Slajdy, boki, kontrola gazu- JAK SIĘ SZYBKO NAUCZYĆ?

- MotoRmania

Chyba wszyscy chcielibyśmy to potrafić, ale dlaczego prawie nikt nie trenuje?

Odpowiedź dlaczego 95% motocyklistów nie trenuje umiejętności, które mogą im się przydać w krytyczny sytuacjach na drodze jest w zasadzie dosyć prosta. Nie wiemy jak, nie mamy gdzie, nie koniecznie zdajemy sobie sprawę z faktu, że to się przydaje i że być może uratuje nam kiedyś skórę. Z drugiej strony świadomość polskich motocyklistów rośnie – świadczy o tym super pozytywny trend trenowania na pit bikach. Ale do rzeczy.. Co zrobić żeby się w bardzo krótkim czasie nauczyć panować nad gazem podczas uślizgu na wyjściu z zakrętu oraz nad kątem złożenia motocykla i dozowaniem hamulca podczas slidów na wejściu w zakręt?  W polskiej rzeczywistości możemy sięgnąć po treningi stuntowe – stunt jest u nas rozwinięty na bardzo wysokim poziomie, ale o tyle „niedostępny” dla przeciętnego motocyklisty, że wymaga inwestycji w motocykl, i na początkowym etapie może być kontuzjogenny.

Naszą propozycją szybkiego nauczenia się kontroli motocykla w uślizgu jest trening flat trackowy. Jakie ma zalety? Możemy go robić wszędzie gdzie teren jest płaski i przyczepność jest niska, a wystarczy do tego używany pit bike w dobrym stanie – taki który możemy kupić za około 3000zł.  Jeżeli poważnie podejdziecie do sprawy i założycie taki budżet to w zasadzie dodatkowych kosztów nie ma – poza paliwem oczywiście. Do treningu wystarczy wam niewielka ilość miejsca np. w garażach gdzie jest posadzka z wyszlifowanego betonu, kawałek ubitej drogi gruntowej, kawałek żwirowego placu. Motocykl zostawiacie tak jak jest – na drogowych gumach ( opony nie mogą być crossowe) z przednim hamulcem ( po prostu go nie używacie) i bez zmian w zawieszeniu. Im będzie wam trudniej tym lepiej, im mniejsza przyczepność tym lepiej ( bez przesady – nie można trenować na lodzie, jakieś tarcie jest konieczne, aby skutecznie zmieniać kierunek).  Pierwszym ćwiczeniem jest po prostu wywołanie uślizgu i nauka trzymania stałego gazu przy kontroli maszyny, a następnie praca ciałem na wyjściu z zakretu.  Podczas ćwiczenia pracujecie na drugim biegu i nie można używać hamulców. Regulujecie prędkość tylko gazem. Rozstawiacie opony na przeciwko siebie w odległości około 20m. Waszym zadaniem jest dojechać do opony i zawracając za nią wprowadzić motocykl w uślizg i wyjść slajdem. Praca polega na zrozumieniu, ze uślizg wywołujemy nie tyle mocnym dodaniem gazu, co niskim złożeniem motocykla. Jeżeli za oponą, podczas skrętu,  położymy maszynę ( asekurując się przy tym nogą) wystarczająco nisko  to niewielka ilość gazu wprowadzi nam motocykl w uślizg. Następnie naszym zadaniem będzie kontrola tego uślizgu nie poprzez pracę gazem, ale kontrolę złożenia motocykla – czyli : podniesienia motocykla do góry spowoduje większy kontakt opony z podłożem i zakończy slajd, a składanie maszyny niżej będzie zwiększać slajd i zacieśniać trajektorię.  To pierwsze ćwiczenie spowoduje, że zaczniecie rozumiem uślizgi, zasadę ich kontroli JUŻ NA PIERWSZYM TRENINGU.  Jeżeli chcecie przygotujemy odpowiedni tutorial – dajcie znać w komentarzach.  W kolejnych etapach wykorzystujemy uślizgi w akcji tak jak na tym filmie, podczas naszego wczorajszego grudniowego treningu. Ale to już kolejny etap przygotowania do jazdy na asfalcie… Część etapu szkoleniowego jaki przechodzicie podczas treningów w haciendzie Motormani w Hiszpanii.

 

 

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl