Kto i dlaczego ginie na polskich drogach?

- MotoRmania

Prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego, a także alkohol – to według danych Komendy Głównej Policji główne przyczyny wypadków w ruchu drogowym.

Tylko w 2013 roku z tych powodów doszło do niemal 24,3 tys. wypadków, w których śmierć poniosło przeszło 2,1 tys. osób, a ponad 8,1 tys. zostało ciężko rannych. Eksperci Instytutu Transportu Samochodowego podkreślają, że choć zagrożenie na polskich drogach zmalało względem 2012 roku to wciąż w kraju jest wysoki wskaźnik liczby zabitych. Wyniósł on 9,4 na 100 tys. mieszkańców, czyli blisko dwukrotnie więcej niż średnia w państwach Unii Europejskiej.

podstawowe przyczyny wypadków drogowych

– W zeszłym roku na polskich drogach doszło łącznie do blisko 36 tys. wypadków. Zginęło w nich niemal 3,5 tys. ludzi, a przeszło 44 tys. osób zostało rannych, z czego prawie 12 tys. odniosło ciężkie obrażenia. Szczególnie krwawe żniwo cały czas zbiera prędkość – to ona odpowiada za około ¼ wszystkich tego typu zdarzeń. Ponadto blisko co trzecia osoba, która poniosła śmierć na drodze to ofiara wypadku, w którym niedostosowana została prędkość do warunków ruchu – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR, działającego w Instytucie Transportu Samochodowego.

Najbardziej zagrożeni

Od wielu lat najpoważniejszym problemem na polskich drogach jest bardzo duże zagrożenie niechronionych uczestników ruchu, do których zalicza się pieszych, rowerzystów, motocyklistów i motorowerzystów. Te cztery grupy uczestników ruchu w 2013 roku stanowiły 53% ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych, a także 51% ciężko rannych. Szczególnie niepokojący był wzrost zabitych (o 2%) i ciężko rannych (o 7%) rowerzystów, tym bardziej, że liczba ofiar w tej grupie rośnie od 2011 roku. W samochodach osobowych zginęło natomiast 43% wszystkich zabitych w wypadkach drogowych, w autach ciężarowych – 3%, a niecały 1% w autobusach, które tym samym są jednym z bezpieczniejszych środków transportu drogowego.

niechronieni uczestnicy ruchu drogowego

– Na 9266 najechań na pieszych w minionym roku aż 3647 zdarzyło się na przejściach, a kolejne 1992 na chodnikach, przystankach i poboczach. Oznacza to, że do 61% potrąceń pieszych doszło w miejscach dla nich udostępnionych. Co istotne, jedynie 11% wypadków z udziałem tych uczestników ruchu wydarzyło się w punktach z sygnalizacją świetlną ­­– zauważa Anna Zielińska. – Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu w Polsce kluczową sprawą jest więc zapewnienie warunków do bezpiecznego przemieszczania się niechronionych uczestników ruchu. Należy wzmożyć wysiłki w celu stworzenia przyjaznej infrastruktury drogowej spełniającej wymagania pieszych, rowerzystów, motocyklistów i motorowerzystów ­– dodaje ekspert ITS.

Kwestiom bezpieczeństwa w ruchu drogowym poświęcone będą targi Auto Expo Parts, Tires & Service oraz towarzyszące im Dni Bezpieczeństwa organizowane w dniach 11-13 września br. w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl