Jedna z nowości Hondy zaprezentowana na wystawie Eicma to CBR650R. Zastępuje ona aktualny model CBR650F i jak słusznie zauważacie, literka F zmienia się w R. To oznacza tylko jedno – dodanie sportowego charakteru. Widocznie po dość neutralnej F-ce, tego właśnie oczekiwali klienci.
Rzeczywiście Honda postarała się dorzucić więcej sportowych wrażeń, zmieniło się praktycznie wszystko. Silnik 4-cylindrowy o pojemności 650 ccm ma teraz odcinkę podniesioną o tysiąc do poziomu 12 000 obr/min. Za tym poszły też większe osiągi, czyli 95,2 KM przy odcince oraz 64 Nm przy 8 500 obr/min.
Przy okazji motocykl także schudł o 6 kg do poziomu 207 kg, co oznacza wzrost stosunku mocy do masy o 8%. Pojawiła się kontrola trakcji momentu obrotowego HSTC, a także sprzęgło antyhoppingowe, odwrócony widelec Showa SFF o śr. 41 mm oraz radialne zaciski 4-tłoczkowe. Pozycja za kierownicą także jest bardziej sportowa, za sprawą podniesionych podnóżków i opuszczonej kierownicy typu clip-on.
Poniżej znajdziecie szczegółową informację prasową od Hondy, a na samym dole znalazła się tabela z danymi technicznymi.
informacja prasowa
1. Wstęp:
Całkowicie obudowany model CBR650F wprowadzono do oferty w 2014 roku wraz z nieobudowanym modelem CB650F, co zapewniło Hondzie bardzo przyzwoity udział w rynku czterocylindrowych motocykli wagi średniej, szczególnie wśród najbardziej sportowo zorientowanych motocykli sportowo‑turystycznych. W 2017 roku motocykl otrzymał ostrzejszą stylizację, podkreślającą estetyczne walory silnika, a sam silnik zyskał na mocy maksymalnej. Z przodu pojawił się widelec Showa Dual Bending Valve i mocniejsze zaciski hamulcowe Nissin.
Na rok modelowy 2019 ewolucja konstrukcyjna zmieniła CBR650F w CBR650R. Inspirując się, z odpowiednim umiarem, stylistyką Fireblade’a CBR1000RR z roku 2018, model „F” przekonstruowano w „R”, co wskazuje na potężny sportowy potencjał, który kierowcy będą mogli odkrywać, wykorzystywać i cieszyć się nim na co dzień.
W procesie jego transformacji CBR650R stał się, nieprzypadkowo przedstawicielem rzadkiego gatunku: sportowym motocyklem, który zapewnia podobną przyjemność, radość i adrenalinę, jak maszyny RR, ale z racjonalną praktycznością i przy rozsądnych kosztach eksploatacji, co czyni z CBR650R sensowny środek codziennej komunikacji, a także maszynę do weekendowej zabawy.
2. Opis modelu
Skoro nowy CBR650R w znacznym stopniu opiera się na stylu Fireblade CBR1000RR, jego nowe linie mają agresywny wygląd, zwłaszcza wokół górnej przedniej owiewki.
Pozycja kierowcy została tak dostosowana, by przesunąć ciężar kierowcy bardziej do przodu i w dół. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED, a nowy zestaw wskaźników LCD wyświetla aktualnie załączony bieg oraz podpowiada kiedy zmienić bieg na wyższy.
Nowy motocykl udało się odchudzić o 6 kilogramów w stosunku do CBR650F dzięki przekonstruowaniu ramy, zbiornika paliwa i podnóżków. Widelec Showa SFF o średnicy goleni 41 mm, radialnie mocowane zaciski czterotłoczkowe i pływające tarcze są nowością w stosunku do CB650F. Przeprojektowano także obręcze kół.
Nowy układ dolotowy i wydechowy, a także zmiana czasów rozrządu i zwiększony stopień sprężania są odpowiedzialne za 5-procentowy wzrost mocy silnika i wyższy, płynniej dostarczany moment obrotowy w średnim zakresie prędkości obrotowych. Silnik “kręci się” teraz do 12 000 obr/min, co oznacza wzrost o 1 000 obr/min.
W modelu 2019 roku pojawia się sprzęgło antyhoppingowe ułatwiające zmiany biegów na wyższe i zapewniające kontrolę przy szybkich kolejnych redukcjach biegów. Nowy system regulacji momentu obrotowego Hondy (HSTC) dba o utrzymanie przyczepności tylnego koła.
3. Kluczowe elementy
3.1 Stylistyka i podwozie
- Agresywne linie wzorowano na czysto sportowej stylizacji Fireblade CBR1000RR.
