Zwycięskie safari w Sokółce – Jarper X Racing po rudzie MP i PP Enduro

- MotoRmania

Sokółka to stały przystanek endurowego cyklu Mistrzostw i Pucharu Polski. Ekipa Jarper X Racing na starcie tych zawodów pojawiła się po raz drugi.

Informacja prasowa

Właśnie w Sokółce w 2012 roku rozpoczęła się podróż zawodników w zielonych koszulkach po Klubowy Puchar Polski Enduro 2012. Oczekiwania były duże, ale okazało się, że w sezonie 2013 Sokółka również była dla JXR łaskawa…

Zawody w Sokółce są dość charakterystyczne. Nie ma tutaj gór, nie ma hałd, nie ma też wymagających odcinków leśnych, jak te w Kielcach. Wszystkiego jest po trochu, ale w takiej dawce, że zawodnicy do tej pory nie narzekali na zbyt wymagającą trasę. Ubiegłoroczna edycja była świetną okazją to spróbowania swoich sił w enduro po raz pierwszy, bowiem czasy okrążeń były „bardzo luźne” i każdy bez problemu mógł przejechać trasę według planu.

Wyjaśnienie: Zawodnicy biorący udział w rajdach enduro mają określone limity czasowe, w których muszą pokonać trasę jednego okrążenia, czyli wszystkich prób i łączących je odcinków dojazdowych.

W dniach 15-16 czerwca odbyła się kolejna edycja zawodów w Sokółce, jednak w niczym nie przypominała ona poprzedniej…

Prolog, czyli co na początek

Warto podkreślić, że siedziba zawodów, czyli biuro i padok, zlokalizowana na terenie firmy Metal-Fach to dobry wybór. Wspomniany padok mieści się na parkingu wyłożonym kostką, biuro zawodów jest w budynku, a zawodnicy mają dostęp do myjek oraz pryszniców. Co więcej, przedstawiciele Metal-Fach’u są bardzo otwarci i życzliwi wobec miłośników motocyklowego off-roadu.

Niestety dość sporym utrudnieniem był po raz kolejny brak parku zamkniętego…

Zawody odbyły się podczas Dni Sokółki i trzeba przyznać, że organizatorzy wspólnie z lokalnymi władzami dość sprawnie poprzeplatali obie imprezy. Zawody rozpoczęły się kilkukilometrową paradą motocykli zlokalizowaną w centrum miasta. Z całą pewnością była to atrakcja dla mieszkańców oraz okazja do zaprezentowania motocyklowego off-roadu szerszej publiczności.

Trasa

Faktyczny start zawodów nie miał miejsca w Sokółce, jak w ubiegłym roku, a w miejscowości Kundzin. Tam też zlokalizowana była próba enduro. Próbę cross umieszczono w Zadworzanach. Trasa dojazdówek wiodła w większości po okolicznych drogach polnych, gruntowych i po lasach. Najdłuższy odcinek asfaltowy rozpoczynał się tuż za startem rajdu i kończył po około 3 km.

Opinie wśród zawodników odnośnie trasy tradycyjnie były podzielone. Część upodobała sobie kamienistą próbę cross, a inni najlepiej czuli się podczas piaszczystych przejazdów na próbie enduro okraszonych krótkimi sekcjami leśnymi. Próba cross była tradycyjnie pełna zakrętów i kamieni różnej wielkości. Całości dopełniały spokojne podjazdy i kilka krótkich zjazdów, które nikomu raczej nie sprawiły trudności. Zupełnie inaczej było w przypadku jednej, ale za to dość zdradliwej kałuży. Błotnista breja unieruchomiła kilka motocykli na dłuższy czas.

Próba enduro dała się we znaki przede wszystkim kierowcom 50-tek, które w piaszczystym terenie, a już szczególnie na podjazdach zwyczajnie „nie dają rady”. Dlatego też juniorzy musieli na każdym piaszczystym podjeździe zeskakiwać z motocykla i wpychać go na samą górę. Na szczęście znalazło się na trasie kilku życzliwych, którzy wiedzieli jak się zachować w tej sytuacji. Pomocni byli również flagowi i to również należy podkreślić.

Technicznie próba enduro nie była nadzwyczaj wymagająca i raczej każdy bez większych problemów mógł ją przejechać. Jednak czasy przejazdów pierwszego dnia były tak napięte, że zmęczenie zawodników na koniec zmagań było naprawdę duże.

Mistrzostwa Polski

W klasie weteran po raz kolejny klasę pokazali Wojciech Rencz i Zbigniew Lech, którzy od początku sezonu ścigają się w zielonych koszulkach Jarper X Racing. Zarówno pierwszego, jak i drugiego dnia obaj zawodnicy kończyli zmagania na miejscach odpowiednio pierwszym i drugim.

Zmagania w klasie E2/E3 wygrał niepokonany już od dłuższego czasu Paweł Szymkowski z CKM Cieszyn. Zawodnicy JXR, czyli Bartek Nowakowicz i Paweł Szymański zameldowali się na miejscach 7 i 10. Dziesiąte miejsce Pawła to efekt dziwnej przypadłości jego KTM-a, który pierwszego dnia postanowił odmówić posłuszeństwa.

Problemy techniczne miał również Wojciech Kozłowski startujący z numerem 756 w klasie Junior. Wojtek zaliczył awarię motocykla w sobotę i w niedzielę. Tą niedzielną udało się naprawić w czasie, dzięki temu przyjechał na piątym miejscu. Niestety sobotnich zmagań nie ukończył.

W klasyfikacji klubowej zawodów w Sokółce Jarper X Racing znalazł się na czwartym miejscu za CKM Cieszyn, KTM Novi Kielce i ET Kielce.

Puchar Polski

Z kolei w klasyfikacji klubowej Pucharu Polski, Jarper X Racing nie miało sobie równych. Ściganie w Sokółce zakończyło się z przewagą ponad 180 punktów JXR nad drugim w zestawieniu Automobilklubem Polski. Ostatni stopień podium przypadł w udziale CKM Cieszyn.

Wszyscy zawodnicy pokazali się z najlepszej możliwej strony. Każdy dał z siebie wszystko, mimo iż niektórzy startowali w enduro po raz pierwszy w życiu. Wśród bardziej doświadczonych wyróżnili się:

• Łukasz Suchorowski, który zajął drugie miejsce w klasie E1.
• Paweł Miszkiel, którzy zajął piąte miejsce w klasie E2/E3.
• Paweł Olędzki, który finiszował na pierwszej pozycji w klasie Junior 50.
• Adam Lesiak, który wygrał zmagania w klasie Junior.
• Mateusz Pytt, który ukończył zawody na drugim miejscu w klasie Junior.
• Patryk Nowakowski, który dojechał na trzecim miejscu w klasie Junior.
• Tomasz Kuźniewski, który ukończył zawody na czwartym miejscu w klasie Junior.
• Damian Puchalski, który ukończył zawody na piątym miejscu w klasie Junior.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl