iPhone i Piaggio X10 – dane telemetryczne i wiele innych!

- Piotr Jędrzejak

Teraz jako bajer na skuterze, a w przyszłości…

Piaggio pochwaliło się właśnie swoim nowym rozwiązaniem pod tytułem Piaggio Multimedia Platform. Póki co pomysł dostępny jest tylko dla modelu X10 (we wszystkich pojemnościach: 125, 350 i 500 ccm) w połączeniu z iPhonem od wersji 3Gs oraz iPodem 3 (współpraca z systemem Android jest już planach).

W skuterze mechanicy z ASO zamontować muszą specjalny moduł za 185 Euro, który bezprzewodowo łączy się z telefonem – wymagana jest jeszcze darmowa aplikacja z Apple Store. W efekcie iPhone zamienia się w rozbudowany komputer pokładowy. Może wyświetlać zwykłe rzeczy, jak prędkość i obroty silnika, ale też mniej zwykłe, jak używana moc silnika, moment obrotowy, czy napięcie akumulatora. Są też takie bajery, jak kąt złożenia oraz siła odśrodkowa. W wyższych modelach X10 można nawet podejrzeć ciśnienie w oponach! W tym czasie kierowca spokojnie może prowadzić rozmowy przez swoją słuchawkę w kasku – iPhone podobno bez problemu radzi sobie z oba połączeniami bluetooth jednocześnie.

Piaggio zintegruje się też z nawigacją w telefonie. Podpowie (na podstawie zużycia paliwa, które też można monitorować), do którego punktu wyznaczonej trasy wystarczy benzyny i którą stację odwiedzić. Oczywiście o takich bajerach, jak średnia lub maksymalna prędkość nie trzeba wspominać. Wyłączając silnik, aplikacja zapamiętuje położenie skutera – pytanie tylko, kto zapomni gdzie zaparkował swój jednoślad?

Tak jak w sportowych motocyklach, wszystkie dane telemetryczne naniesione na pokonaną trasę można później przeanalizować na domowym komputerze. W razie problemów ze skuterem, iPhone stanie się mini-komputerem diagnostycznym. Wyświetli błąd, podpowie co go spowodowało, jak go naprawić oraz pokaże drogę do najbliższego ASO. Instrukcję obsługi też można podglądać na bieżąco z ekranu iPhona.

A teraz najlepsza część. Jak pewnie wszyscy wiecie, do Grupiy Piaggio należą między innymi Moto Guzzi oraz Aprilia. Jeżeli komórkowa telemetria sprawdzi się w X10, być może zobaczymy jej rozbudowaną wersję na przykład w Aprilii RSV4? A to znaczyłoby, że kiedyś też pojawi się u całej sportowej konkurencji! My patrzymy na to bardzo optymistycznie, tym bardziej 760 złotych za taki bajer wydaje się całkiem niezłą ceną.

Wszelkie szczegóły znajdziecie na stronie Piaggio Multimedia Platform.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl