nie spoczywali na laurach. Nowa RSV4 RR jest lżejsza i mocniejsza – teraz produkuje zabójcze 201 KM mocy, co jest wynikiem aż o 16 KM lepszym, niż w poprzednim modelu! Przy okazji udało się oszczędzić 1,5 kg masy.
Podniesienie mocy było możliwe dzięki zoptymalizowaniu i przekonstruowaniu niemal wszystkich elementów silnika. Zmniejszone zostało tarcie wewnątrz jednostki, poprawiona została wydajność spalania mieszanki oraz dynamika jej przepływu. Airbox, tak jak głowice, mają nowy kształt, są nowe wtryskiwacze, ruchome lejki doprowadzające powietrze mają teraz większy zakres ruchu, a przepustnice mają oddzielne, dedykowane serwomotory (co pomaga w dokładności sterowania oraz otwiera nowe możliwości kontroli trakcji itp). Znalazły się nowe, tytanowe zawory (dolotowe są teraz większe), lżejsze korbowody, lżejsze wałki rozrządu o nowym kształcie, a nowy układ wydechowy, nowy system smarowania i zmodyfikowane przełożenia skrzyni dopełniają zmian. Silnik może teraz kręcić się do wyższych obrotów, co również przyczyniło się do zwiększenia mocy maksymalnej. V4 o pojemności 999 ccm produkuje teraz 201 KM przy 13000 obr/min oraz 115 Nm przy 10500 obr/min.
Modyfikacje nie ominęły elektroniki! Nowy jest komputer ECU, a genialny system aPRC został udoskonalony – teraz to 2 generacja aPRC. Przypomnijmy, że zawiera kontrolę trakcji, kontrolę wheelie, kontrolę startu, quick shifter oraz wyścigowy ABS redukujący uniesienie tylnego koła. System potrafi też nauczyć się wielkości i kształtu tylnej opony. W opcji dokupić można pakiet V4-MP, czyli telemetrię, z którą można połączyć się za pomocą smartfona – z tego poziomu można kontrolować każdy aspekt motocykla, a przy okazji jest możliwość połączenia się z „centralą” i otrzymania wskazówek.
Podwozie generalnie obeszło się bez zmian – jedynie wahacz wydłużono o 14 mm, aby poprawić stabilność i zmniejszyć tendencję do wheelie. Tak jak w poprzedniej wersji, można zmieniać pozycję mocowania silnika w ramie, zmieniać kąt główki ramy, punkt mocowania wahacza oraz wysokość tylnej sekcji. Zawieszenie to produkty Sachs z przodu i z tyłu, oczywiście z pełną regulacją. Hamulce z przodu to tarcze 320 mm z zaciskami Brembo M430 monobloc z 4 tłoczkami, radialną pompą i przewodami w oplocie. Z tyłu pracuje 2-tłoczkowy Brembo.
Nowa RSV4 RR z zewnątrz wygląda na pierwszy rzut oka identycznie, jednak Włosi chwalą się, że kompletnie przekonstruowali przednią owiewkę. Ma teraz lepiej chronić przed wiatrem niezależnie od wzrostu kierowcy, a charakterystyczny, 3-częściowy reflektor również jest nowy z światłami pozycyjnymi LED. Nowe, aerodynamiczne lusterka również posiadają LEDowe kierunkowskazy.
To nie wszystko, bo do Aprilii RSV4 RR można zamówić „Race Pack”! Taki pakiet wyścigowy zawiera dodatkowo regulowany amortyzator skrętu Ohlins oraz przednie i tylne zawieszenie Ohlins. Do tego na pokładzie znalazły się kute felgi aluminiowe.
Na cześć nowego modelu, Aprilia przygotowała też jego specjalną wersję. Nazywa się Aprilia RSV4 RF i posiada wszystko to, co w zestawie Race Pack, a ponadto jest w specjalnym malowaniu „Superpole”. Trzeba się jednak spieszyć, bo Aprilia RSV4 RF to edycja limitowana, numerowana, która wyprodukowana zostanie jedynie w liczbie 500 sztuk!
Dane techniczne Aprilia RSV4 RR [model RSV4 RF w kwadratowych nawiasach]: