Jak używa się tych wszystkich przycisków na kierownicy MotoGP i dlaczego Danilo Petrucci ma dźwignię tylnego hamulca pod lewym kciukiem?
Zespół Octo Pramac Racing ścigający się na Ducati postanowił odkryć kilka (raczej niestrzeżonych) sekretów swoich motocykli. Filmy nazwane „tutorial MotoGP” zostały opublikowane już na przykładzie motocykli testowych w specyfikacji 2016, ale w temacie guzików i dźwigni niewiele się zmieniło.
Scott Redding opowiada do czego służą kolorowe przyciski po lewej stronie kierownicy. Każdy ma oddzielną funkcję.
– czerwony – power – służy do zmiany poziomu mocy (A, B, C);
– niebieski – launch control – włącza kontrolę startu po uprzednim wrzuceniu luzu;
– żółty – fuel – zmienia mapę zużycia paliwa (A, B, C);
– szary – pit limiter – ogranicza prędkość poruszania się w boksach („bababababa” jak to powiedział Scott);
– zielony – engine brake – reguluje siłę hamowania silnikiem (A, B, C).
Gdzieś w czerwonym kwadraciku na ekranie ukrywa się także sterowanie kontrolą trakcji i prawdopodobnie kontrolą wheelie, o czym Redding już nie opowiedział. Scott dodaje jednak, że wszystkich tych opcji nie zmienia się z zakrętu w zakręt, a raczej co kilka okrążeń. Hamowanie silnikiem zmniejsza się, gdy tylna opona zużywa się zbyt agresywnie i gdy tył ślizga się zbyt mocno. Poziom mocy zmienia się zazwyczaj razem z mapą paliwa. Na torze Red Bull Ring w Austrii zużywa się dużo paliwa, więc tam Scott stara się używać najpierw trybu mniejszej mocy, a następnie schodzi na mapę niższego zużycia paliwa, ale wraca do większej mocy.
Danilo Petrucci opowiada o dźwigni tylnego hamulca zamontowanej pod lewą kierownicą. Czegoś takiego po raz pierwszy użył Mick Doohan. Teraz posiada to większość wysokich zawodników, którzy mają trudność sięgnięcia stopą do hamulca w prawych zakrętach. Innym zawodnikom taka konfiguracja po prostu pasuje, a tylnego hamulca używa się również do stabilizowania motocykla oraz do lepszej kontroli przy ostrych przyspieszeniach. Dźwignia znajduje się pod kciukiem i w odróżnieniu od sprzęgła, jest naciskana. Trochę jak dźwignia gazu w quadach lub skuterach wodnych.
Na koniec zespół Octo Pramac Racing skleił jeszcze onboard z toru. Widzimy tu okrążenie „Petruxa”, pracę jego lewej stopy na dźwigni zmiany biegów, a do tego dołożona została prawa stopa Redding operująca na tylnym hamulcu.