FIM EWC – Rusza 24 Heures Motos w Le Mans

- Mick

Już w sobotę o godzinie 15:00 rusza legendarny, 24-godzinny wyścig FIM EWC na francuskim torze Le Mans. Na pole position zobaczymy BMW teamu ERC, a w stawce aż trzy polskie ekipy.

Kwalifikacje padły łupem francuskiej trójki, w składzie Kenny Foray, Julien Da Costa i Mathieu Gines z zespołu ERC BMW Motorrad Endurance, którego rok temu zabrakło na mecie Le Mans. Tuż za nimi znalazły się Yamahy; odpowiednio austriackiego zespołu YART (Broc Parkes, Marvin Fritz i Niccolo Canepa), który rok temu widowiskowo pożegnał się z rywalizacją po wypadku Fritza oraz VRD Igol Pierret Experiences, do którego u boku Florianów; Alta i Marino, dołączył startujący do niedawna w MotoGP Belg Xavier Simeon. Ekipa z numerem 333 w sezonie 2018-2019 przeniosła się z klasy Superstock do Formuły EWC i może być czarnym koniem wyścigu.

W czołówce nie zabrakło faworytów. Kolejne pozycje w kwalifikacjach zgarnęły znane teamy; SRC Kawasaki (Jeremy Guarnoni, David Checa i Erwan Nigon), Suzuki Endurance Racing Team (Vincent Philippe, Etienne Masson i Gregg Black) oraz Honda Endurance Racing Team. W składzie tego ostatniego ciekawa zmiana, do Kolumbijczyka Yonny’ego Hernandeza i startującego w swoim pożegnalnym, dwudziestym wyścigu w Le Mans Sebastiena Gimberta, dołączy kolejne znane nazwisko z historią w MotoGP, Randy de Puniet.

Dopiero na siódmej pozycji kwalifikacje zakończyli obrońcy tytułu i zwycięzcy Le Mans sprzed roku, zespół FCC TSR Honda France. Cała jego trójka, Josh Hook, Freddy Foray i Mike di Meglio, w ten weekend lądowała już na deskach i ma przed sobą trudny wyścig. Pierwszą dziesiątkę uzupełniły ekipy WEPOL (rok temu na podium, ale jeszcze przed przesiadką z BMW na Yamahę), Bolliger i liderzy Superstocków, GERT56.

Trzy polskie teamy

Nas najbardziej interesują jednak losy polskich zespołów. Wójcik Racing Team w sezonie 2018-2019 do walki wystawia dwie ekipy; #77 w Formule EWC i #777 w Superstockach. W pierwszej z nich – po dużych zmianach kadrowych – zobaczymy Marka Szkopka, Marko Jermana i imponującego w kwalifikacjach Gino Rea, Brytyjczyka znanego m.in. z MŚ Moto2, ale debiutującego w FIM EWC. #777 to sprawdzona podczas Bol d’Or trójka w składzie Kamil Krzemień, Adrian Pasek i Austriak Philipp Steinmayr. Ekipy Grzegorza Wójcika ruszą do walki odpowiednio z 19. i 29. pozycji.

Z 34. pola wystartuje zespół LRP Poland, dla którego będzie to już czwarty wyścig w Le Mans. Na BMW z numerem 90 zobaczymy tradycyjnie jeżdżącego szefa ekipy, Bartłomieja Lewandowskiego oraz Niemców; 18-letniego Arnauda Friedricha oraz Dominika Vincona. Rok temu team LRP Poland ukończył 24 Heures Motos tuż za punktowaną dwudziestką, na 22. pozycji, podczas gdy R1-ka z numerem 77 odpadła z rywalizacji po sześciu godzinach z powodu awarii silnika.

Le Mans rok temu

Dramaturgii nie brakowało dwanaście miesięcy temu także w czołówce. Najpierw z prowadzenia wypadła ekipa SRC Kawasaki. Później groźny dzwon wyeliminował YART-ów. W nocy po awarii silnika odpadło BMW teamu Tecmas, a nad ranem masę czasu po wypadku straciło GMT94. Problemy rywali – w tym SERT-ów z hamulcami w nowym gixerze – wykorzystały zespoły Hondy.

Zwycięstwo zgarnęli późniejsi mistrzowie świata z FCC TSR przed CBR-ką z numerem 111. Już w Le Mans zobaczyliśmy, jak wydajne okazały się Fireblade’y, które przez cały sezon zdecydowanie rzadziej odwiedzały aleję serwisową na tankowanie. Czy w ten weekend ich nowa wersja okaże się kolejnym krokiem do przodu? Póki co pierwsza krew należy do BMW, ale nie jest przecież tajemnicą, że w wyścigach FIM EWC tempo na jednym okrążeniu i wyniki kwalifikacji nie mają większego znaczenia.

Wyścig w Le Mans startuje w sobotę o 15:00 i potrwa 24 godziny. Bezpośrednie relacje niemal od startu do mety na antenie Eurosportu 2. Magazyny podsumowujące także w Motowizji w nadchodzącym tygodniu.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl