KTM 790 Duke 2018: mocny i precyzyjny [zdjęcia, film, dane techniczne]
Piotr Jędrzejak
8 listopada 2017

Waży 169 kg, ma 105 KM mocy, jest dopakowany dobrym zawieszeniem i elektroniką, którą oczywiście można odłączyć. Podobno jest precyzyjny jak skalpel, a my jesteśmy w stanie w to uwierzyć.

Po raz pierwszy zaprezentowano go dokładnie rok temu, a teraz w końcu poznaliśmy jego wersję produkcyjną. KTM 790 Duke w końcu jest! Napędza go zupełnie nowy silnik o oznaczeniu LC8c i jest to rzędowy dwucylindrowiec o mocy 105 KM oraz momencie 86 Nm. Do tego posiada rozwinięty pakiet elektroniki i waży zaledwie 169 kg na sucho. Cytując producenta: „To jest prawdziwy KTM – mocny i precyzyjny, zadowalający potrzeby każdego, kto wie że stosunek mocy do masy i zwrotność mogą być ważniejsze niż surowa, brutalna moc na prostej.” Chyba bardzo się polubimy.

Silnik to zupełnie nowa konstrukcja. Jest to układ rzędowy, dwucylindrowy, po 4 zawory na cylinder. Produkuje 86 Nm momentu obrotowego przy 8000 obr/min i niemal natychmiast pojawia się pełna moc 105 KM. Skrzynia biegów posiada 6 przełożeń oraz sprzęgło uślizgowo-asystujące, które obsługiwane jest linką, ale podobno wystarczy tylko 1 palec.

790 Duke posiada elektroniczną przepustnicę Ride By Wire i 4 tryby jazdy (Sport, Street, Rain, Track). Pakiet elektroniki jest rzeczywiście bogaty, do ustawienia są: anty-wheelie, kontrola startu, zaawansowana kontrola trakcji czuła na uślizgi i złożenia w zakrętach, quickshifter w górę i w dół, kontrola hamowania silnikiem oraz „zakrętowy” ABS z możliwością odłączenia tylego koła. Oczywiście KTM nie byłby sobą, gdyby nie podkreślił możliwości odłączenia wszystkich systemów. Wśród opcji jest też KTM My Ride, czyli system, który łączy smartfona z kolorowym ekranem TFT.

W kwestii podwozia nowy 790 Duke stoi na wysokim poziomie. Hamulce z przodu to dwie tarcze 300 mm i radialnie montowane, 4-tłoczkowe zaciski monobloc. Pompa hamulcowa jest radialna. Przedni widelec to wysokiej jakości produkt WP z funkcją tłumienia odbicia i dobicia podzieloną na dwie lagi. Oczywiście z pełną regulacją. Z tyłu pracuje amortyzator WP z regulacją naprężenia. Nie zabrakło amortyzatora skrętu, a kierownica może być zamontowana w 4 różnych pozycjach w półce, a obrócić ją można w kolejne 3 pozycje. Kanapa znajduje się na wysokości 825 mm. 790 Duke waży na sucho 169 kg.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły