Zewnętrzne poduszki powietrzne w samochodach – wypadki bezpieczniejsze, ale nie dla motocyklistów

- Piotr Jędrzejak

Poduszki boczne wyzwalane są tuż przed kolizją, dzięki czujnikom. Znacznie poprawiają bezpieczeństwo pasażerów… Niestety w przypadku motocyklistów ryzyko jest większe niż korzyści.

Znacie firmę ZF? To niemiecki gigant w przemyśle motoryzacyjnym, produkuje m.in. automatyczne skrzynie biegów, części motoryzacyjne, czy wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa. W środę 5. czerwca ZF pochwalił się nowym Systemem Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa.

ZF, Side Impact Protection, Pre-Crash-System mit externem Seiten

Firma twierdzi, że jest to „pierwszy na świecie system zewnętrznych poduszek bezpieczeństwa wystrzelających przed wypadkiem”. Podobne wynalazki już kiedyś widzieliśmy, jak chociażby poduszki na/pod maską samochodu, które mają amortyzować uderzenie w pieszego. Tutaj jednak kluczem jest fakt, że poduszki nie są wywoływane czujnikiem uderzeniowym, a wystrzelają PRZED kontaktem z przeszkodą.

ZF opracowało system łączący radary, lidary, kamery, czujniki oraz sporo algorytmów, które określają, czy kolizji uda się uniknąć oraz czy użycie poduszki przyniesie korzyści. W ciągu 150 milisekund system podejmuje decyzję i napełnia poduszki.

Jak deklaruje ZF:

  • Poduszki znajdują się w okolicy progu samochodu i w zależności od typu pojazdu, mają 280-400 litrów pojemności, czyli są 5-8 razy większe, niż poduszka w kierownicy.
  • Tworząc dodatkową, boczną strefę zgniotu, poduszki pomagają zredukować penetrację uderzonego samochodu do 30%.
  • Poduszki przyczyniają się do 40-procentowej redukcji obrażeń pasażerów przy uderzeniu bocznym.

Motocykle?

Firma ZF w swojej informacji prasowej skupia się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa w uderzonym samochodzie. Widząc film z prezentacją, mieliśmy nadzieję także na poprawę bezpieczeństwa dla motocyklistów. Tym bardziej, że wypadki, w których motocykl uderza w bok skręcającego lub wyjeżdżającego auta, są niestety dość częste. Zapytaliśmy o to firmę ZF.

Mirko Gutemann z działu marketingu ZF odpowiedział:

„Nasz System Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa zaprojektowany jest z myślą redukowania niebezpiecznych skutków wypadków pomiędzy samochodami.

Jeżeli system wykryje motocyklistę, nie zostanie aktywowany. Ze względu na nagły i silny sposób napełnienia poduszki, ryzyko dla motocyklisty jest większe, niż potencjalne korzyści.”

Szkoda! Czekamy więc na kolejną generację systemu, gdy technologia pozwoli pomagać także motocyklistom.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl