Wypadek z pasażerką i totalny brak wiedzy o pierwszej pomocy [AKTUALIZACJA]

- Piotr Jędrzejak

Ten film jest świetnym przykładem, dlaczego warto szkolić się w zakresie pierwszej pomocy.

Zobaczcie film, który podesłał nam Franek (dzięki!). Widzicie szeroką dwupasmową drogę w ukraińskim mieście Dnieprodzierżyńsk. Zwróćcie uwagę na białego busa, który skręca w lewo. Nie wiemy po co zjechał na połowę prawego pasa (może planował zawrócić?), ale trzeba przyznać, że swój manewr wykonał w miejscu, gdzie jest linia przerywana, a poprzedził go sygnalizacją kierunkowskazem. Za to prędkość motocyklisty, który za chwilę pojawia się w kadrze, zdecydowanie była zbyt wysoka…

Facet awaryjnie hamuje, blokuje przednie koło i upada. Jego pasażerka ląduje na nim. Motocyklista, ślizgając się po asfalcie, mieści się pod busem. Pasażerka nie ma tyle szczęścia i uderza głową o zderzak… Na szczęście jest przytomna, ale uderzenie na pewno było mocne. Z kolei motocyklista robi najgorszą rzecz z punktu widzenia urazu kręgosłupa – łapie ją za ręce i nogi, i próbuje wynieść na pobocze!

Mamy nadzieję, że Wy pamiętacie, co nakazują zasady pierwszej pomocy?

Ten wypadek nasuwa nam kolejne pytania: Jak uważacie, w podbramkowej sytuacji lepiej kłaść motocykl, czy hamować do końca i próbować omijać? ABS to rzeczywiście takie elektroniczne zło, czy może uratowałby tę sytuację?

[AKTUALIZACJA]

Gdy ekipa MotoPomocni obejrzała ten film, natychmiast zaproponowali, że z profesjonalnego punktu widzenia napiszą, co trzeba w takim przypadku robić. Sprawdźcie więc wypowiedź Rafała, ratownika medycznego i instruktora pierwszej pomocy:

„Wypadki komunikacyjne są zdarzeniami bardzo dynamicznymi i nie ma gotowej recepty, jak w danym przypadku się zachować. Sytuacja, która się wydarzyła, może inaczej wyglądać z perspektywy świadka zdarzenia (ratującego) i osoby filmującej. Dlatego powstrzymujemy się od komentarza co było zrobione dobrze, a co źle, a podpowiadamy, jak powinniśmy się zachować w przypadku wypadku komunikacyjnego będąc jego świadkami. Nie jest to złota recepta, a raczej wskazówki, schemat, do którego należy się odnieść i dostosować go do dziejącego się zdarzenia.

1. Po pierwsze bezpieczeństwo.
Podejdź dopiero kiedy jest bezpiecznie. Jeżeli nie jest bezpiecznie, rozważ czy niebezpieczeństwo można zlikwidować (np. rozstawiając trójkąty, zatrzymując ruch) i działać w miejscu zdarzenia, czy nie jesteśmy w stanie tego zrobić (pojazd grozi wybuchem, może się stoczyć po urwisku itp). Jeśli niebezpieczeństwa nie da się uniknąć, rozważ szybką ewakuację poszkodowanego – tylko kiedy znajduje się w stanie BEZPOŚREDNIEGO ZAGROŻENIA ŻYCIA – w takiej sytuacji priorytetem jest życie, a nie zdrowie poszkodowanego i potencjalny uraz kręgosłupa staje się sprawą drugorzędną.

Nie przestawiaj pojazdów, swój zaparkuj tak aby nie utrudniał ruchu – jeżeli jedziesz samochodem, jego bryłą osłoń miejsce zdarzenia, światłami reflektorów oświetl miejsce zdarzenia, koła skieruj w kierunku pobocza.

Ubierz odzież ostrzegawczą zanim oddalisz się od swojego pojazdu..

2. Poznaj skalę zdarzenia, oceń ilość osób poszkodowanych i stopień ich obrażeń.

3.Wezwij służby ratownicze, zadzwoń na nr 112 lub 999

4. Przystąp do udzielania pierwszej pomocy. Jeśli działasz sam, a poszkodowanych jest więcej niż jeden oceń komu Twoja pomoc będzie najbardziej potrzebna, komu możesz pomóc, a czyje szanse na przeżycie są znikome.

Pamiętaj o ryzyku urazu kręgosłupa stabilizuj głowę osób poszkodowanych. Priorytetem w wypadkach komunikacyjnych przy wielu poszkodowanych są MASYWNE KRWOTOKI, zaopatrz je, a później udziel pomocy innym.

5. Po przyjeździe służb ratowniczych bądź z siebie dumny/dumna – prawdopodobnie przyczyniłaś/przyczyniłeś się do uratowania ludzkiego życia.”

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl