Odcinkowy pomiar prędkości – 39 nowych lokalizacji rejestratorów

- Sebastian Radwan

Bezpieczeństwo na drogach jest najważniejsze, więc aby to wspomóc na polskich drogach zagoszczą kolejne odcinkowe rejestratory pomiaru prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości – co to takiego?

Odcinkowy pomiar prędkości to nic innego jak rejestrowanie pomiaru prędkości i czas przejazdu danego samochodu na określonym odcinku. Czas przejazdu i prędkość z jaką porusza się pojazd rejestrują rejestratory pomiaru prędkości ustawione w odpowiednich miejscach. Rejestratory prędkości umożliwiają identyfikację pojazdu, zapisują wizerunek sprawcy oraz wiele innych parametrów. System o którym mowa oblicza czas przejazdu pojazdu, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki aż do chwili przejechania przez drugą bramkę. Jest to podstawa wyliczenia średniej prędkości przejazdu na monitorowanym odcinku drogi.

39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości

Najnowsze badania dowodzą, że w miejscach gdzie zamontowane są odcinkowe rejestratory prędkości ruch samochodowy jest spokojny i tym samym znacznie zmniejsza się liczba zdarzeń drogowych. Odcinkowy pomiar prędkości daje możliwość kontrolowania prędkości przejeżdżających pojazdów przez dłuższy odcinek trasy, przez co znacznie wzrasta bezpieczeństwo na drodze.
O bezpieczeństwo na naszych drogach zadba dodatkowe 39 rejestratorów, a kontrolować będą około 200km dróg/autostrad. Umieszczone zostaną one w 13 województwach, na jednej drodze gminnej, trzech drogach powiatowych, czternastu drogach wojewódzkich, drogach ekspresowych S7, S11, S14 oraz na autostradach A1, A2, A4. Na montaż urządzeń wykonawca będzie miał 70 tygodni.

LpWojewództwoMiejscowośćLokalizacjaKategoria drogiNumer drogi
1DOLNOŚLĄSKIEBierzów – PrzylesieBierzów – PrzylesieW403
2DOLNOŚLĄSKIEKostomłoty – Kąty WrocławskieOdcinek autostrady A4KA4
3DOLNOŚLĄSKIEWrocławAl. Jana III SobieskiegoDG105392D
4KUJAWSKO-POMORSKIERogoźno Zamek – KłódkaRogoźno Zamek – KłódkaK16
5KUJAWSKO-POMORSKIEWęzeł Nowy Ciechocinek – MOP KałęczynekA1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP KałęczynekKA1
6KUJAWSKO-POMORSKIERycerzewoDW251 od 70 km do 63 km 800 mW251
7LUBELSKIEHrubieszówwjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 mW844
8LUBELSKIEGołąbpikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 mW801
9LUBUSKIEŚwidnica, Obwodowa – Nowogród BobrzańskieŚwidnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6K27
10LUBUSKIESudoł – RadomiaSudoł – RadomiaK32
11LUBUSKIEChełmsko -Przytocznia45+200 – 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno)K24
12LUBUSKIEMotylewo – Łupowopikietaż: 29+350 do 37+750W132
13ŁÓDZKIEPomorzany / BocianyPomorzany / BocianyKA1
14ŁÓDZKIEPabianiceS14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 mKS14
15ŁÓDZKIEŁódźChocianowicka – Łaskowice(P)owiatowa1120E
16ŁÓDZKIEBychlew / JadwininBychlew 6 – Jadwinin 16aW485
17ŁÓDZKIEMokra PrawaMokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189AK70
18MAŁOPOLSKIEWęzeł Balice – Węzeł RudnoWęzeł Balice – Węzeł RudnoKA4
19MAŁOPOLSKIEKętyul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. KleparzP
20MAZOWIECKIEOtrębusyKanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m(W)ojewódzka719
21MAZOWIECKIENatolin – Chrzanów Duży – Grodzisk MazowieckiNatolin – Chrzanów Duży – Grodzisk MazowieckiW579
22MAZOWIECKIEMszczonówobwodnica miasta(K)rajowa50
23MAZOWIECKIEBiałobrzegiobwodnica miastaKS7
24OPOLSKIEKietlice – KilisinoKietlice – KilisinoW416
25PODKARPACKIENosówkaul. Dębicka odcinek 4 kmP1391
26PODKARPACKIEDuklaTrakt WęgierskiK19
27PODKARPACKIENowa DębaKs. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16K9
28PODKARPACKIEGniewczyna Łańcucka – Gniewczyna TrynieckaGniewczyna Łańcucka – Gniewczyna TrynieckaW835
29PODKARPACKIENiskoul. SandomierskaK77
30POMORSKIESwarożynA1 Peplin – Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 mKA1
31POMORSKIEBorowoGdańska 2 – Turystyczna 1W211
32ŚLĄSKIEKatowiceTrasa Renców 28W902
33ŚLĄSKIEJankowice / ŚwierklanyJankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa)W929
34ŚLĄSKIEGliwiceAl. Jana Nowaka JeziorańskiegoK88
35ŚLĄSKIEZabrzeAl. Jana Nowaka JeziorańskiegoK88
36WIELKOPOLSKIETarnowo Podgórne – Poznań ŁawicaTarnowo Podgórne – Poznań ŁawicaKS11
37WIELKOPOLSKIEKoninMOP Leonia / Kuny do PPO ŻdżaryKA2
38ZACHODNIOPOMORSKIEPiecnik – NieradzPiecnik – NieradzK10
39ZACHODNIOPOMORSKIEŁubianka – BrynkaŁubianka – BrynkaW151

Ostatecznie Canard będzie miał do dyspozycji 73 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości o łącznej długości 400 km dróg.

Znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości

Aby wyjść naprzeciw kierowcom Ministerstwo Infrastruktury opracowało znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Występują znaki informacyjne określające pomiar prędkości D-51 i koniec pomiaru D-51b.

Jak działa system OPP w nocy ?

Zastanawiacie się czy odcinkowy pomiar prędkości działa także w nocy, czy też możemy go zignorować wieczorną porą ? Sprawa sama w sobie kreśli się następująco… System sam w sobie działa, jednakże można pokusić się o stwierdzenie, że nie jest skuteczny w 100%. System działa po zmierzchu na zasadzie podczerwieni. Dlatego też sam w sobie system rejestruje, jednakże niejednokrotnie okazuje się że zdjęcia nie są całkowicie czytelne.

Czy odcinkowy pomiar prędkości łapie motocykle?

Motocykliści nie muszą obawiać się, że pewnego dnia otrzymają mandat na podstawie identyfikacji z systemu OPP. Kamery ustawione są na robienie zdjęć pojazdów z przodu – czyli na ich najazd, co jednocześnie uniemożliwia nagranie rejestracji motocykla. Ustawienie kamer nastawione jest na identyfikację osoby prowadzącej samochód.

Aby system łapał zarówno samochody jak i motocykle, musiałby posiadać dwie kamery z czego jedna ustawiona powinna być na przód pojazdu, a druga na tył. Taka przebudowa systemów OPP jest jednak z pewnością zbyt wysokim kosztem, gdyż zapewne kierowców samochodów jest o wiele więcej niż motocyklistów.

Podsumowując…

choć kierowcy jednośladów nie powinny się raczej obawiać systemu OPP, powinni jednak zachować zdrowy rozsądek pokonując wyznaczone trasy i setki kilometrów. Pamiętajmy najważniejsze jest zdrowie i życie nasze i wszystkich uczestników ruchu drogowego, których mijamy.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl