Podsumowanie pierwszego kwartału sprzedaży – pomimo wzrostów w styczniu i lutym druga połowa marca znacznie pogorszyła wyniki branży. Oto analiza PZPM w oparciu o dane z CEP.
Pierwsze rejestracje MOTOCYKLI i MOTOROWERÓW w okresie STYCZEŃ-MARZEC 2020 roku- analizy PZPM na podstawie danych CEP (MC)
W marcu 2020 roku zarejestrowano 2 157 nowych jednośladów, wobec 4 025 w marcu 2019. Oznacza to spadek o 46,4%. Na ogólną liczbę jednośladów złożyło się 1 350 motocykli (-37,7% r/r) oraz 807 motorowerów (-56,5% r/r).
Trwająca od stycznia 2019 seria nieprzerwanych wzrostów na rynku jednośladów została zatrzymana przez wybuch zarazy COVID-19 w Polsce i ogłoszony w konsekwencji tego, stan zagrożenia epidemicznego (14 marca) i następnie stan epidemii (20 marca). Wprowadzone wraz z nimi ograniczenia dla obywateli, przedsiębiorców i urzędów radykalnie wpłynęły na zachowania konsumenckie. Po wprowadzeniu ograniczeń i restrykcji obserwowaliśmy hamowanie dziennych rejestracji. W okresie przed ich wprowadzeniem, od 2-go do 13-go marca średnia liczba rejestracji na dzień roboczy, wynosiła 80 szt. dla motocykli i 60 dla motorowerów, a później spadła odpowiednio do 46 i 18 sztuk.
W pierwszym kwartale br. zarejestrowano 5 457 nowych jednośladów, czyli o 16,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym czasie przybyło 3 138 motocykli (-10,9%) oraz 2 319 motorowerów (-23,3%).
UŻYWANE JEDNOŚLADY
Te same warunki dotyczą także rynku jednośladów używanych sprowadzanych do Polski zza granicy, na którym obserwowaliśmy wcześniej wysoki popyt. W marcu br. liczba rejestracji w stosunku do ub.r. spadła o połowę do 4 217 sztuk. Większy udział w tej części rynku mają zazwyczaj motocykle, teraz sprowadzono ich 3 775 (- 50,7%). Używanych motorowerów przybyło 442 (-43,8%).
MOTOCYKLE
W marcu 2020 roku zarejestrowano 1 350 nowych motocykli, czyli o 37,7% (818 sztuk) mniej niż przed rokiem. Restrykcje spowodowane epidemią COVID-19 weszły w życie dokładnie w momencie kiedy powinien zacząć się najważniejszy okres dla cechującego się wysoką sezonowością, rynku motocyklowego.
Od początku roku zarejestrowano 3 138 nowych motocykli. Było to o 10,9% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (-383 szt.).
Ranking marek:
Najwięcej motocykli od początku roku zarejestrowała HONDA (555 szt.; +13,5%), która jako jedna z dwóch marek w pierwszej dziesiątce (obok Suzuki na 7. miejscu, +6%), utrzymała wzrost. Drugie jest BMW, które w marcu zarejestrowało 4 sztuki więcej niż HONDA, a ogółem zakończyła pierwszy kwartał z liczbą 378 rejestracji (-9%). Na trzecim miejscu jest teraz YAMAHA z 263 motocyklami (-42%).
Pojemności silnika:
W pierwszym kwartale br. najwięcej zarejestrowano 125-tek: 1 330 sztuk co stanowi 42,4% całej sprzedaży, ze spadkiem w skali roku o 17,5%. Liderem tutaj jest ROMET MOTORS (240 szt.; -24,3%). Następnie klienci wybierali motocykle o silnikach z pojemnościami większymi niż 750 cm3 (911 szt.), które zajmują po pierwszym kwartale 29% rynku. Niemal tyle samo, co rok wcześniej o tej porze i z mniejszym spadkiem (-10,6%) niż jest obserwowany w grupie najbardziej popularnych 125-ek. W tej grupie liderem jest BMW (347 szt.; -5%) a na drugiej HONDA, której udało się utrzymać wzrost (+20,6%).
Zarejestrowano także 14 motocykle elektryczne, wobec 8 przed rokiem.
Segmenty funkcjonalne:
Najpopularniejszym typem motocykli w pierwszym kwartale br. są ponownie STREETY (975 szt.), które wyprzedzają ON/FFy (850 szt.) W pierwszej grupie liderem jest ROMET MOTORS, a w drugiej BMW.
Rejestracje motocykli używanych.
W marcu 2020 roku zarejestrowano 3 775 używanych motocykli sprowadzonych zza granicy. Jest to o ponad połowę mniej niż przed rokiem (-50,7%; -3 875 szt.).
Od początku roku zarejestrowano 12 111 sprowadzonych motocykli, czyli o 12,8% mniej niż przed rokiem. Najpopularniejsze marki w tej grupie to HONDA (1 900 szt.) i YAMAHA (1 689).
Sprowadzono także cztery motocykle elektryczne.
MOTOROWERY
Rejestracje nowych motorowerów w marcu br. osiągnęły poziom 807 sztuk, tj. mniej o 56,5% (-1 050 sztuk) niż przed rokiem.
W pierwszym kwartale br. zarejestrowano 2 319 nowych motorowerów. Jest to o 23,3% mniej niż w tym samym okresie ub.r. (-703 szt.)
Ranking marek.
Najwięcej nowych motorowerów na początku roku sprzedał ROMET MOTORS – 781 szt. (-22,7% r/r). Następny jest JUNAK (353 szt., -16%) i BARTON (216 szt., +4,9%), który jako jedyny w pierwszej trójce utrzymał wzrost. Zaznaczyć trzeba, że wzrost wypracowały jeszcze, w pierwszej dziesiątce najliczniej rejestrowanych marek w pierwszym kwartale br., na piątym miejscu YADEA (+1300%), na siódmym ZHONGNENG (+85,7%) i
Na dziewiątym SUNRA (+115,4%). Te trzy marki wprowadzają na rynek elektryczne skutery. Pierwsza z nich chociaż obecna już od 2014 roku, ale silniej od drugiej połowy ub.r. zakończyła go z 9. lokatą. Druga praktycznie weszła na rynek w 2019r. i osiągnęła na koniec roku 12. pozycję a trzecia ze startem w 2018r. ub.r. zakończyła na 14. lokacie.
W ogólnej liczbie nowych motorowerów zarejestrowanych w br. znalazło się 370 pojazdów elektrycznych, wobec 324 przed rokiem (+14,2%).
Rejestracje motorowerów używanych.
W marcu br. zarejestrowano 442 (-43,8% r/r) używanych motorowerów sprowadzonych zza granicy.
Od początku roku przybyło ich 1 538. W tej liczbie najwięcej było PEUGEOTÓW (239) oraz PIAGGIO (217). W ogólnej liczbie sprowadzonych motorowerów znalazło się 16 pojazdów elektrycznych.\