- Lżejsza rama i inne zabiegi optymalizacyjne obniżyły masę własną motocykla o 5,6 kilograma.
- Zastosowano przednie zawieszenie z widelcem USD Showa z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn i tłumieniem (SFF).
- Użyto radialnych zacisków hamulcowych i pływających tarcz.
- Wprowadzono pełne oświetlenie LED i nowe wskaźniki LCD.
- Kierownica typu clip-on montowana jest pod górną półką.
Choć czterocylindrowy silnik wciąż jest dobrze widoczny, nowe owiewki CBR650R wzmacniają sportowy charakter motocykla. Podwójne reflektory LED zapewniają motocyklowi przenikliwe, bezkompromisowe spojrzenie, a górne i (rozszerzone) dolne owiewki łączą muskulaturę z ostrymi, smukłymi liniami i kątami.
Siedzenie również jest bardziej zwarte, a jego zwężony z tyłu kształt wzmacnia sportowy wyraz motocykla. Agresywna pozycja kierowcy wynika z zastosowania kierownicy typu clip-on, która mocowana jest teraz pod górną półką i jest przesunięta o 30 mm do przodu oraz umieszczona niżej, niż w CBR650F, podnóżki są o 3 mm przesunięte do tyłu i o 6 mm w górę. Wysokość siedzenia wynosi 810 mm.
Stalowa rama typu diamond została przekonstruowana na rok 2019. Użyto tłoczonych (zamiast kutych) płyt sworznia wahacza, rama jest o 1,9 kg lżejsza niż poprzednio i wykorzystuje dwie eliptyczne belki o specjalnie dostosowanej sztywności (sztywniejsze w rejonie główki ramy i bardziej „elastyczne” w części belkowej), aby zapewnić zrównoważoną charakterystykę prowadzenia z wysoką precyzją informacji zwrotnych odbieranych przez kierowcę.
Masa własna została zmniejszona do 207 kg, dzięki nie tylko lżejszej ramie, ale także oszczędnościom zarówno w masie zbiornika paliwa, jak i nowych podnóżków zaprojektowanych w stylu sportowym.
Widelec przedni Showa 41mm USD z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn (SFF). Z tyłu pojedynczy amortyzator, posiadający 7-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny, działa bezpośrednio na zaokrąglony, odlewany grawitacyjnie aluminiowy wahacz. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 25,5°/101 mm, przy rozstawie osi 1450 mm.
Czterotłoczkowy radialny zacisk przedniego hamulca współpracuje z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm, a z tyłu hamowanie zapewniają jednotłoczkowy zacisk i tarcza 240 mm. Dwukanałowy ABS jest wyposażeniem standardowym. Nowo zaprojektowane aluminiowe odlewane felgi ubrano w przednie opony o rozmiarze 120/70-ZR17 i tylne o rozmiarze 180/55-ZR17.
3.2 Silnik
- 5% więcej mocy powyżej 10 000 obr/min, czerwona kreska wyżej o 1 000 obr/min.
- Wyższy i płynniej dostarczany moment obrotowy.
- Nowe układy dolotowy i wydechowy zapewniają większy przepływ gazów i poprawiają brzmienie silnika.
- Nowo wprowadzony system kontroli momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control – HSTC).
- Sprzęgło antyhoppingowe.
- Prosta procedura zmiany mocy do 35 kW.
Inżynierowie Hondy chcieli stworzyć CBR650R jako najczystszej rasy, najprzyjemniejszy dla kierowcy czterocylindrowy motocykl średniej pojemności. Tak więc 16-zaworowy silnik DOHC o pojemności 649 cm3 został dostrojony tak, by wyeliminować lekki spadek momentu obrotowego w rejonie 5 500 obr/min. i dostarczyć o 5% więcej mocy powyżej 10 000 obr/min, z maksymalnymi obrotami silnika podniesionymi o 1 000 obr/min. Moc maksymalna 95,2 KM (70 kW) pojawia się przy 12 000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 64 Nm występuje przy prędkości obrotowej 8 500 obr/min.
W efekcie powstał silnik, który obraca się żwawiej, kręci się wyżej, ma liniowy przebieg charakterystyki momentu obrotowego, silnie przyrastającego wraz ze wzrostem prędkości obrotowej, i brzmi świetnie w każdych warunkach pracy. Prosta procedura zmiany mocy do 35 kW stanowi ukłon w stronę posiadaczy prawa jazdy kategorii A2.
Bezpośrednie sterowanie zaworami przez krzywki rozrządu umożliwiło uzyskanie zwartej budowy głowicy cylindrowej. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 67 mm x 46 mm przy stopniu sprężania podniesionym do 11,6:1 (z 11,4:1), a kształt komory spalania zoptymalizowano poprzez zastosowanie zmodyfikowaych tłoków. Układ rozrządu został wzmocniony, zmieniono czasy zaworowe, zastosowano też irydowe świece zapłonowe.
