A jeżeli motorower jedzie więcej, niż 45 km/h – to co wtedy?
Na naszą redakcyjną skrzynkę mailową wysyłacie prawdziwy ogrom wiadomości. Znajdujemy tam wszystko, od zabawnych zdjęć i filmów, przez najciekawsze wieści z kraju i ze świata, a na przeróżnych zapytaniach kończąc. Niedawno dostaliśmy maila od Patryka – poprosił o wyjaśnienie, czym tak naprawdę jest skuter. Odpowiada oczywiście Marcin Kukawka!
Patryk:
Witam serdecznie. Mam pytanie odnośnie kwalifikacji pojazdów…
Ostatnio wśród znajomych naszedł temat 50cc (motorowerów jak i skuterów) i ich kwalifikacji, a mianowicie: – w świetle prawa motorower mimo silnika 49cc, ale jadący szybciej niż 45 km/h jest kwalifikowany jako motocykl i wymagane jest na niego Prawo Jazdy, co z kolei wywołało burzę wśród dzieciaków na skuterach krzyczących, że skutery to też motocykle… Tutaj pytanie do was, czy kwalifikacja skutera jako motocykl (mimo kompletnie odmiennej budowy) jest poprawna? Bo według większość z nas skuter to motocykl/ motorower tylko ze względu na rubryczkę w dowodzie rejestracyjnym i jest to zgoła inna rzecz niż wymienione wyżej pojazdy… No bo kurcze, sugerując się dowodem rejestracyjnym to ATV zarejestrowane na auto/ ciągnik/ motocykl będziemy nazywać właśnie autem/ ciągnikiem bądź motocyklem? Prosiłbym o odpowiedź rozstrzygającą sprawę, bądź mały artykulik gdyby wam się chciało, bo temat coraz częściej pojawia się szczególnie wśród młodych gniewnych na skuterach… (plaga jakaś na forach…) Z góry dziękuje i pozdrawiam. Lewa:)
Sprawa, o którą Patryk pytasz nie jest nadmiernie skomplikowana, ale wytłumaczenie nigdy nie zaszkodzi.
Pojęcia „motocykl” i „motorower” to pojęcia wynikające wprost z obowiązujących przepisów, a dokładnie są to definicje z ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Motocykl zgodnie z definicją to: „pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół;” – w tym miejscu warto zauważyć, że ustawodawca wprowadzając zmianę powyższego zapisu wprowadzoną ustawą o kierujących skutecznie uniemożliwił zarejestrowania motocykla z silnikiem elektrycznym – przecież wyraźnie widnieje w definicji „silnik spalinowy”. Oczywiście użycie w treści definicji pojęcia „pojazd samochodowy” stanowi, że motocykl to pojazd wyposażony w silnik i mogący rozwijać prędkość większą niż 25 km/h.
Motorower zgodnie z definicją to: „pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h” – w tym miejscu widać od razu wyodrębnienie pojazdów czterokołowych jako zupełnie oddzielną grupę – powstały definicje czterokołowca i czterokołowca lekkiego.
Nazwa skuter bardziej odnosi się nie do parametrów technicznych, według których kwalifikuje się określony pojazd zgodnie z przepisami, a do konstrukcji pojazdu. Zatem pojęcia skuter powinniśmy używać w odniesieniu do pojazdów o określonej konstrukcji (specyficznym wyróżnikiem będzie pozycja kierującego z nogami wysuniętymi do przodu, wiele osłonami skutera, brak zbiornika lub innych elementów stałych między nogami kierującego, co ma również wpływ na technikę kierowania). Zatem możemy powiedzieć, że zarówno w grupie motocykli jak i motorowerów możemy wyróżnić pojazdy typu: skuter, chopper, naked bike, cross… itd.
Patryk, poruszyłeś również temat „rozblokowanych” motorowerów będących właściwie motocyklami. I rzeczywiście tak jest! Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że tzw. rozblokowanie motoroweru, czyli usunięcie blokady ograniczającej prędkość do 45 km/h stanowi zmianę parametrów konstrukcyjnych pojazdu. W takim razie osoba, która dokona zmiany powinna skierować pojazd na badanie techniczne. Podczas badania technicznego dodatkowego diagnosta powinien ustalić nowa parametry techniczne, w tym maksymalną prędkość i wystawić odpowiednie zaświadczenie. To zaświadczenie stanowi podstawę do dokonania zmiany danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym. Oczywiście aby kierować tak zmodernizowanym motorowerem (pojemność silnika nadal do 50 ccm) należy posiadać co najmniej prawo jazdy kategorii A1 (od 16 roku życia).
W tym miejscu chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jedno zagadnienie. Związane jest ono z karaniem osób kierujących rozblokowanym motorowerem, nieposiadających właściwych uprawnień oraz wpisów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Wyobraźcie sobie taką sytuację: ograniczenie prędkości na drodze do 30 km/h. Kierujący jedzie samochodem z prędkością 60 km/h. Zatrzymuje go policja i nakłada na niego mandat za zbyt szybką jazdę + punkty karne. Na tym koniec.
A teraz ta sama sytuacja, ale motorowerem kieruje osoba posiadająca prawo jazdy AM (lub dowód osobisty – dotyczy wszystkich, którzy w dniu 19-01-2013 mieli ukończone 18 lat) i jedzie na ograniczeniu do 30 km/h z prędkością 60 km/h. W tym przypadku policjant powinien oczywiście ukarać za przekroczenie prędkości i dodatkowo, jeżeli pojazd jest motorowerem, zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować go na dodatkowe badanie techniczne celem sprawdzenia dlaczego rozwinął taką prędkość. To oczywiście generuje dodatkowe koszty.