Brytyjską skalę dramatu związanego z ogromną liczbą kradzieży motocykli i wszelkich przestępstw na jednośladach na szczęście udaje się zmniejszać.
Pod koniec 2018 roku policja w Londynie wprowadziła w życie nową taktykę walki z przestępcami na motocyklach i skuterach, która była częścią „Operacji Venice”. Chodziło o przysłowiowy brak litości w „taktyce kontaktu”. Jeżeli policjant w radiowozie widział taką bezpieczną możliwość, miał taranować przestępcę na jednośladzie – nawet, jeżeli ten jedzie bez kasku.
Teraz policja informuje, że taktyka przynosi bardzo pozytywne efekty, co widać w statystykach. W roku 2019, do końca lipca zarejestrowano ogromny spadek liczby przestępstw związanych lub popełnianych zza kierownicy motoroweru czy skutera. Liczba spadła o ponad połowę, z 20 973 do 9 723 przestępstw.
Wynik ten z pewnością związany jest z prowadzoną równolegle kampanią „Lock, Chain & Cover”, w której policja zachęca do skrupulatnego zabezpieczania swojego jednośladu.
Lock – użyj blokady kierownicy oraz załóż blokadę na tarczę lub grip locka na manetkę.
Chain – łańcuchem przypnij tylne koło do kotwy lub innego elementu stałego.
Cover – nakryj motocykl pokrowcem, co ograniczy dostęp do motocykla, ale przede wszystkim utrudni złodziejom wybór celu kradzieży.
Między innymi dzięki kampanii „Lock, Chain & Cover”, liczba skradzionych jednośladów w roku 2019 do końca lipca spadła o 22,4% z 11 395 do 8 847.
Efekty są ze sobą połączone, ponieważ im mniej skradzionych jednośladów, tym mniej jednośladów używanych do przestępstw.
„Świetnie widzieć, że liczba skradzionych jednośladów oraz liczba jednośladów w przestępstwach zostały tak mocno zredukowane” – powiedział Jim Corbett, Główny Inspektor z Operacji Venice. „Jednak nie osiadamy na laurach i wiemy, że potrzeba więcej pracy, aby efekt został pogłębiony.
Ludzie wciąż używają zbyt mało zabezpieczeń, często stosując wyłącznie blokadę kierownicy, dlatego znowu ruszamy z kampanią 'Lock, Chain & Cover’. Dodatkowe zabezpieczenia zmniejszają szansę na kradzież motocykla.”