Asymetryczne kształty płaszczy tłoków minimalizują kontakt z tulejami cylindrów i zmniejszają tarcie. Stalowe „kolce” na zewnętrznej powierzchni tulei cylindrowych zmniejszają zużycie oleju (i tarcie) poprzez poprawę odprowadzania ciepła, a cichy łańcuch rozrządu SV zmniejsza straty spowodowane tarciem dzięki zastosowaniu wanadowej powłoki na sworzniach. Wewnętrzne kanały cieczy chłodzącej, łączące głowicę z blokiem cylindrów eliminują większość zewnętrznych połączeń.
Nowe podwójne kanały dolotowe posiadają z dwóch stron owiewek wloty, które kierują większą ilością powietrza do airboxa, w odróżnieniu od pojedynczego centralnego kanału w silniku CBR650F. Przy okazji uzyskano wspaniałe gardłowe brzmienie towarzyszące dużemu otwarciu przepustnicy. W układzie wydechowym, wewnątrz tłumika znajduje się teraz rura o średnicy zwiększonej z 35 do 38,1 mm, która przepuszcza więcej gazów wylotowych, a końcówka rury wydechowej jest skierowana do góry, aby przenosić sugestywne brzmienie wydechu bardziej bezpośrednio w stronę kierowcy.
Silnik korzysta ze zwartej architektury wewnętrznej, jest połączony z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. Sprzęgło antyhoppingowe zapobiega blokowaniu tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, a dodatkowo dzięki mniejszej o 12% sile potrzebnej do wysprzęglania ułatwia zmiany biegów na wyższy. Ponadto w modelu na rok 2019 wprowadzono system kontroli momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control – HSTC), którego zadaniem jest utrzymanie przyczepności tylnego koła. System można wyłączyć, jeśli kierowca nie chce korzystać z tej funkcji.
Spalanie 4,9 l/100km (w cyklu pomiarowym WMTC) zapewnia zasięg ponad 300 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,4 litra paliwa.
4. Akcesoria
Dla CBR650R dostępna będzie gama oryginalnych akcesoriów Hondy, która obejmuje:
Nakładka na przedni błotnik, osłony boczne, nakładka na tylne siedzenie (części aluminiowe lub z aluminiowymi wstawkami)
Naklejki na koła
Torba na zbiornik i torba na siedzenie pasażera zapożyczone z modelu CB1000R
Quickshifter
Wysoka szyba (2 wersje: zwykła i przyciemniana)
Gniazdo ładowania 12V
Podgrzewane manetki
5. Dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa | 649 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 67 x 46 mm |
Stopień sprężania | 11,6:1 |
Moc maksymalna | 95,2 KM (70 kW) przy 12 000 obr/min (95/1/EC) |
Maks. moment obrotowy | 64 Nm przy 8 500 obr/min (95/1/EC) |
Pojemność układu smarowania | 2,7 l |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,4 l |
Zużycie paliwa | 4,9 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Pojemność akumulatora | 12V/8,6 AH |
Moc alternatora | 370 W |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa |
Przekładnia główna napędowa | Łańcuch O-ring #525 |
RAMA | |
Typ | Stalowa dwubelkowa rurowa (typu diamond) |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2130mm x 750mm x 1150mm |
Rozstaw osi | 1450 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 25,5° |
Wyprzedzenie | 101 mm |
Wysokość siedziska | 810 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa własna | 207 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | 41mm widelec USD SFFSkok zawieszenia 120 mm |
Tylne | Pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok 43,5 mm |
KOŁA | |
Przednie | Odlew aluminiowy, 5 drążonych ramion |
Tylne | Odlew aluminiowy, 5 drążonych ramion |
Obręcz przednia | 17M/C x MT3.5 |
Obręcz tylna | 17M/C x MT5.5 |
Opona przednia | 120/70-ZR17M/C (58W) |
Opona tylna | 180/55-ZR17M/C (73W) |
HAMULCE | |
Układ ABS | Dwukanałowy |
Przednie | Podwójna tarcza 310mm x 4,5mm z 4-tłoczkowymi zaciskami i klockami hamulcowymi ze spiekiem metali |
Tylne | Tarcza 240 x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem i organicznymi klockami hamulcowymi (z żywic polimerowych) |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz słupkowy, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy słupkowy wskaźnik paliwa, załączony bieg i wskaźnik zmiany biegu na wyższy, cyfrowy zegar |
System zabezpieczeń | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Reflektory | LED |
Światła tylne | LED |