Pod koniec lat ’50 Ariel Square Four już nie nadążał za konkurencją z Japonii. Teraz jest motocyklem wyjątkowym.
Wiedzieliście, że istniały motocykle z silnikiem 4-cylindrowym w układzie kwadratowym? Brytyjczyk Edward Turner zaprojektował go w 1928 roku i swój pomysł zaprezentował kilku producentom motocykli. Ariel zaakceptował plan i tak w 1931 roku z fabryki wyjechał pierwszy Ariel Square Four. Motocykle te produkowane były przez 27 lat. Do 1959 roku powstało kilka różnych modeli o pojemnościach od 498 do 997 ccm.
Silnik miał 4 tłoki ustawione na planie kwadratu. Dwa wały korbowe połączone były zębatymi kołami zamachowymi. Blok silnika, a także głowica, wykonano jako pojedyncze elementy. W pierwszych odmianach „kwadratowej czwórki” przegrzewały się tylne cylindry, powodując odkształcenie głowicy. Problem wyeliminowały kolejne ewolucje jednostki. Entuzjaści modeli Square Four chwalą silniki za gładką pracę i wyjątkowo niskie wibracje.
Na filmie widzicie model MK I z 1951 roku. Pojemność skokowa to niespełna litr, a jest to pierwszy model, w którym blok silnika i głowicę wykonano z aluminium, zamiast z odlewu żelaza, co pozwoliło zaoszczędzić 14 kg. Ariel Square Four MK I ważył ok. 197 kg, produkował 35 KM mocy przy 5500 obr/min i mógł rozpędzić się do ok. 145 km/h.
Posłuchajcie jak brzmi:
W 1959 roku roku Ariel zawiesił produkcję. Silnik w układzie „kwadratowej czwórki” był zbyt drogi w produkcji, jednocześnie nie oferując osiągów znanych już z japońskich maszyn.
Film odkopał Tomek Kulik, dzięki!