2014 Yamaha YZF-R125: jeszcze bardziej sportowa! [dane techniczne i zdjęcia]

- Piotr Jędrzejak

To tutaj zaczyna się seria R. Mniej więcej taki hasło znaleźliśmy gdzieś przy R125 i trzeba przyznać, że teraz pasuje ono bardziej, niż kiedykolwiek.

Na rok 2014 nowa jest między innymi przednia owiewka. Tak samo jak w R6, wlot powierza znalazł się pomiędzy reflektorami, a wygląd jest mega agresywny. Do tego przedni błotnik jest teraz imitacją karbonu, co jeszcze bardziej dodaje charakteru. Pozostałe Akcja na Yamaha YZF-R125 2014 (1)zmiany estetyczne, to odnowiony tłumik, nowy uchwyt tablicy rejestracyjnej oraz nowa lampa tylna. Dla poprawy wyglądu i funkcjonalności, dźwignia tylnego hamulca, dźwignia zmiany biegów oraz uchwyty podnóżków pasażera wykonane zostały z aluminium.

Yamaha chwali się też nowiutkimi, wypasionymi zegarami. Cyfrowy wyświetlacz podzielony jest na 3 części ze  znajdującym się w środku, efektownym obrotomierzem. Jest też shift light, ale wygląda na to, że zabrakło wyświetlacza aktualnego biegu. Poza tym znalazło się sporo innych funkcji. Oczywiście temperatura silnika,2015 YZF-R125 Yamaha statyka (2) poziom paliwa, przejechane kilometry i zegarek, a do tego funkcje maksymalnej i średniej prędkości oraz dane dotyczące spalania.

Najważniejsze są jednak zmiany w podwoziu. Przedni widelec jest zupełnie nowy, odwrócony typu USD. Jego średnica to 41 mm i jak zapewnia Yamaha, jest sztywniejszy i ma gwarantować większą stabilność oraz lepsze wyczucie przedniego koła. Przy okazji nowe są też półki przedniego zawieszenia i trzeba przyznać, że wyglądają bajerancko. W tylnym zawieszeniu przekonstruowany został system dźwigienek, co ma oferować lepszy komfort dla kierowcy i pasażera. Masa motocykla wzrosła o niewiele znaczące 2 kg i wynosi teraz 140 kg ze wszystkimi płynami.

Hamulce teraz też jeszcze bardziej pasują do serii R. Z przodu znalazł się zacisk montowany radialnie i pracujący na nowej, pływającej tarczy. Jej średnica to wciąż 292 mm, ale teraz ma zapewniać jeszcze lepszą siłę i wyczucie 2015 YZF-R125 Yamaha statyka (4)hamowania. Kolejne nawiązanie do serii R to nowe, lekki felgi ze smukłymi ramionami w kształcie litery Y.

Sam silnik to wciąż ta sama jednostka jednocylindrowa, czterosuwowa. Ma chłodzenie cieczą, 124,7 cm3 pojemności skokowej oraz 15 KM i 12,4 Nm. Na nowo zaprojektowany został natomiast system wtrysku paliwa, dzięki czemu spalanie spadło o około 11%.

YZF-R125 dostępna będzie w 3 wersjach kolorystycznych: Mat Grey, Anodized Red oraz Race Blu.

Akcja na Yamaha YZF-R125 2014 (4)

Yamaha YZF-R125 – dane techniczne:

Silnik
Typ silnikaJednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność124.7 cm3
Średnica x skok tłoka52,0 mm x 58,6 mm
Stopień sprężania11,2 : 1
Moc maksymalna11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
GaźnikUkład elektronicznego wtrysku paliwa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową
Układ zapłonuTCI (cyfrowy)
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Podwozie
RamaStalowa, Deltabox
Układ przedniego zawieszeniaUpside-down, teleskopowy, Ø 41 mm
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy25º
Wyprzedzenie89 mm
Układ tylnego zawieszeniaPojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją napięcia
Skok tylnego zawieszenia114 mm
Hamulec przedniHydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm
Opona przednia100/80-17 M/C
Opona tylna130/70-17 M/C
Wymiary
Długość całkowita1,955 mm
Szerokość całkowita680 mm
Wysokość całkowita1,065 mm
Wysokość siodełka825 mm
Rozstaw kół1,355 mm
Minimalny prześwit155 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)140 kg
Pojemność zbiornika paliwa11.5 litra
Pojemność zbiornika oleju1.15 litra

Może ci się zainteresować