Brytyjska organizacja IAM RoadSmart opublikowała raport na podstawie najnowszych testów zachowania kierowców.

 

Zacznijmy od tego co to jest IAM RoadSmart. To organizacja non-profit z siedzibą w Wielkiej Brytanii, której celem jest poprawa standardów prowadzenia samochodów i motocykli, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Aż od 1937 roku współpracują z brytyjską policją, a ich pierwszym celem było ograniczenie wypadków podczas pościgów policyjnych.

 

Jak dokonali badań dotyczących systemów „infotainment” ? 

 

W badaniu kierowcy ukończyli serię trzech przejazdów na tej samej  trasie testowej w pojazdach z Android Auto i Apple CarPlay. Pierwszy przejazd miał zupełnie wyłączone systemy. Podczas drugiego przejazdu kierowcy wchodzili w interakcję z systemem tylko za pomocą sterowania głosowego.  Trzeci przejazd pozwalał zarządzać systemem tylko za pomocą sterowania dotykowego.

Co się wydarzyło? 

Nie trudno się domyśleć, że kierowcy korzystający z ekranu dotykowego okazali się najbardziej zdekoncentrowani, ale nawet używanie poleceń głosowych okazało się na pewnym poziomie rozpraszające. Rezultaty pokazują, że kierowcy nie utrzymywali stałej odległości od poprzedzającego pojazdu, wolniej reagowali na nagłe zdarzenia na drodze, i zbaczali poza pas. Statystyki wykazały, że korzystanie z systemu ekranu dotykowego oznaczało, iż czasy reakcji kierowców były wolniejsze niż w przypadku osób używających marihuany i pięciokrotnie gorsze niż w przypadku osób prowadzących pojazd po spożyciu alkoholu, ale z zachowaniem dopuszczalnych jego limitów.

Wyniki 

IAM RoadSmart stwierdził, że odległości wykorzystywane do zatrzymania na autostradzie zostały zwiększone od czterech do pięciu długości samochodu, gdy kierowca korzystał z systemów multimedialnych. Badanie wykazało również, że kierowcy odwracali wzrok od drogi nawet na 16 sekund podczas jazdy (z wykorzystaniem obsługi dotykowej).  Te wyniki są gorsze niż w przypadku pisania SMS-ów za kierownicą.

Neil Greig, dyrektor IAM RoadSmart, powiedział: „Szacuje się, że rozproszenie uwagi kierowcy jest przyczyną około jednej trzeciej wszystkich kolizji drogowych w Europie każdego roku. Podczas gdy poprzednie badania wskazują, że Apple CarPlay i Android Auto działają lepiej niż bardziej tradycyjne przyciski i elementy sterujące, wyniki tego ostatniego badania budzą poważne obawy dotyczące rozwoju i użytkowania najnowszych samochodowych systemów informacyjno-rozrywkowych. Wszystko, co odwraca uwagę kierowcy lub jego myśli od drogi, to złe wieści dla bezpieczeństwa na drodze.”