Bezpośredni wtrysk paliwa staje się już normą dla silników samochodowych, które muszą przekroczyć surowe limity emisji Euro 6 i nie minie dużo czasu, zanim ta sama technologia zostanie zastosowana w motocyklach.
Na rysunku powyżej widzicie system z Audi, który działa na zasadzie jaką chce wprowadzić Kawasaki. Opublikowano wnioski patentowe pokazujące, że Kawasaki pracuje również nad takim właśnie rozwiązaniem z wtryskiem bezpośrednim. Tym razem czterocylindrowy silnik z doładowaniem zastosowany w H2 jest jednostką doświadczalną dla systemu. Zamiast zamiany hurtowej na bezpośredni wtrysk paliwa, intencją Kawasaki jest połączenie technologii z tradycyjnym wtryskiem paliwa w porcie, aby uzyskać to, co najlepsze z obu światów.
Bezpośredni wtrysk paliwa nie jest nowym pomysłem, ale jak dotąd nie przeszczepiono go do motocykli. Zwykle motocykle z wtryskiem paliwa stosują wtrysk „portowy”, w którym paliwo jest wtryskiwane do portu dolotowego przed zaworem dolotowym, ale za przepustnicą. Oznacza to, że paliwo i powietrze zaczynają się mieszać przed wejściem do komory spalania, co daje mnóstwo czasu na rozpylenie paliwa i dokładne połączenie z powietrzem wlotowym przed zapłonem.
Bezpośredni wtrysk paliwa działa inaczej. Jak sama nazwa wskazuje, wciska benzynę bezpośrednio do komory spalania. Oba systemy mają zalety i wady, a plan Kawasaki polega zapewne na zmaksymalizowaniu zalet i wyeliminowaniu wad. Największym zyskiem nowego silnika będzie spełnienie nowych restrykcyjnych norm emisji spalin – być może z zachowaniem wysokich mocy.
Nowy patent Kawasaki pokazuje połączony system bezpośredniego wtrysku z portem, dopasowany zarówno do czterocylindrowego silnika z doładowaniem, podobnym do konstrukcji Ninja H2, jak i czterech wolnossących, takich jak Ninja ZX-10R. Oba typy silnika mogą odnieść korzyści, ale silnik z doładowaniem jest w stanie uzyskać jak najwięcej z bezpośredniego wtrysku, umożliwiając wzrost mocy bez zwiększania ryzyka uszkodzenia silnika.
Firma rozwiązuje problem wysokiego ciśnienia paliwa potrzebnego do części układu z bezpośrednim wtryskiem, dodając do układu mechaniczną pompę paliwa napędzaną przez wałek rozrządu zaworów wylotowych.