Sejm RP: Prawko kat. B ma pozwolić prowadzić większe pojemności motocykli.

- MotoRmania

Sejm RP – została złożona interpelacja nr 1791 w sprawie uprawnień do kierowania motocyklem .

Tamat został zainicjowany przez użytkowników motocykli zabytkowych, ale zmiany w prawie, jeżeli wejdą obejmą wszystkie motocykle. W interpelacji chodzi generalnie o to, żeby kryterium uprawniającym do prowadzenia motocykla na kat. B nie była pojemność ale moc. Bardzo często zdarza się, że właściciele pojazdów zabytkowych mają motocykle o pojemności 175cc, które tylko nieznacznie przekraczają przepisy, ale spełniają inne kryteria.

Dokładnie: posiadacz prawa jazdy kat. B przez minimum 3 lata, na podstawie tego samego dokumentu posiada upoważnienie do kierowania motocyklem:

– o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 cm3,

– mocy nieprzekraczającej 15 kW

– i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.

Posłowie Dariusz Kurzawa i Paweł Szramka tak piszą w interpelacji:

„- Wyżej wymieniony zapis stanowi jednak problem dla posiadaczy zabytkowych motocykli, gdyż te spełniają 2 z 3 wymogów. Dla przykładu:

– WSK 175 – 175 ccm 14 KM i waga około 115 kg,

– MZ ETZ 150 – 143 ccm 12 KM i waga około 120 kg,

– SHL M11/M11W – 175 ccm 9 KM (M11) oraz 12 KM (M11W) i waga 117 kg,

– Cezet 175 – 175 ccm 15KM i waga 120 kg.

To tylko niektóre motocykle zabytkowe, które poprzez delikatnie większą pojemność nie mieszczą się w w/w przepisie. Posiadacze motocykli zabytkowych sugerują, by znieść zapis mówiący o maksymalnej pojemności pojazdu, a zostawić jedynie ograniczenie dotyczące jego mocy. Większość z tych motocykli ma osiągi jak współczesne motorowery a prawdziwe motocykle z tamtego okresu (np. Jawa 350, MZ ETZ 150, Junak M07/M10) mają osiągi jak dzisiejsze 125. (jm)”

Jest szansa, że przepisy w tym roku się zmienią i zostanie nam otworzona furtka do jeżdżenia większą ilością motocykli na podstawie kat. B.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl