Das Krad – motocykl z wózkiem napędzany silnikiem z Garbusa!

- Piotr Jędrzejak

Das Krad jest, bardzo krótko mówiąc, motocyklem z samochodowym silnikiem Volkswagena Garbusa, przy okazji posiadającym boczny wózek. Na pomysł zbudowania czegoś takiego wpadł pewien facet z Finlandii i po 200 godzinach samodzielnej pracy, sprostał wyzwaniu. Jesteście ciekawi, co w ogóle oznacza słowo Krad? Jest to skrócona forma nazywania motocykli w języku niemieckiej armii.

Krad budzi uśmiech u ludzi pytających, co to jest. Niektórzy nawet twierdzą, że to nie ma prawa istnieć. Przesłanie jest jednak proste. Nie ważne co to jest: pasja, wyzwanie, czy marzenie. Po prostu zacznij to robić i sprawdź, co się stanie.

Kilkanaście dni po publikacji tego filmu napisał do nas twórca motocykla, zdradzając kilka szczegółów technicznych. Oto one:

Rama pochodzi z Suzuki GSX 1100E z 1981 roku, ale została wydłużona o około 500 mm rurami bezszwowymi. Części tylnej sekcji ramy pomocniczej pochodzą z Harley-Davidsona FX z 1977 r, a wahacz został pożyczony od HD Electra Glide z późnych lat ’70. Wcześniej został poszerzony o 87 mm.

Silnik pochodzi z Volkswagena Garbusa, Typ 1, rok 1972, pojemność 1285 ccm. Oczywiście poczynionych zostało trochę modyfikacji, w tym 2 gaźniki Double Dell´Orto 40 mm. Skrzynia biegów to również VW Typ 1 IRS (Super Beetle) z kilkoma modyfikacjami.

Zbiornik paliwa wykonany został własnoręcznie, a siedzenie pochodzi od HD Cross Bones. Przednie zawieszenie, aluminiowe koła i hamulce tarczowe to oryginały Suzuki z 1981 roku. Opony są w rozmiarach 3,50-19 oraz 4,50-17. Tylny błotnik również pożyczony został z HD, tym razem model Panhead z 1958 r.

Wózek boczny wyprodukowany został kiedyś w ZSRR, a model nazywa się Sputnik. Jego rama została wydłużona o 275 mm. Koło jest oryginalne, szprychowe, z hamulcem bębnowym i oponą 3,50-18.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl