Marzec: aż 56% spadku sprzedaży nowych skuterów i 38 % spadku sprzedaży motocykli.

- MotoRmania

Podsumowanie pierwszego kwartału sprzedaży – pomimo wzrostów w styczniu i lutym druga połowa marca znacznie pogorszyła wyniki branży. Oto analiza PZPM w oparciu o dane z CEP.

 

 

Pierwsze rejestracje MOTOCYKLI i MOTOROWERÓW w okresie STYCZEŃ-MARZEC 2020 roku-  analizy PZPM na podstawie danych CEP (MC)

W marcu 2020 roku zarejestrowano 2 157 nowych jednośladów, wobec 4 025 w marcu 2019. Oznacza to spadek o 46,4%. Na ogólną liczbę jednośladów złożyło się 1 350 motocykli (-37,7% r/r) oraz 807 motorowerów (-56,5% r/r).
Trwająca od stycznia 2019 seria nieprzerwanych wzrostów na rynku jednośladów została zatrzymana przez wybuch zarazy COVID-19 w Polsce i ogłoszony w konsekwencji tego, stan zagrożenia epidemicznego (14 marca) i następnie stan epidemii (20 marca). Wprowadzone wraz z nimi ograniczenia dla obywateli, przedsiębiorców i urzędów radykalnie wpłynęły na zachowania konsumenckie. Po wprowadzeniu ograniczeń i restrykcji obserwowaliśmy hamowanie dziennych rejestracji. W okresie przed ich wprowadzeniem, od 2-go do 13-go marca średnia liczba rejestracji na dzień roboczy, wynosiła 80 szt. dla motocykli i 60 dla motorowerów, a później spadła odpowiednio do 46 i 18 sztuk.

W pierwszym kwartale br. zarejestrowano 5 457 nowych jednośladów, czyli o 16,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym czasie przybyło 3 138 motocykli (-10,9%) oraz 2 319 motorowerów (-23,3%).

UŻYWANE JEDNOŚLADY

Te same warunki dotyczą także rynku jednośladów używanych sprowadzanych do Polski zza granicy, na którym obserwowaliśmy wcześniej wysoki popyt. W marcu br. liczba rejestracji w stosunku do ub.r. spadła o połowę do 4 217 sztuk. Większy udział w tej części rynku mają zazwyczaj motocykle, teraz sprowadzono ich 3 775 (- 50,7%). Używanych motorowerów przybyło 442 (-43,8%).

MOTOCYKLE
W marcu 2020 roku zarejestrowano 1 350 nowych motocykli, czyli o 37,7% (818 sztuk) mniej niż przed rokiem. Restrykcje spowodowane epidemią COVID-19 weszły w życie dokładnie w momencie kiedy powinien zacząć się najważniejszy okres dla cechującego się wysoką sezonowością, rynku motocyklowego.

 

Zrzut ekranu 2020-04-08 o 17.55.20

 

Od początku roku zarejestrowano 3 138 nowych motocykli. Było to o 10,9% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (-383 szt.).
Ranking marek:
Najwięcej motocykli od początku roku zarejestrowała HONDA (555 szt.; +13,5%), która jako jedna z dwóch marek w pierwszej dziesiątce (obok Suzuki na 7. miejscu, +6%), utrzymała wzrost. Drugie jest BMW, które w marcu zarejestrowało 4 sztuki więcej niż HONDA, a ogółem zakończyła pierwszy kwartał z liczbą 378 rejestracji (-9%). Na trzecim miejscu jest teraz YAMAHA z 263 motocyklami (-42%).

Pojemności silnika:

W pierwszym kwartale br. najwięcej zarejestrowano 125-tek: 1 330 sztuk co stanowi 42,4% całej sprzedaży, ze spadkiem w skali roku o 17,5%. Liderem tutaj jest ROMET MOTORS (240 szt.; -24,3%). Następnie klienci wybierali motocykle o silnikach z pojemnościami większymi niż 750 cm3 (911 szt.), które zajmują po pierwszym kwartale 29% rynku. Niemal tyle samo, co rok wcześniej o tej porze i z mniejszym spadkiem (-10,6%) niż jest obserwowany w grupie najbardziej popularnych 125-ek. W tej grupie liderem jest BMW (347 szt.; -5%) a na drugiej HONDA, której udało się utrzymać wzrost (+20,6%).

Zarejestrowano także 14 motocykle elektryczne, wobec 8 przed rokiem.

 

 

Zrzut ekranu 2020-04-08 o 17.58.10

 

Segmenty funkcjonalne:

Najpopularniejszym typem motocykli w pierwszym kwartale br. są ponownie STREETY (975 szt.), które wyprzedzają ON/FFy (850 szt.) W pierwszej grupie liderem jest ROMET MOTORS, a w drugiej BMW.

Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.01.42

 

Rejestracje motocykli używanych.

W marcu 2020 roku zarejestrowano 3 775 używanych motocykli sprowadzonych zza granicy. Jest to o ponad połowę mniej niż przed rokiem (-50,7%; -3 875 szt.).
Od początku roku zarejestrowano 12 111 sprowadzonych motocykli, czyli o 12,8% mniej niż przed rokiem. Najpopularniejsze marki w tej grupie to HONDA (1 900 szt.) i YAMAHA (1 689).

Sprowadzono także cztery motocykle elektryczne.

MOTOROWERY

Rejestracje nowych motorowerów w marcu br. osiągnęły poziom 807 sztuk, tj. mniej o 56,5% (-1 050 sztuk) niż przed rokiem.

Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.04.26

 

W pierwszym kwartale br. zarejestrowano 2 319 nowych motorowerów. Jest to o 23,3% mniej niż w tym samym okresie ub.r. (-703 szt.)

Ranking marek.

Najwięcej nowych motorowerów na początku roku sprzedał ROMET MOTORS – 781 szt. (-22,7% r/r). Następny jest JUNAK (353 szt., -16%) i BARTON (216 szt., +4,9%), który jako jedyny w pierwszej trójce utrzymał wzrost. Zaznaczyć trzeba, że wzrost wypracowały jeszcze, w pierwszej dziesiątce najliczniej rejestrowanych marek w pierwszym kwartale br., na piątym miejscu YADEA (+1300%), na siódmym ZHONGNENG (+85,7%) i

Na dziewiątym SUNRA (+115,4%). Te trzy marki wprowadzają na rynek elektryczne skutery. Pierwsza z nich chociaż obecna już od 2014 roku, ale silniej od drugiej połowy ub.r. zakończyła go z 9. lokatą. Druga praktycznie weszła na rynek w 2019r. i osiągnęła na koniec roku 12. pozycję a trzecia ze startem w 2018r. ub.r. zakończyła na 14. lokacie.

W ogólnej liczbie nowych motorowerów zarejestrowanych w br. znalazło się 370 pojazdów elektrycznych, wobec 324 przed rokiem (+14,2%).

Rejestracje motorowerów używanych.

W marcu br. zarejestrowano 442 (-43,8% r/r) używanych motorowerów sprowadzonych zza granicy.
Od początku roku przybyło ich 1 538. W tej liczbie najwięcej było PEUGEOTÓW (239) oraz PIAGGIO (217). W ogólnej liczbie sprowadzonych motorowerów znalazło się 16 pojazdów elektrycznych.Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.06.09Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.07.52\Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.09.00

Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.10.18Zrzut ekranu 2020-04-08 o 18.12.38

 

 

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl