Piłka golfowa i podwójna skorupa: rozwiązanie szumu i wibracji w kaskach?

- Piotr Jędrzejak

Dbając o słuch motocyklistów, student z Wielkiej Brytanii opracował nowoczesny pomysł na budowę kasku. Czy coś takiego może się sprawdzić?

Louie Amphlett pochodzi z Wielkiej Brytanii i właśnie skończył kierunek Design Produktu na Uniwersytecie w Brighton. Redakcja Morebikes.co.uk zainteresowała się jego projektem na zakończenie studiów, my przeczytaliśmy ich wywiad z Louim i również chcemy przedstawić Wam jego pomysł.

Lenza One od Louie Amphlettlores - fot morebikes_co_uk (2)

Pewnie zgodzicie się, że segment kasków motocyklowych podlega raczej procesowi powolnej ewolucji i na próżno szukać tutaj rewolucyjnych (i efektywnych) rozwiązań. Wielu topowych producentów z ogromnymi budżetami skupia się na bezpieczeństwie i komforcie, nierzadko pozostawiając poziom głośności jako efekt uboczny. Louie wie, że nie ma szans z nimi konkurować, a więc (również ze względu na to, że jego ojciec stracił słuch m.in. przez motocykle) skupił się rozwiązaniu problemu szumów i wibracji kasku, które przekazywane przez skorupę bezpośrednio wpływają na stopniowe pogorszenie słuchu.

Lenza One od Louie Amphlettlores - fot morebikes_co_uk (3)

Przy projektowaniu swojego kasku nazwanego Lenza One, Louie skupił się na 3 głównych aspektach:

Po pierwsze – Lenza One posiada na wierzchu dwie warstwy skorupy, jedna zawieszona nad drugą. Taki system pomaga w niwelowaniu przekazywanych wibracji, które powstają z powodu zawirowań powietrza i różnicy ciśnień. „Nie znalazłem żadnego innego kasku, którego technologia rzeczywiście absorbowałaby wibracje – oczywiście warstwa EPS w kasku pomaga w absorbowaniu drgań, ale nie znalazłem żadnego systemu zaprojektowanego celowo do absorbowania wibracji spowodowanych wiatrem.

Po drugie – powierzchnia kasku w górnej części posiada wgłębienia, które wyglądem i technologią przypominają piłkę golfową. W golfie chodzi o to, że taka konstrukcja zapewnia niższy opór piłeczki, ale w kasku gwarantuje dodatkową zaletę. W gładkim kasku powietrze odbija się od powierzchni, co powoduje turbulencje – niskie ciśnienie tworzone przez zaburzony obieg powietrza powoduje hałas. Wgłębienia z kolei pozwalają, aby powietrze zostało przy powierzchni kasku dłużej, co redukuje poziom turbulencji, co z kolei ogranicza hałas.

Po trzecie – wydłużony kształt. Lenza One nie jest tak okrągły, jak zwykłe kaski. Wyobraźcie sobie przekrój skrzydła samolotu, to jest idealny kształt aerodynamiczny. Ten kask stara się to naśladować w sposób bliższy ideałowi, niż standardowe kaski.”

W rozmowie z morebikes.co.uk, Louie wspomina, że po 4,5 miesiącach prac oraz po pierwszych testach, wyniki są obiecujące. Teraz już skończył studia, ale nie zamierza przestawać pracować nad swoim projektem. „Uniwersytet posiada obiekt z tunelem aerodynamicznym, więc będę mógł przeprowadzać tam dalsze testy. Nie przedstawiałem mojego pomysłu żadnemu producentowi – jeszcze…”

Co uważacie o kasku Lenza One? Wydłużony, opływowy kształt nie jest żadną nowością w kaskach motocyklowych, ale musimy przyznać, że podwójna skorupa z zawieszeniem oraz powierzchnia piłki golfowej są całkiem pomysłowe. Takie rozwiązania rodzą jednak kilka pytań – jaki wpływ na wagę i bezpieczeństwo przy upadku ma podwójna skorupa? Przy okazji naszej niedawnej wizyty w centrum testowym Araia dowiedzieliśmy się, że ich kaski nie bez powodu są maksymalnie gładkie. To dlatego, aby powodować jak najmniejszy opór w razie szlifu. Nie jesteśmy specami od fizyki, ale powierzchnia piłki golfowej zdaje się być zupełnie przeciwna tej teorii.

W komentarzach czekamy na Wasze opinie!

Lenza One od Louie Amphlettlores - fot morebikes_co_uk (1)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl