Zanieczyszczenia spowodowane zużyciem opon mogą być 1000 razy gorsze niż w przypadku spalin samochodowych – raport zespołu Emission Analytics.
Wg naukowców z brytyjskiego Emission Analytics szkodliwe cząstki stałe z opon – a także hamulców – to bardzo poważny problem środowiskowy, pogarszany przez rosnącą popularność dużych, ciężkich pojazdów, takich jak SUV, i pojazdy elektryczne (cięższe niż standardowe samochody z powodu ich baterii).
Co więcej, zanieczyszczenie wynikające z użytkowania opon samochodowych jest całkowicie nieuregulowane, w przeciwieństwie do emisji spalin, które zostały szybko zmniejszone przez producentów samochodów. Nowe samochody emitują obecnie bardzo niewiele cząstek stałych, ale rośnie obawa związana z „emisjami pozaspalinowymi”.
Emisje pozaspalinowe (NEE) to cząstki uwalniane do powietrza w wyniku zużycia hamulców, zużycia opon, zużycia nawierzchni drogi i ponownego zawieszania pyłu drogowego podczas użytkowania pojazdu na drodze. Nie ma żadnych przepisów ograniczających lub zmniejszających NEE, ale powodują one znaczne obniżenie jakości powietrza.
Aby zrozumieć skalę problemu Emission Analytics przeprowadził wstępne testy zużycia opon. Korzystając z popularnego rodzinnego hatchbacka na zupełnie nowych, prawidłowo napompowanych oponach, stwierdzili, że samochód emitował aż 5,8 grama cząstek na każdy przejechany kilometr.
W porównaniu z limitami emisji spalin wynoszącymi zaledwie 4,5 miligrama na kilometr, całkowicie nieuregulowana emisja zużycia opon jest wyższa ponad 1000 razy. Emission Analytics zauważa, że wynik byłby jeszcze bardziej szokujący, gdyby pojazd miał niedopompowane lub tanie opony, a nawierzchnie w teście były bardziej nierówne – czyli coś co jest normą w naszym świecie motoryzacji.
Richard Lofthouse, członek zespołu Emissions Analytics, stwierdził: „Czas zastanowić się nie tylko nad tym, co wydobywa się z rury wydechowej samochodu, ale także nad zanieczyszczeniami cząstkami generowanymi przez zużycie opon i hamulców. Nasze wstępne testy wykazały, że może tutaj wystąpić szokująca ilość zanieczyszczeń cząsteczkowych – 1000 razy większa niż emisje z układu wydechowego samochodu.”
„Jeszcze bardziej przerażające jest to, że chociaż od wielu lat emisje spalin są ograniczane, zużycie opon jest całkowicie nieuregulowane – a wraz ze wzrostem sprzedaży cięższych SUV-ów i samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami, emisje pozaspalinowe (NEE) są bardzo poważnym problemem. ”