Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie firma Osram przedstawiła swoje plany dotyczące wykorzystania organicznych LEDów (OLEDów) w motoryzacji.
„W tym roku udało nam się znacznie zwiększyć przydatność naszych OLEDów w motoryzacji i wkrótce pokażemy nasze pierwsze rozwiązania oparte na tej technologii. Mamy nadzieję, że najpóźniej w 2016 roku OLEDy pojawią się w seryjnej produkcji i będą montowane w nowych pojazdach, w tym także w motocyklach” – mówi Ulrich Eisele, odpowiedzialny za produkty OLED w firmie Osram.
Już w ubiegłym roku firma Osram mogła pochwalić się pierwszymi efektami swoich prac naukowo-badawczych nad organicznymi diodami elektroluminescencyjnymi w segmencie motoryzacji. Granica stabilności temperatury, największa przeszkoda stojąca na drodze ich seryjnej produkcji, została podwyższona do wartości 85 st. C, dzięki czemu diody bez problemu wytrzymują pracę w takich warunkach przez kilkaset godzin.
„Kolejny rok badań pozwolił znacząco dopracować nasz produkt i już wkrótce powinniśmy uruchomić produkcję seryjną” – twierdzi Eisele.
OLEDy to powierzchniowe źródła światła, które idealnie nadają się do takich zastosowań, jak np. światła tylne. Przezroczyste diody oferują również nowe możliwości projektowania, istotne w tego rodzaju zastosowaniach. Firma OSRAM pokazała swój prototyp OLED na targach elektronicznych Electronica w 2012 roku, a już niebawem zaprezentuje jego następcę, który spełnia wymagania ruchu drogowego nie tylko jeśli chodzi o zastosowanie w światłach tylnych, lecz także w światłach stopu, co pozwoli spełnić wymogi norm Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE). Warto również podkreślić, iż powierzchnię świecącą diod można podzielić na dynamicznie kontrolowane segmenty, tworząc w ten sposób różne scenariusze świetlne. Światła tylne z wykorzystaniem technologii OLED można było także podziwiać podczas dziesiątego międzynarodowego sympozjum poświęconego oświetleniu w motoryzacji ISAL w Darmstadt w Niemczech pod koniec września.