Kawasaki: kamery będą zarządzać tempomatem.
MotoRmania
27 stycznia 2020

Oparte na radarach adaptacyjny tempomaty prawdopodobnie będą jednym z głównych trendów technologicznych w 2020 r. Brytyjski BikeSocial przygotował opracowanie na podstawie najnowszych zgłoszeń patentowych Kawasaki.

Ducati, KTM i Kawasaki mają w Mediolanie 2020 pokazać maszyny wykorzystujące przednie i tylne radary Boscha. Ale nowe patenty pokazują, że Kawasaki opracowuje dodatkowo alternatywny system, który opiera się na odczycie z kamer zamiast radarów.

Tempomat adaptacyjny jest już dobrze znany z wielu nowoczesnych samochodów. Wykorzystuje radary do monitorowania pozycji samochodów z przodu i automatycznie dostosowuje się do ich ruchu. Radary umożliwiają także wprowadzanie alertów i automatycznych systemów hamowania awaryjnego, ale nie każdy producent jest przekonany, że radar jest jedynym słusznym rozwiązaniem. Niektórzy, w szczególności Subaru, wolą zamiast tego korzystać z kamer, i takie podejście przyjmuje najnowszy patent Kawasaki.

Zarówno radary jak i kamery mają swoje plusy i minusy. Radar jest szczególnie przydatny w ciemności lub w warunkach słabej widoczności – nie przeszkadza mu deszcz czy mgła w rozpoznaniu obiektu na drodze.

Ale kamery mają również zalety. Lepiej rozpoznają różnicę między pojazdami i są w stanie precyzyjniej określić na którym pasie jadą otaczające nas samochody czy motocykle.

Są też szybsze. Systemy montowane w Subaru reagują na zapalające się światła stopu w poprzedzających pojazdach – takie rozpoznanie kolorystyczne jest poza możliwościami radaru.

Aby umożliwić prawidłowe działanie systemów wykrywania pojazdów opartych na kamerze, potrzebne są dwie jednostki pozwalające uzyskać widok stereoskopowy. Tak jak twój mózg wykorzystuje widok dwojga oczu do oceny odległości, tak kamery stereo pozwalają komputerowi stwierdzić, jak daleko jest obiekt.

Najnowszy patent Kawasaki pokazuje, w jaki sposób planuje umieścić kamerę po każdej stronie owiewki.

 

Główny rysunek patentowy pokazuje motocykl ze światłami doświetlającymi zakręty ustawionymi w przedniej krawędzi owiewki, podobnie jak te w H2SX-SE, i sugeruje, że kamery (oznaczone na rysunku powyżej  numerem 60) można ustawić za tymi samymi obiektywami zewnętrznymi . W przeciwieństwie do radarów, które muszą być montowane bez przeszkód z przodu, kamery można rozmieścić inaczej,

Patent Kawasaki ujawnia, że kamery mogą być używane wraz z radarem montowanym na nosie, co oznacza, że prawdopodobnie obydwie technologie będą używane na motocyklach równocześnie.

 

MotoRmania
Redaktor naczelny

to lifestylowy magazyn o tematyce motocyklowej. Ekskluzywność tego tytułu podkreśla nie tylko doskonałej jakości papier, ale przede wszystkim wyjątkowe materiały. Masz sprawę ? Skontaktuj się: