Spis treści
Bezpieczeństwo na drogach jest najważniejsze, więc aby to wspomóc na polskich drogach zagoszczą kolejne odcinkowe rejestratory pomiaru prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości – co to takiego?
Odcinkowy pomiar prędkości to nic innego jak rejestrowanie pomiaru prędkości i czas przejazdu danego samochodu na określonym odcinku. Czas przejazdu i prędkość z jaką porusza się pojazd rejestrują rejestratory pomiaru prędkości ustawione w odpowiednich miejscach. Rejestratory prędkości umożliwiają identyfikację pojazdu, zapisują wizerunek sprawcy oraz wiele innych parametrów. System o którym mowa oblicza czas przejazdu pojazdu, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki aż do chwili przejechania przez drugą bramkę. Jest to podstawa wyliczenia średniej prędkości przejazdu na monitorowanym odcinku drogi.
39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości
Najnowsze badania dowodzą, że w miejscach gdzie zamontowane są odcinkowe rejestratory prędkości ruch samochodowy jest spokojny i tym samym znacznie zmniejsza się liczba zdarzeń drogowych. Odcinkowy pomiar prędkości daje możliwość kontrolowania prędkości przejeżdżających pojazdów przez dłuższy odcinek trasy, przez co znacznie wzrasta bezpieczeństwo na drodze.
O bezpieczeństwo na naszych drogach zadba dodatkowe 39 rejestratorów, a kontrolować będą około 200km dróg/autostrad. Umieszczone zostaną one w 13 województwach, na jednej drodze gminnej, trzech drogach powiatowych, czternastu drogach wojewódzkich, drogach ekspresowych S7, S11, S14 oraz na autostradach A1, A2, A4. Na montaż urządzeń wykonawca będzie miał 70 tygodni.
Lp | Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Kategoria drogi | Numer drogi |
1 | DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów – Przylesie | Bierzów – Przylesie | W | 403 |
2 | DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty – Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | K | A4 |
3 | DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG | 105392D |
4 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek – Kłódka | Rogoźno Zamek – Kłódka | K | 16 |
5 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek | K | A1 |
6 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km do 63 km 800 m | W | 251 |
7 | LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | W | 844 |
8 | LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 m | W | 801 |
9 | LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | K | 27 |
10 | LUBUSKIE | Sudoł – Radomia | Sudoł – Radomia | K | 32 |
11 | LUBUSKIE | Chełmsko -Przytocznia | 45+200 – 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) | K | 24 |
12 | LUBUSKIE | Motylewo – Łupowo | pikietaż: 29+350 do 37+750 | W | 132 |
13 | ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | K | A1 |
14 | ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | K | S14 |
15 | ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka – Łaskowice | (P)owiatowa | 1120E |
16 | ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 – Jadwinin 16a | W | 485 |
17 | ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A | K | 70 |
18 | MAŁOPOLSKIE | Węzeł Balice – Węzeł Rudno | Węzeł Balice – Węzeł Rudno | K | A4 |
19 | MAŁOPOLSKIE | Kęty | ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz | P | |
20 | MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | (W)ojewódzka | 719 |
21 | MAZOWIECKIE | Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki | Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki | W | 579 |
22 | MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | (K)rajowa | 50 |
23 | MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | K | S7 |
24 | OPOLSKIE | Kietlice – Kilisino | Kietlice – Kilisino | W | 416 |
25 | PODKARPACKIE | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | P | 1391 |
26 | PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | K | 19 |
27 | PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16 | K | 9 |
28 | PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | W | 835 |
29 | PODKARPACKIE | Nisko | ul. Sandomierska | K | 77 |
30 | POMORSKIE | Swarożyn | A1 Peplin – Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | K | A1 |
31 | POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 – Turystyczna 1 | W | 211 |
32 | ŚLĄSKIE | Katowice | Trasa Renców 28 | W | 902 |
33 | ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa) | W | 929 |
34 | ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
35 | ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
36 | WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | K | S11 |
37 | WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | K | A2 |
38 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Piecnik – Nieradz | Piecnik – Nieradz | K | 10 |
39 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka – Brynka | Łubianka – Brynka | W | 151 |
Ostatecznie Canard będzie miał do dyspozycji 73 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości o łącznej długości 400 km dróg.
Znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości
Aby wyjść naprzeciw kierowcom Ministerstwo Infrastruktury opracowało znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Występują znaki informacyjne określające pomiar prędkości D-51 i koniec pomiaru D-51b.
Jak działa system OPP w nocy ?
Zastanawiacie się czy odcinkowy pomiar prędkości działa także w nocy, czy też możemy go zignorować wieczorną porą ? Sprawa sama w sobie kreśli się następująco… System sam w sobie działa, jednakże można pokusić się o stwierdzenie, że nie jest skuteczny w 100%. System działa po zmierzchu na zasadzie podczerwieni. Dlatego też sam w sobie system rejestruje, jednakże niejednokrotnie okazuje się że zdjęcia nie są całkowicie czytelne.
Czy odcinkowy pomiar prędkości łapie motocykle?
Motocykliści nie muszą obawiać się, że pewnego dnia otrzymają mandat na podstawie identyfikacji z systemu OPP. Kamery ustawione są na robienie zdjęć pojazdów z przodu – czyli na ich najazd, co jednocześnie uniemożliwia nagranie rejestracji motocykla. Ustawienie kamer nastawione jest na identyfikację osoby prowadzącej samochód.
Aby system łapał zarówno samochody jak i motocykle, musiałby posiadać dwie kamery z czego jedna ustawiona powinna być na przód pojazdu, a druga na tył. Taka przebudowa systemów OPP jest jednak z pewnością zbyt wysokim kosztem, gdyż zapewne kierowców samochodów jest o wiele więcej niż motocyklistów.
Podsumowując…
choć kierowcy jednośladów nie powinny się raczej obawiać systemu OPP, powinni jednak zachować zdrowy rozsądek pokonując wyznaczone trasy i setki kilometrów. Pamiętajmy najważniejsze jest zdrowie i życie nasze i wszystkich uczestników ruchu drogowego, których mijamy.