Sharing is caring: nie bądź ***, podziel się pasem! [+ wytyczne policji z Kalifornii]

- Piotr Jędrzejak

Motocyklisto, daj się zauważyć i wyprzedzaj kulturalnie!

W amerykańskim stanie Kalifornia motocykliści mogą legalnie wyprzedzać samochody pomiędzy pasami. Niestety zdarza się, że kierowcy zajeżdżają drogę… Dlatego ktoś wpadł na świetny pomysł – prościej będzie wyedukowaćbaner motocyklistów, a puszkarze sami się przyzwyczają do określonych zachowań!

Idea jest prosta. Motocyklista nie może wciskać się „na chama” pomiędzy wszystkie samochody, w każdą szczelinę i z dużą prędkością. Zdecydowanie lepiej będzie, gdy umożliwi kierowcom zauważenie siebie, poczeka na dogodny moment i wystarczającą ilość miejsca. W efekcie kierowcy samochodów zyskają szacunek do motocyklistów, a ustępowanie miejsca wejdzie im w nawyk! Obie strony zyskują, prawda?

Obejrzyjcie całkiem świetną, amatorską „kampanię” na ten temat:

Drogówka z Kalifornii oczywiście opublikowała wytyczne dotyczące „lane splitting”. Są one jednak tak trafne, że z powodzeniem można je zastosować także i w Polsce. Postanowiliśmy więc przetłumaczyć główne podpunkty, a oryginał możecie znaleźć tutaj.

O legalności wyprzedzania samochodów pomiędzy pasami w Polsce napisane było już zbyt dużo, więc nie chcemy zaczynać tego od nowa. Niech najlepszym przykładem będzie Kraków, gdzie zawisły znaki (wspierane przez ratusz i policję), zachęcające kierowców do ustępowania miejsca.

Wytyczne policji z Kalifornii – lane splitting:

1. W czasie wyprzedzania pomiędzy pasami, różnica w prędkości motocyklisty i samochodów powinna być nie większa, niż 15 km/h.

2. Gdy samochody poruszają się z prędkością 50 km/h lub szybciej, wyprzedzanie pomiędzy pasami jest niezalecane. Im większa prędkość ogólna, tym większe niebezpieczeństwo.

3. Bezpieczniej wyprzedzać pomiędzy pasami 1 i 2 (najbardziej po lewej stronie).
– Po pierwsze dlatego, że to tutaj kierowcy spodziewają się motocyklistów.
– Po drugie dlatego (i to chcielibyśmy najbardziej podkreślić na podstawie własnych doświadczeń), że w przypadku, gdy motocykle jadą jednocześnie pomiędzy pasami 1 i 2 oraz 2 i 3, kierowca który chce ustąpić jednemu motocykliście, może zajechać drogę drugiemu.

4. Weź pod uwagę warunki i otoczenie: szerokość pasa, przeszkody lub zwężenia przed samochodami, rozmiar samochodów dookoła, zbliżające się skrzyżowania lub zjazdy, pogodę i widoczność.

5. Bądź przygotowany i spodziewaj się, że pozostali kierowcy mogą wykonywać różne manewry.

6. Bądź rozsądny, bądź odpowiedzialny, szanuj innych kierowców i pamiętaj o niebezpieczeństwach.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl