Rebel 500 to lekki, prosty, ale niezwykle stylowy bobber dla młodych motocyklistów.
Honda zaprezentowała właśnie nowy motocykl, model Rebel 500 2017. Poniżej przeczytacie pełną informację prasową na temat tego motocykla, więc my opiszemy go telegraficznym skrócie, w dwóch poniższych akapitach.
Rebel powstał w oddziale Hondy w USA i jest przeznaczony dla Generacji Y, czyli dla młodych osób, dla których jednoślad to coś więcej niż środek transportu. Rebel jest niedużym, stylowym bobberem, jest dość lekki i ma być łatwy w prowadzeniu. Bazuje na dwucylindrowym, rzędowym silniku znanym z CBR500R, który został dopasowany tak, aby chwalić się silnym dolnym zakresem obrotów. Stoi na 16-calowych felgach odzianych w grubaśne opony, ma wysoko pociągnięty zbiornik paliwa i wyeksponowaną ramę.
Nowa Honda Rebel 500 waży 190 kg z płynami, a osiągi silnika to 44,6 Nm momentu oraz 45,5 KM mocy. Zawieszenie i hamulce to niewyszukana konstrukcja, a składają się na nią klasyczny widelec i dwa amortyzatory (brak regulacji) oraz pojedyncza tarcza hamulcowa z przodu i z tyłu.
informacja prasowa
Aktualizacja modelu: Honda stworzyła nowy, ekscytujący model Rebel, który dzięki rzędowemu, dwucylindrowemu silnikowi o pojemności 500 cm3 może być używany przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii A2. Motocykl łączący oldskulowy i nowoczesny design jest łatwy w eksploatacji i oferuje dużą przyjemność z jazdy oraz możliwość wprowadzania wielu modyfikacji przez użytkownika.
1. Wprowadzenie
Dla wielu motocyklistów z Generacji Y, czyli osób w wieku poniżej 20 lat, które wychowały się w cyfrowej erze, motocykle są czymś więcej, niż tylko środkami transportu. Maszyny te muszą reprezentować określony styl życia i właściwy stosunek do otaczającego świata, dzięki czemu ich właściciele będą mogli wyrazić swoją niepowtarzalną tożsamość. Oczekiwania osób z Generacji Y różnią się od wymagań motocyklistów z tzw. mainstreamu, przez co modele oferowane tej grupie klientów muszą dopasowywać się do usposobienia właściciela i dawać możliwość wprowadzania modyfikacji.
Pan Keita Mikura, lider projektu (LPL) innowacyjnego modelu NM4 Vultus, rozumie to podejście. Ekspert Hondy lubi łamać zasady tworząc maszyny, które łączą w sobie tradycję z nowymi, przełomowymi rozwiązaniami i perspektywami. Mikura-san jest również liderem projektu nowej Hondy Rebel. Jego zespół stworzył motocykl typu custom, który cechuje się klasycznym, ponadczasowym wyglądem okraszonym nowatorskimi, niepowtarzalnymi elementami stylizacyjnymi. Model Rebel jest łatwy w prowadzeniu i eksploatacji, jedzie swoim torem, przy czym pozwala również użytkownikowi na puszczenie wodzy fantazji.
2. Przegląd modelu
Proces tworzenia modelu Rebel rozpoczął się w Ameryce Północnej. Celem zespołu było rozpalenie wyobraźni młodych motocyklistów poprzez zaoferowanie im maszyny różniącej się od tradycyjnych cruiserów. Źródłem napędu jest rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 471 cm3, oferujący wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości oraz płynną, liniową charakterystykę oddawania mocy. Z uwagi na zastosowany silnik, model ten może więc być eksploatowany przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii A2. Ponadto, nowy Rebel jest wąski i ma nisko umieszczoną kanapę kierowcy, przez co jest łatwy w prowadzeniu przy niskich prędkościach. Podczas jazdy, motocyklista przybiera zrelaksowaną, naturalną pozycję z delikatnie rozszerzonymi ramionami, odpowiadającą pozycji stóp na podnóżkach.
Nowością w Hondzie Rebel jest stalowa rama rurowa, tworząca nowoczesny kształt odchylonego motocykla typu „bobber” z grubymi oponami. Element ten został maksymalnie przyciemniony przy zastosowaniu minimalnej warstwy lakierniczej, oferując dodatkowo możliwość przekształcenia siedziska z jedno- w dwuosobowe za pomocą dwóch śrub.
3. Kluczowe cechy
3.1 Stylizacja
Proces tworzenia nowego modelu Rebel zdominowały dwa słowa: „PROSTY” i „SUROWY”. Sztuką jest zbudować coś wspaniałego z wykorzystaniem niewielu środków. Projektanci odwołali się do zasad minimalizmu, według których liczy się każdy detal.
Pod względem stylizacji Rebel nie zawodzi; jego sylwetkę typu „bobber” podkreślają grube opony, nisko umiejscowiona oraz wąska kanapa kierowcy, kształt oraz mocne pochylenie 11,2 L zbiornika paliwa oraz gruba kierownica – to wszystko tworzy przyjemną pozycję kierowcy siedzącego „w” maszynie. Nowy Rebel z każdej strony wygląda więc rasowo, epatując swoją indywidualnością.
Większość elementów została przyciemniona, co podkreśla design motocykla i uwidacznia subtelną powłokę lakierniczą. Przedni, okrągły reflektor został umieszczony relatywnie wysoko i zawiera szklany klosz o średnicy 135 mm oraz aluminiowe mocowanie.
