Randy de Puniet w Suzuka 8 Hour

- Mick

Francuski zawodnik MotoGP, który w tym roku zrobił sobie rok przerwy w startach, aby skupić się na roli kierowcy testowego Suzuki, latem wystartuje w słynnym wyścigu długodystansowym, ośmiogodzinnym klasyku na japońskim torze Suzuka.

Po ośmiu sezonach startów w MotoGP, Francuz Randy de Puniet postanowił zrobić sobie rok przerwy. 32-latek miał co prawda oferty od zespołów planujących wystawienie motocykli CRT w MotoGP oraz ekip World Superbike, ale postanowił w całości poświęcić się roli kierowcy testowego Suzuki, które szykuje się do powrotu do królewskiej klasy w roku 2015.

De Puniet również liczy na powrót do rywalizacji za rok, ale za nim do tego dojdzie, ma także cichą nadzieję, że jeszcze w tym sezonie Suzuki zdecyduje się na wystawienie go w kilku rundach MotoGP z dziką kartą. Decyzja w tej kwestii jeszcze jednak nie zapadła.

Francuz nie zamierza jednak na tym poprzestać. Jak zdradził nam dzisiaj w specjalnej rozmowie, którą wkrótce w całości przeczytacie w MotoRmanii, de Puniet wystartuje latem w słynnym, ośmiogodzinnym wyścigu na japońskim torze Suzuka, który zniknął z kalendarza MotoGP po tragicznym wypadku Daijiro Kato w 2003 roku.

„Nie jestem fanem wyścigów długodystansowych, ale to tylko osiem godzin, a nie cała doba, a poza tym uwielbiam Suzukę – powiedział nam Francuz, który po serii problemów technicznych zakończył sezon 2013 na piętnastym miejscu w klasyfikacji generalnej MotoGP. – Nie wiem jeszcze, kto będzie moim partnerem, być może Nobuastu Aoki, z którym wspólnie testujemy prototyp Suzuki, ale wygląda na to, że wystartuję w barwach zespołu Yoshimura Suzuki.”

De Puniet nie będzie pierwszą gwiazdą MŚ rywalizującą w ośmiogodzinnym klasyku. Zaledwie rok temu w barwach Yoshimury wystartował mistrz świata klasy 500ccm z 1993 roku, Amerykanin Kevin Schwantz, który razem z zespołem stanął na podium. W przeszłości wyścig w barwach Hondy wygrywał m.in. duet Valentino Rossi i Colin Edwards. Regularnie na starcie pojawia się również znany z World Superbike Jonathan Rea. Przyszłoroczna edycja „Suzuka 8 Hour” odbędzie się 27 lipca i będzie drugą z pięciu rund MŚ Endurance, obok 24-godzinnych zmagań na francuskich torach Magny Cours i Le Mans, niemieckim Oschersleben oraz 12-godzinnego wyścigu na Losail w Katarze, gdzie 23 marca rozpocznie się sezon MotoGP.

Randy de Puniet i zespół Suzuki wezmą udział w obu zaplanowanych na luty, oficjalnych testach MotoGP w Malezji. Ekipa zaplanowała także testy bezpośrednio po drugiej i trzeciej rundzie sezonu, czyli wyścigach w Teksasie i Argentynie. Priorytetem producenta z Hamamatsu, którego zespołem MotoGP kieruje teraz były szef ekipy Yamahy i manager Valentino Rossiego, Davide Brivio, jest obecnie rozwiązanie problemów w brakiem przyczepności w pełnym złożeniu.

Suzuki wycofało się z MotoGP po sezonie 2012, niemal od razu zapowiadając, że będzie to jedynie kilkuletnia przerwa. Jeszcze zanim w Japonii zapadła ostateczna decyzja, de Puniet zdążył przetestować model GSV-R podczas testów po Grand Prix Walencji 2012. Dwa ostatnie sezony Randy spędził jednak w ekipie Jorge Martineza Aspara, gdzie notował wyraźnie gorsze rezultaty niż zespołowy kolega, Hiszpan Aleix Espargaro, zmagając się nie tylko z problemami technicznymi, ale również napiętą atmosferą w garażu. Wcześniej Francuz ścigał się w MotoGP w barwach fabrycznego teamu Kawasaki, prywatnego zespołu LCR Honda oraz ekipy Pramac Ducati. W trakcie 139 startów w królewskiej klasie tylko dwukrotnie stanął na podium.

W przeciwieństwie do maszyny, jaką Suzuki wystawiało w MotoGP przed wycofaniem się z rywalizacji, motocykl na sezon 2015 napędzany jest nie widlastą, a rzędową czwórką. Póki co Suzuki nadal nie korzysta jednak z jednolitej dla wszystkich elektroniki Magneti Marelli, a produktów japońskiej firmy Mitsubishi.

Brak Randy’ego de Puniet w stawce MotoGP to również niepowetowana strata dla wielu fanów, nie tyle jego samego, co jego australijskiej małżonki, modelki Lauren.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl