Yamaha ogłosiła znaczące zmiany w swojej czterosuwowej 250-tce. Silnik i rama zostały całkowicie przekonstruowane.
Najważniejszą nowością jest mocno zmodyfikowany silnik oferujący płynniejszą reakcję na gaz i większą moc w najwyższych partiach obrotów. Aby to osiągnąć, inżynierowie Yamahy zaprojektowali nowe profile wałka rozrządu zaworów wydechowych, optymalizując moc silnika od średniego zakresu, aż po czerwone pole. Przedni wlot powietrza oraz airbox również zostały gruntownie zmienione, miało to na celu wygładzenie drogi, jaką pokonuje powietrze trafiające do silnika. Ponieważ wałek rozrządu zaworów wydechowych i wlot są zmodernizowane, nie jest zaskoczeniem, że wydech został również dostosowany do norm na 2021 rok. Nowy tłumik jest o 70 mm dłuższy niż wcześniej, a nowy system zapewnia płynniejsze przyspieszenie, zwłaszcza przy wyższych obrotach silnika. Na 2021 rok Yamaha YZ250F zyskuje nową ramę, która z pozoru bardzo przypomina tę znaną poprzedniego modelu. Ta została jednak gruntowniezmieniona, z naciskiem na poprawę wydajności i wyczucia jeźdźca. W tym celu rama została zoptymalizowana poprzez precyzyjne dostrojenie jej sztywności w kluczowych obszarach, a komponenty, takie jak górna półka, mocowanie kierownicy i przednia oś również zostały przeprojektowane.
Nowe ustawienia zawieszenia zostaną również zastosowane w modelu 2021YZ250F, z zawieszeniem marki KYB z przodu i z tyłu, a ich nowe ustawienia mają zapewnić kierowcy silniejsze poczucie kontaktu z powierzchnią toru – jednocześnie zapewnią lepszą amortyzację wstrząsów, co pomoże oszczędzać zawodnikowi energię. YZ250F korzysta również z interfejsu Yamaha Power Tuning, który umożliwia kierowcom dostrojenie mocy silnika motocykla na poboczu, przy użyciu smartfona. Zawodnik lub mechanik mogą po prostu pobrać bezpłatną aplikację Power Tuner, a następnie połączyć się z motocyklem, aby dostosować sterowanie wtryskiem paliwa i czas zapłonu. W aplikacji Power Tuner jeźdźcy mogą tworzyć własne ustawienia, a za pomocą przycisku zamontowanego na kierownicy mogą przełączać się między dwiema mapami. Oprócz możliwości wprowadzania zmian w osiągach silnika, Power Tuner może być również używany do rejestrowania informacji z dziennika wyścigów i monitorowania szeregu danych, w tym diagnostyki systemu i czasu pracy silnika, a także do porównywania i udostępniania informacji i ustawień z innymi.