Kompaktowy prędkościomierz z tylko jednym przyciskiem ma średnicę 100 mm i obejmuje wyświetlacz LCD z niebieskim podświetleniem, które doskonale spełnia swoją rolę i zapewnia wyjątkowy efekt iluminacyjny. Stacyjkę zapłonu umieszczono poniżej lewej strony zbiornika paliwa.
Honda Rebel będzie dostępna w następujących kolorach:
– Graphite Black
– Matte Armored Silver Metallic
– Millennium Red
Kanapa oraz podnóżki pasażera można łatwo zdemontować, a w ofercie Hondy będzie dostępnych wiele akcesoriów dedykowanych dla modelu Rebel. Wśród nich znajdują się: tylny bagażnik, sakwy transportowe, przednia szyba czy gniazdo 12V.
3.2 Silnik
W Hondzie Rebel pracuje zapożyczony od sportowego modelu CBR500R rzędowy, 8-zaworowy, dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 471 cm3. W celu zachowania charakteru typowego cruisera zostały zmodyfikowane mapy wtrysku paliwa PGM-FI, zmieniając wysokoobrotowy charakter pracy silnika właściwy dla modelu CBR na taki, aby uzyskać większy moment obrotowy oraz większą moc przy niskich obrotach, przy zachowaniu płynnej i liniowej pracy w całym zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy 44,6 Nm jest uzyskiwany przy 6 000 obr./min., a moc maksymalna 33,5 kW jest dostępna przy 8 500 obr./min.
Jednostka zastosowana w modelu Rebel oferuje doskonały kompromis pomiędzy fizycznym rozmiarem, a generowaną mocą. Stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka wynosi 67 mm x 66,8 mm, a stopień sprężania to 10,7:1. Głowica cylindrów wykorzystuje dźwigienki zaworowe typu rolkowego; płytkowa regulacja zaworów sprawia, że są one lekkie, oferując mniejsze obciążenie sprężyn zaworowych oraz zredukowane tarcie.
Powierzchnia łańcucha rozrządu typu SV została pokryta wanadem, co pozwoliło ograniczyć tarcie wewnętrzne i zwiększyć ochronę przed wnikaniem kurzu. Średnica zaworu dolotowego wynosi 26,0 mm, natomiast zaworu wylotowego 21,5 mm.
Tarcie zostało również ograniczone poprzez zastosowanie żłobień na części prowadzącej tłoka (rodzaj wykończenia zwiększającego powierzchnię płaszcza obejmujący szczeliny, w których płynie olej zapewniając lepsze smarowanie). Ponadto, proces kąpieli solnej AB 1, stosowany po procesie azotowania, tworzy ochronną powłokę.
Czopy wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający został umieszczony za cylindrami, w pobliżu środka ciężkości motocykla. Główne koła zębate i koła wałka wyrównoważającego wykorzystują system kasacji luzu, który ogranicza emitowany hałas. Przeciwwagi wału korbowego mają specjalny kształt, a także odznacza się niską masą własną, dzięki czemu silnik swobodniej wkręca się na obroty i zachowuje niższą bezwładność.
Skrzynia korbowa wykorzystuje odlewane odśrodkowo cienkie ścianki. Ich wewnętrzna struktura redukuje straty spowodowane „pompowaniem”, które są wynikiem specyficznej kolejności zapłonu w układzie z wykorbieniem co 180°. Miska olejowa ma pojemność 3,2 litra. Płynnie pracująca przekładnia sześciobiegowa oferuje błyskawiczne zmiany biegów, szczególnie podczas jazdy w mieście.
W układzie wydechowy typu 2-1 spaliny przechodzą początkowo przez katalizator, a następnie nadaje przyspieszają przepływając z pierwszej do drugiej komory rezonatora. Końcówka wydechu o średnicy 120 mm ma kształt „strzelby”, a głęboki dźwięk, jaki się z niej wydobywa doskonale podkreśla charakter silnika.
3.3 Podwozie
Uzupełnieniem wyglądu modelu Rebel jest atrakcyjna stalowa rama rurowa, która łączy się z silnikiem w trzech miejscach. Element ten został zaprojektowany w taki sposób, aby zwężać się na wysokości bioder motocyklisty. Kąt główki ramy wynosi 28°, zaś wyprzedzenie – 110 mm. Offset widelców wynosi 30°, co w połączeniu z rozstawem osi równym 1488 mm pozwoliło na niskie umieszczenie siedziska (690 mm) oraz umieszczenie podnóżków w środkowym położeniu. W rezultacie, motocyklista może cieszyć się wyważoną i neutralną charakterystyką układu kierowniczego.
Rama zawiera innowacyjny tylny element, który oddziela siedzisko od metalowego błotnika. Dodatkowo, przykręcana rama pomocnicza z odlewanego aluminium daje większe możliwości pod kątem personalizacji.
41-milimetrowe rury przedniego widelca są oddalone od siebie o 230 mm, co gwarantuje komfortowe i pewne właściwości jezdne. Stalowy wahacz rurowy ma średnicę 45 mm i współpracuje z podwójnymi amortyzatorami, oferującymi dwustopniową możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyn.
Standardowo montowane są opony Dunlop w rozmiarze 130/90-16 z przodu i 150/80-16 z tyłu. 16-calowe obręcze aluminiowe wyróżniają się prostą stylizacją, natomiast 264-milimetrowa przednia tarcza działa na zasadzie lustra odbijającego wzór szprych. Z przodu zastosowano zacisk dwutłoczkowy, a z tyłu jednotłoczkowy. Układ hamulcowy jest standardowo wyposażony w system ABS.
4. Specyfikacja techniczna