Ciekawe kiedy oraz jaka część tej technologii trafi do motocykli produkcyjnych…
Pierwsze zdjęcia pojazdu koncepcyjnego MOTOROiD już widzieliśmy. Yamaha wtedy zapowiadała, że jest to pojazd ze sztuczną inteligencją, który wchodzi w interakcje ze swoim właścicielem, zupełnie jak pupil. Kilka dni temu na targach Tokyo Motor Show motocykl został w końcu zaprezentowany. Przyznajemy, że po obejrzeniu nagrania z tego, jak MOTOROiD się zachowuje, musieliśmy zbierać szczękę z piętra niżej.
Nawet nie próbujemy analizować tego, w jaki sposób motocykl wstał ze stopki bocznej, utrzymał balans i powoli się przemieścił. Jestesmy po prostu pod ogromnym wrażeniem. MOTOROiD jest oczywiście pojazdem koncepcyjnym, swoistym pokazem możliwości i technologii. No ale powtórzymy się po raz kolejny: póki co to tylko abstrakcyjna wizja inżynierów, ale za kilka lat okaże się, że część opracowanej w ten sposób technologii ma się dobrze w pojazdach produkcyjnych.
Przeczytajcie oficjalny opis od Producenta oraz obejrzyjcie film promocyjny:
Ten eksperymentalny model koncepcyjny wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz bada możliwości tworzenia nowych form osobistej mobilności, w których kierowca harmonijnie zgrywa się z pojazdem. Dzięki temu możemy uzyskać nowe doświadczenia Kando.* Koncepcją, na której bazuje projekt modelu MOTOROiD, jest „nieujarzmiony prototyp”, który potrafi rozpoznać swojego właściciela oraz współpracować na innych polach, niczym żywe stworzenie. Podejmując takie wyzwania projektowe, Yamaha dąży do opracowania technologii, które zapewnią naszym klientom nową wartość.
[*Kando to słowo pochodzące z języka japońskiego, które oznacza uczucie głębokiej satysfakcji połączonej z ekscytacją, którego doświadcza się w zetknięciu z rzeczami o wyjątkowej wartości.]
Długość x szerokość x wysokość = 2060 mm x 600 mm x 1090 mm
Typ silnika = w piaście tylnego koła
Układ zasilania paliwem = akumulator litowo-jonowy
Masa pojazdu (z płynami) = 213 kg
I jeszcze kilka zdjęć: