Sharing is caring: nie bądź ***, podziel się pasem! [+ wytyczne policji z Kalifornii]
Piotr Jędrzejak
29 stycznia 2014

Motocyklisto, daj się zauważyć i wyprzedzaj kulturalnie!

W amerykańskim stanie Kalifornia motocykliści mogą legalnie wyprzedzać samochody pomiędzy pasami. Niestety zdarza się, że kierowcy zajeżdżają drogę… Dlatego ktoś wpadł na świetny pomysł – prościej będzie wyedukować motocyklistów, a puszkarze sami się przyzwyczają do określonych zachowań!

Idea jest prosta. Motocyklista nie może wciskać się „na chama” pomiędzy wszystkie samochody, w każdą szczelinę i z dużą prędkością. Zdecydowanie lepiej będzie, gdy umożliwi kierowcom zauważenie siebie, poczeka na dogodny moment i wystarczającą ilość miejsca. W efekcie kierowcy samochodów zyskają szacunek do motocyklistów, a ustępowanie miejsca wejdzie im w nawyk! Obie strony zyskują, prawda?

Obejrzyjcie całkiem świetną, amatorską „kampanię” na ten temat:

Drogówka z Kalifornii oczywiście opublikowała wytyczne dotyczące „lane splitting”. Są one jednak tak trafne, że z powodzeniem można je zastosować także i w Polsce. Postanowiliśmy więc przetłumaczyć główne podpunkty, a oryginał możecie znaleźć tutaj.

O legalności wyprzedzania samochodów pomiędzy pasami w Polsce napisane było już zbyt dużo, więc nie chcemy zaczynać tego od nowa. Niech najlepszym przykładem będzie Kraków, gdzie zawisły znaki (wspierane przez ratusz i policję), zachęcające kierowców do ustępowania miejsca.

Wytyczne policji z Kalifornii – lane splitting:

1. W czasie wyprzedzania pomiędzy pasami, różnica w prędkości motocyklisty i samochodów powinna być nie większa, niż 15 km/h.

2. Gdy samochody poruszają się z prędkością 50 km/h lub szybciej, wyprzedzanie pomiędzy pasami jest niezalecane. Im większa prędkość ogólna, tym większe niebezpieczeństwo.

3. Bezpieczniej wyprzedzać pomiędzy pasami 1 i 2 (najbardziej po lewej stronie).
– Po pierwsze dlatego, że to tutaj kierowcy spodziewają się motocyklistów.
– Po drugie dlatego (i to chcielibyśmy najbardziej podkreślić na podstawie własnych doświadczeń), że w przypadku, gdy motocykle jadą jednocześnie pomiędzy pasami 1 i 2 oraz 2 i 3, kierowca który chce ustąpić jednemu motocykliście, może zajechać drogę drugiemu.

4. Weź pod uwagę warunki i otoczenie: szerokość pasa, przeszkody lub zwężenia przed samochodami, rozmiar samochodów dookoła, zbliżające się skrzyżowania lub zjazdy, pogodę i widoczność.

5. Bądź przygotowany i spodziewaj się, że pozostali kierowcy mogą wykonywać różne manewry.

6. Bądź rozsądny, bądź odpowiedzialny, szanuj innych kierowców i pamiętaj o niebezpieczeństwach.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły