Wraz z modelem S1000RR 2015, bawarski producent zaoferował rewolucyjnie tani dostęp do zaawansowanej analizy naszej jazdy. Teraz wszyscy właściciele S1000RR mogą dopłacić 640 euro aby wyposażyć swój motocykl w telemetrię, która wcześniej stanowiłaby ogromny wydatek rzędu kilku tysięcy euro.
Pod koniec roki 2014, BMW zaprosiło nas na test nowego wtedy modelu S1000RR 2015. Jeździliśmy nim na torze Monteblanco i analizowaliśmy, co pokazuje nam system telemetrii…
Powyżej znajduje się wykres wybranych danych telemetrycznych z naszej pierwszej sesji na torze Monteblanco. Uczyliśmy się toru na drogowych oponach, początkowo w trybie Rain, a następnie w trybie Race. Czerwony nieregularny wykres na dole pokazuje każde okrążenie i uzyskane czasy – wykonaliśmy 10 okrążeń, z najszybszym 1 min 50.4s.
Centralny wykres pokazuje pracę na najszybszym okrążeniu. Pomarańczowy wykres na dole pokazuje sposób otwarcia gazu. Niebieski pokazuje ile wycina nam kontrola trakcji (otwarcie gazu nie powoduje wzrostu obrotów, jeżeli działa kontrola trakcji. więc te wykresy się różnią). Czerwony wykres to prędkość, zielony to faktyczny wzrost obrotów, czarny poziom pochylenia.
W górnym prawym rogu możemy przeanalizować jak reagował system ABS oraz kontroli trakcji w zestawieniu z kątem nachylenia, a w dolnym prawym rogu możemy sobie lepiej uwidocznić, ile gazu mieliśmy w danym miejscu na torze, jakie było wychylenie i jak w tym miejscu reagowała kontrola trakcji.
Zawodnik Grand Prix i kierowca testowy BMW, Jurgen Fuchs w trybie slick i na wyścigowych oponach osiągał czasy w granicach 1min 43s. Analiza danych pozwoliła nam w ciągu dnia urywać cenne sekundy i utrzymywać się w gronie szybkich zawodników, którzy dołączyli do testu S1000RR. Poniżej znajdziecie niektóre z ogromnej ilości ekranów danych, które co prawda dotyczą innego toru, ale pokazują jak telemetria zastosowana w BMW pomaga w błyskawicznym uzyskiwaniu lepszych czasów.
PORÓWNANIE OKRĄŻEŃ
Najwięcej zyskacie zdobywając i analizując okrążenia szybszych od siebie. To przykład nałożenia dwóch przejazdów. W prawym dolnym rogu weryfikujecie pozycję na torze. Czerwona linia to przejazd nieznacznie szybszy, niebieska to przejazd wolniejszy. Na dole możemy porównać sposób otwierania gazu, górne wykresy pokazują wzrost prędkości.
ANALIZA ZMIANY BIEGÓW
W lewym dolnym rogu macie kolejne okrążenia oddzielone uzyskanymi czasami. W prawym dolnym rogu możecie zobaczyć jaki bieg stosujecie w danym miejscu na torze. Główny wykres pokaże Wam pozycję rolgazu i obroty na jakie się wkręcacie. Jeżeli nałożycie wykres szybszego zawodnika, od razu wyjdzie co robicie źle.
MAPA PRĘDKOŚCI
Tutaj możemy dokładniej przeanalizować uzyskiwane prędkości. W prawym górnym oknie sprawdzimy swoją prędkość w zakręcie, uzyskiwane obroty, kąt nachylenia motocykla oraz używany bieg. W dolnym oknie, top speed, procent otwarcia gazu oraz rzeczywistego otwarcia przepustnicy.
ANALIZA PRACY KONTROLI TRAKCJI
Tu możemy dokładnie przeanalizować jak działa kontrola trakcji. W prawym dolnym oknie w newralgicznych punktach sprawdzamy jaki jest kąt złożenia, jak otwieramy rolgaz i jak wtedy ingeruje kontrola trakcji. Jeżeli bardziej odprostujemy motocykl, więcej gumy na asfalcie spowoduje mniejszą ingerencję i lepsze przyspieszenie?
ANALIZA PRACY ZAWIESZENIA
Bardzo istotna w szczególności przy porównywaniu pracy zawieszenia z innym zawodnikiem, ale także dla naszych własnych notatek dla danego toru, temperatury i typu opon. Tutaj możemy dokładnie przeanalizować sposób ugięcia zawieszenia w konkretnym miejscu, przy określonym złożeniu, na każdym okrążeniu.
ANALIZA HAMOWANIA
Niezwykle ważna analiza szczególnie w kontekście sprawdzania powodu wywrotek, ale również dająca wiele w przypadku porównywania okrążeń z szybkim zawodnikiem. Sprawdzicie dokładnie swoje punkty hamowania. Siłę hamowania przodem i tyłem, wartość deakceleracji, stopień nachylenia maszyny.