To tutaj zaczyna się seria R. Mniej więcej taki hasło znaleźliśmy gdzieś przy R125 i trzeba przyznać, że teraz pasuje ono bardziej, niż kiedykolwiek.
Na rok 2014 nowa jest między innymi przednia owiewka. Tak samo jak w R6, wlot powierza znalazł się pomiędzy reflektorami, a wygląd jest mega agresywny. Do tego przedni błotnik jest teraz imitacją karbonu, co jeszcze bardziej dodaje charakteru. Pozostałe zmiany estetyczne, to odnowiony tłumik, nowy uchwyt tablicy rejestracyjnej oraz nowa lampa tylna. Dla poprawy wyglądu i funkcjonalności, dźwignia tylnego hamulca, dźwignia zmiany biegów oraz uchwyty podnóżków pasażera wykonane zostały z aluminium.
Yamaha chwali się też nowiutkimi, wypasionymi zegarami. Cyfrowy wyświetlacz podzielony jest na 3 części ze znajdującym się w środku, efektownym obrotomierzem. Jest też shift light, ale wygląda na to, że zabrakło wyświetlacza aktualnego biegu. Poza tym znalazło się sporo innych funkcji. Oczywiście temperatura silnika, poziom paliwa, przejechane kilometry i zegarek, a do tego funkcje maksymalnej i średniej prędkości oraz dane dotyczące spalania.
Najważniejsze są jednak zmiany w podwoziu. Przedni widelec jest zupełnie nowy, odwrócony typu USD. Jego średnica to 41 mm i jak zapewnia Yamaha, jest sztywniejszy i ma gwarantować większą stabilność oraz lepsze wyczucie przedniego koła. Przy okazji nowe są też półki przedniego zawieszenia i trzeba przyznać, że wyglądają bajerancko. W tylnym zawieszeniu przekonstruowany został system dźwigienek, co ma oferować lepszy komfort dla kierowcy i pasażera. Masa motocykla wzrosła o niewiele znaczące 2 kg i wynosi teraz 140 kg ze wszystkimi płynami.
Hamulce teraz też jeszcze bardziej pasują do serii R. Z przodu znalazł się zacisk montowany radialnie i pracujący na nowej, pływającej tarczy. Jej średnica to wciąż 292 mm, ale teraz ma zapewniać jeszcze lepszą siłę i wyczucie hamowania. Kolejne nawiązanie do serii R to nowe, lekki felgi ze smukłymi ramionami w kształcie litery Y.
Sam silnik to wciąż ta sama jednostka jednocylindrowa, czterosuwowa. Ma chłodzenie cieczą, 124,7 cm3 pojemności skokowej oraz 15 KM i 12,4 Nm. Na nowo zaprojektowany został natomiast system wtrysku paliwa, dzięki czemu spalanie spadło o około 11%.
YZF-R125 dostępna będzie w 3 wersjach kolorystycznych: Mat Grey, Anodized Red oraz Race Blu.
Yamaha YZF-R125 – dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika | Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 124.7 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 52,0 mm x 58,6 mm |
Stopień sprężania | 11,2 : 1 |
Moc maksymalna | 11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Gaźnik | Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową |
Układ zapłonu | TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Podwozie | |
Rama | Stalowa, Deltabox |
Układ przedniego zawieszenia | Upside-down, teleskopowy, Ø 41 mm |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy | 25º |
Wyprzedzenie | 89 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją napięcia |
Skok tylnego zawieszenia | 114 mm |
Hamulec przedni | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm |
Opona przednia | 100/80-17 M/C |
Opona tylna | 130/70-17 M/C |
Wymiary | |
Długość całkowita | 1,955 mm |
Szerokość całkowita | 680 mm |
Wysokość całkowita | 1,065 mm |
Wysokość siodełka | 825 mm |
Rozstaw kół | 1,355 mm |
Minimalny prześwit | 155 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 140 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 11.5 litra |
Pojemność zbiornika oleju | 1.15 litra |