Spis treści
Są takie marki, niegdyś świecące światowe triumfy, które dziś poszły w zapomnienie…
Laverda (Moto Laverda S.A.S.)
Taką marką jest na pewno włoska Laverda! W pewnym sensie moglibyśmy porównać ją do Lamborghini bo Laverda również produkowała najpierw sprzęt rolniczy – wiele osób zna ją z kombajnów ? i w pewnym momencie również postanowiła produkować motocykle. Ba! Najlepsze motocykle wśród konkurencji. Jednak na tym porównania do byka się kończą.
Laverda od początku produkcji swoich dwukołowych maszyn skupiła się na motocyklach wyścigowych! Pomalowanie we wściekły pomarańcz dominowały wyścigi Bol’dor, Le Mans i wiele innych przez lata 70te i 80te. Wyścigową dobrą passe załamała potężnym modelem Laverda V6 z silnikiem… Maserati! Motocykl był mocno zaawansowany technicznie ale niestety niedopracowany, a budżet firmy nie ogarniał ciągłych awarii… Zresztą nie ogarniał również serwisu maszyn drogowych swoich klientów.
Lancia Automobiles S.p.A.
Marką samochodową która zdobyła najwięcej na świecie zwycięstw w Motorsporcie(!), która słynęła z kapryśnych modeli drogowych i balansowania na granicy problemów finansowych… jest Lancia ! Nazw Stratos, Montecarlo, Delta fanom motoryzacji nie trzeba przedstawiać.
Obie firmy miały niesamowity zapał do walki sportowej, obie swoje drogowe pojazdy produkowały wyłącznie -dla homologacji wyścigowej. Obie miały gdzieś awaryjność czy ergonomię, obie nazywały swoje modele literami alfabetu greckiego jak Jota i Delta. Obie świeciły triumfy by nagle upaść z bankructwem na karku…
Obie również miały swój ostatni wznios ku chwale. Lancia dosłownie z części co mieli w magazynie stworzyła niezapomnianą Delte HF Integrale Evoluzione. Małego potwora, który wbrew wszystkim jeszcze raz zdominował rajdy samochodowe w latach 90tych.
Laverda 750S Formula
Laverda po ciężkich i zacofanych technicznie motocyklach klasy GT wypuściła swój ostatni prawdziwy sportowy motocykl – dwucylindrową 750S Formula. Walczyła dzielnie na torach z Ducati 748 i japońską konkurencją oraz była nareszcie również świetnym motocyklem na drogę. Do tego celu wypuszczono kilka odmian. Kupiona przez Aprilię zaprojektowała swój ostatni trzycylindrowy silnik pojemności 900ccm z których to słynęła od samego początku.
Pamiętacie porównanie Benelli do Lambo? Tu historia zatacza koło. Ten świetny trzycylindrowiec został odkupiony wtedy do również świeżo odradzającego się…. Benelli i użyto go do napędu Tornado Tre ? Aprilia ratowała markę do samego końca udostępniając Laverdzie swojego flagowego widlaka do nowego sportowego i ekskluzywnego SFC1000. Niestety Aprilia sama popadła w problemy finansowe i projekt nigdy nie wszedł do produkcji. Cała trójka z zakupionym wcześniej Moto Guzzi wylądowała pod koncernem Piaggio… czyli takim motocyklowym koncernem Fiata. Piaggio uznało że Aprilia będzie produkować motocykle sportowe, Moto Guzzi choppery i turystyczne… to po co im Laverda? Więc w 2004 zamknęli markę.
Dziś wściekłe pomarańcze wszyscy już kojarzą z KTM… A Lancia? Tak samo po problemach finansowych wpadła pod koncern Fiata. I dziś w zasadzie też umarła produkując jedynie nie urodziwego, malutkiego Ypsilona a o jej sukcesach sportowych słuch zaginął…
Dlatego dla mnie LAVERDA JEST JAK LANCIA ! ?