Invex 998 AWD – pierwszy superbike z napędem na dwa koła!

- Piotr Jędrzejak

Poznajcie motocykl Invex 998 AWD i zapamiętajcie tą nazwę dobrze, bo jest to pierwszy motocykl z kategorii litrowych sportów, który posiada napęd na oba koła.

Odpowiedzialny za niego jest Rob Hackstetter, amerykański konstruktor z niemieckimi korzeniami, co prawdę mówiąc może tłumaczyć jego pomysł. Nie wiemy, czy nazwać Roba geniuszem, czy może szaleńcem, ale na pewno jego projekt jest intrygujący.

Invex jest już w pełni ukończony, opatentowany i wygląda na to, że jest na tyle dobrze przemyślany, że amerykańska federacja wyścigów motocyklowych nie dopuściła go do Mistrzostw Superbike, ponieważ… ta konstrukcja może dawać na torze zbyt dużą przewagę! Motocykl ma rzędową, litrową czwórkę generującą 170 KM i autorską ramę rurową, specjalnie przystosowaną do przedniego napędu. W tym roku Rob planuje dorzucić jeszcze KERS – system odzyskiwania energii kinetczneh…

Rozwiązanie 2WD wbrew pozorom wcale nie jest takie nowe. Od dłuższego czasu zajmuje się tym marka Christini, a nawet Yamaha wypuściła w 2004 roku offroadowy model WR450F 2-Trac, którym mieliśmy okazję jeździć.

Przeniesienie napędu sterowane jest elektronicznie i w zwykłych warunkach podział na przednie i tylne koło wynosi 50/50. Proporcje mogą jednak zmienić się aż do stosunku 80/20, na przykład przy silnym przyspieszaniu. Całą sytuację monitoruje zestaw czujników. Hackstetter chce, aby napęd 2WD przyjął się na ulicy, ponieważ uważa, że jest zdecydowanie bezpieczniejszy, niż napęd na tylne koło, szczególnie w trudnych warunkach.

Invex 998 AWD ma jednak dwa problemy. Pierwszym z nich jest większa masa nieresorowana oraz ogólna waga motocykla – 195 kg na sucho. Drugim problemem jest cena. W 2012 roku jeden Invex został sprzedany za 132 000 dolarów…

Jak myślicie, czy napęd na dwa koła na asfalcie jest dobrym rozwiązaniem?

Silnik 
Pojemność998.00 ccm (60.90 cubic inches)
TypRzędowa czwórka, 4-suw, 5 zaworów na cyliner, chłodzenie cieczą
Moc170.00 KM @ 12500 RPM
Moment obrotowy108.00 Nm @ 8500 RPM
Średnica x Skok74.0 x 58.0 mm (2.9 x 2.3 inches)
Zasilanie paliwemHackstetter split injection
RozrusznikElectric
Skrzynia biegów6-biegowa
Przeniesienie napęduHACKSTETTER AWD
  
Wymiary 
Waga na sucho195.0 kg (399.8 pounds)
Wysokość siedzenia820 mm (32.3 inches)
Rozstaw osi1,395 mm (54.9 inches)
  
Podwozie 
Skok przedniego zawieszenia135 mm (5.3 inches)
Skok tylnego zawieszenia130 mm (5.1 inches)
Opona przód120/70-ZR17
Opona tył190/50-ZR17
Hamulce przód2-tarczowy
Hamulce tył1-tarczowy, 245 mm (9.6 inches)
  
Pozostałe dane: 
Max. Prędkość270.0 km/h (167.8 mph)
Moc/waga0.8571 HP/kg
Poj. Zbiornika18.00 litrów (4.76 gallons)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl