Chris Birch uczy: poradnik robienia wheelie na motocyklu adventure

- Piotr Jędrzejak

Wheelie jest fajne, a do tego pomaga pokonywać przeszkody oraz uczy kontroli motocykla i ciała.

Chris Birch wygrał w swojej karierze wiele mistrzostw i zawodów. Ma ogromne doświadczenie na polu enduro, jeździ skutecznie i widowiskowo, a w ostatnich latach zajmuje się także szkoleniami. Część swojej wiedzy przekazuje także na YouTube – najczęściej pytany jest, jak robić wheelie na ciężkim i dużym motocyklu adventure. W takim razie łapcie poradnik!

Po co w ogóle robić wheelie? Jeżdżąc w offroadzie, w ten sposób łatwiej pokonać niektóre przeszkody. Na przykład, gdy jedziesz zbyt szybko. „No i oczywiście główny powód, dla którego tu jesteście – to dobra zabawa. Jeżeli nie potrafisz robić wheelie na motocyklu adventure, omija cię sporo miłych chwil.” Sami lepiej byśmy tego nie ujęli.

Ćwiczymy w offroadzie, poza drogą!

Cześć 1 – ustawienie motocykla – 1:30
– Chris mówi o dobrej oponie, aby mieć trakcję.
– Odpowiednie ustawienie tylnego hamulca, aby mieć do niego dostęp gdy się stoi.
– Odpowiednie ciśnienie w oponie – aby delikatnie się uginała pod ręką. Przy zbyt dużym będzie zbyt mało trakcji.

Część 2 – praca ciałem – 3:25
– Należy wygenerować kompresję zawieszenia, aby z jednej strony tylna opona miała trakcję, a z drugiej przód się uniósł. Robimy delikatny podskok na podnóżkach, stojąc.
– Do tego należy wychylić biodra do tyłu.

Część 3 – kontrola silnika – 5:20
– Chris nie poleca wstawać na koło jedynie z gazu. W taki sposób motocykl mocno przyspiesza (co może być niebezpieczne), a koło podnosi się powoli. Przy pomocy sprzęgła wheelie jest natychmiastowe.
– Sprzęgło trzymamy jednym lub dwoma palcami, nie czterema, aby mieć kontrolę nad kierownicą.
– Wypuszczasz sprzęgło i dodajesz gazu. Gdy napęd zaczyna reagować, agresywnie dodajesz gazu jednocześnie agresywnie wypuszczając klamkę sprzęgła.

Część 4 – wszystko razem – 7:20
– Synchronizacja w czasie jest najważniejsza.
– Gdy kompresujesz kolana i zawieszenie, wciskasz sprzęgło i dodajesz gazu.
– Gdy jesteś w dolnym punkcie, strzelasz ze sprzęgła z gazem, jednocześnie wychylając biodra do tyłu.
– Dodajesz sprzęgło, aby kontrolować motocykl – wtedy nie wyskoczy do przodu.
– Lepiej wypuścić sprzęgło zbyt wcześnie, niż za późno.

Dobre wheelie to nie tylko dużo lajków na instagramie, ale także użytecznty sposób pokonywania przeszkód, jak kłody czy strumyki. Ponadto to świetne ćwiczenie balansu ciała, precyzji kontroli i techniki jazdy.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl