W którym, europejskim kraju sprzedaje się najwięcej używanych motocykli? Ile kosztują i jakie mają przebiegi? Wszystkie te dane wziął pod lupę serwis AutoScout24, który przeanalizował rynek, dostępność i stan jednośladów z zagranicy.
news partnera
Po motocykl z drugiej ręki najchętniej jeździmy do Niemiec
Polski, motocyklowy rynek wtórny jest jeszcze stosunkowo niewielki w porównaniu z zachodnim. Nie dziwi, więc fakt, że coraz więcej Polaków sprowadza z zagranicy używane jednoślady. Jak wynika z danych firm przewozowych, najczęściej[1] ich wybór pada na Niemcy. To właśnie tam szukają oni dobrze utrzymanych maszyn ze stosunkowo niskimi przebiegami. Nie bez znaczenia jest również dostępność rzadko spotykanych na rodzimych drogach modeli. Serwis AutoScout24 wziął pod uwagę aż 150 tys. różnych egzemplarzy z krajów takich jak: Niemcy, Włochy, Austria, Francja, Belgia, Holandia, Hiszpania, i Luksemburg. Pod względem ilości ogłoszeń przodują dwa pierwsze kraje. Ofert z tamtych rejonów świata jest kolejno 60 i 50 tys. Na trzecim miejscu znajduje się Holandia z 11 tys. wystawionymi na sprzedaż pojazdami.
Najpopularniejsza Honda i Yamaha
Największy wybór dotyczy dwóch marek, które są bezsprzecznymi liderami niemal we wszystkich krajach. Wymiennie na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych ofert wypada Honda i Yamaha. Na trzecim miejscu pojawia się BMW i Suzuki. Jedynie w Luksemburgu pudło zamyka kultowy Harley Davidson. Inaczej kształtuje się podział dotyczący procentowego udziału w rynku w odniesieniu do konkretnych modeli. W tej kategorii bezsprzecznie dominuje BMW z modelami: crossowym Adventure/Enduro, Roadster’a/Naked Bike oraz Tourer’a/Luxustourer. Czwarte miejsce zajmuje sportowa Honda CBR 600.
Najpopularniejsze oferowane modele używanych motocykli
źródło: AutoScout24.pl
Najdroższy Harley, najtańszy Peugeot
Równie ciekawie prezentują się średnie ceny poszczególnych marek. Najwięcej zapłacić trzeba za Harleya Davidsona. Średnia cena za kultowe maszyny zaczyna się od 11 tys. EUR we Włoszech i Hiszpanii i sięga nawet 18 tys. EUR w Austrii. Za popularne BMW najmniej trzeba zapłacić we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii, bo średnio ok 7 tys. EUR. Najwięcej niemieckie motocykle kosztują we Francji, bo aż 10 tys. EUR. Po Hondę warto wybrać się na południe Europy, do Włoch lub Hiszpanii – tam zapłacimy za nią średnio 3,5 tys. EUR. Niewiele więcej, bo ok 4 tys. kosztuje w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii i Luksemburgu. Najtańsze jednoślady to najczęściej Peugeoty, które kosztują średnio 1 tys. EUR i Kymco z ceną ok 2 tys. EUR. Jedynie w Luksemburgu najtaniej wypada Yamaha w cenie 3 tys. EUR.
Oczywiście cena zależy od danego modelu czy to przebiegu. Przedstawiona cena jest uśrednieniem wszystkich ofert znajdujących się na portalu. Daje ona jedynie pogląd jak ceny prezentują w danych krajach.
Średnia cena motocykli używanych (€)
Gdzie jechać po nowy motocykl?
Ceny zależą też od wieku jednośladów. Podobnie jak w przypadku aut – im pojazd młodszy, tym droższy. Motor, który nie ukończył roku kosztuje często nawet 9 tys. EUR. Najwięcej nowych egzemplarzy można znaleźć w Niemczech, Francji i we Włoszech. Cena spada już za odrobinę starsze modele. W przedziale wiekowym 1-2 lata średnia cena to 7,7 tys. EUR, a między 2-3 lata – 6,9 tys. EUR. Najmniej zapłacić trzeba za pojazdy, które ukończyły 11,12 i 13 lat. Wtedy kosztują poniżej 4 tys. EUR. Co ciekawe, najwięcej ofert dotyczy najstarszych pojazdów, mających więcej niż 16 lat, a ich cena wcale nie jest bardziej atrakcyjna od pozostałych. Część spośród tych egzemplarzy to klasyki lub rzadko występujące modele. Za nie trzeba średnio zapłacić nawet 3,4 tys. EUR.
Średnia cena motocykli używanych zależności od wieku
źródło: AutoScout24.pl
BMW z największym przebiegiem
Serwis AutoScout24 przeanalizował też przebiegi oferowanych za granicą motorów. W większości nie mają one przejechanych zbyt wielu kilometrów. Najmniej jeżdżą jednoślady wystawione w Belgii i Francji, a najwięcej w Holandii. W przypadku poszczególnych marek, najbardziej wyjeżdżone jest BMW. Motorów tej marki z najmniejszym przebiegiem, bo średnio w okolicach 30-34 tys. km warto szukać w Luksemburgu, Niemczech i Francji. Najmniej wysłużoną Hondę z 23-25 tys. km na liczniku znajdziemy za to we Francji, Belgii, Niemczech i we Włoszech. Fani Suzuki, powinni zwrócić uwagę na oferty z Francji, Luksemburga i Belgii, bo modele tej marki pokonują średnio od 22-23 tys. km. W prawie idealnym stanie najczęściej wystawione są też pojazdy z Luksemburga. Jednoślady są tam zapewne używane do okazjonalnych przejażdżek i są jednymi z kilku, które posiadają tamtejsi kierowcy. Harley Davidson przejeżdża tam zaledwie ok 9 tys. km. Najmniej popularną marką okazuje się Kymco i KTM, bo jeździ znacznie poniżej średniej w większości europejskich krajów. Z kolei, w Holandii najmniejsze przebiegi mają modele Vespy i jeżdżą średnio ok 6 tys. km.
Średni przebieg motocykli używanych sprzedawany w krajach (€)
źródło: AutoScout24.pl