Jak wygląda przegląd wyścigowego silnika S1000RR?

- Piotr Jędrzejak

Cała akcja zajmuje jakieś 15 roboczogodzin.

Wyścigi motocyklowe to rozrywka nie mająca sobie równych. Ale nie ma nic za darmo – czasem są wypadki i boli, a czasem są awarie i również boli, ale w portfelu. Marcin Kosa z kosamotocykle.pl serwisuje między innymi sprzęt polskiej ekipy LRP Poland ścigającej się w Mistrzostwach Świata Endurance i wie jak to zrobić, aby silnik motocykla sportowego odwdzięczył się długą pracą i dużą mocą.

Kosa podzielił się krótkim pokazem slajdów z przeglądu (tak zwanego refresh) silnika BMW S1000RR, przy okazji opisując co i jak.

W zależności od specyfikacji silnika (zakres modyfikacji i wysilenie jednostki), robimy taki przegląd w połowie sezonu lub jedynie na koniec sezonu. Na przykład silniki w specyfikacji SBK nie przekraczają przebiegu 2000 km, natomiast mniej wysilone silniki Super Stock przejeżdżają do 4000 km i serwisujemy je po sezonie.

Silnik jest rozbierany i wszystko mierzymy. Sprawdzamy przede wszystkim wał korbowy i wymieniamy wszystkie panewki, uszczelkę pod głowicą oraz rozrząd. Sprawdzamy również skrzynię biegów i sprzęgło oraz wymieniamy nie tylko tarcze, ale też wszystkie łożyska w skrzyni.

W głowicy rozpinamy zawory, badamy sprężyny zaworowe i w razie potrzeby wymieniamy. Kontrolujemy czasy na wałkach rozrządu oraz regulujemy luzy zaworowe.

Taki przegląd silnika zajmuje nam około 15 roboczogodzin, wyjęcie silnika to 1 godzina. Po złożeniu, jednostka trafia na hamownię – zawsze dokonujemy pomiaru przed i po przeglądzie. Docieranie po „refreshu” zajmuje 15 minut na hamowni, gdzie silnik jest też odpowiednio układany i konfigurowany. Jeżeli efekt nam odpowiada, serce motocykla jest znowu gotowe do walki.

Jeżeli chcielibyście wiedzieć więcej na temat takiego serwisu motocykla, piszcie w komentarzach!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl