Jak uniknąć takich wywrotek? Kilka prostych zasad!
MotoRmania
18 maja 2021

Na naszym fanpage’u opublikowaliśmy ten krótki film z naszych hiszpańskich treningów Los Cojones (chcesz przyjechać ? tutaj: program, ceny, terminy 2021). Obrazuje on największy problem, jaki macie na torze. Wywrotka wydarzyła się ponieważ pod względem technicznym rider zrobił w zasadzie wszystko, aby się wywrócić. Natomiast znalazł się w tej sytuacji z powodu BRAKU ODPOWIEDNIEGO WYHAMOWANIA. Pierwszym i zasadniczym błędem był brak wyhamowania i w konsekwencji wniesienie zbyt dużej prędkości w zakręt, a następnie próba zmiany kierunku poprzez dociśnięcie motocykla do ziemi na otwieranym gazie.

W tym materiale wyjaśniamy o co chodzi. Jeżeli trenujesz na torze, zobacz go koniecznie :).

Zatem przede wszystkim musicie wyhamować do apeksu ( początkowo pisaliśmy po angielsku „apex”, ale postanowiliśmy przystosować pisownię do języka polskiego stąd: apeks). Jest to wewnętrzny punkt zakrętu, od którego zwróceni w kierunku wyjścia możecie przyspieszać. Jeżeli jesteście daleko od tego punktu to wasz przejazd jest nieprawidłowy ( za bardzo opóźniliście hamowanie, wnosicie zbyt dużą prędkość w zakręt, przejeżdżacie niepotrzebne dodatkowe metry, zawracacie za zakrętem, tracicie czas). Niestety bardzo często robicie to co nasz bohater czyli wchodząc zbyt szybko w zakręt zamiast zmienić kierunek i dopiero przyspieszać podnosząc maszynę do góry (dając jej więcej gripu) wy budujecie gaz na wyjściu i ( o zgrozo!) zwiększacie przy tym pochylenie !!!! Tak było w tym przypadku i kilkudziesięciu innych nagranych w tym roku na naszych treningach.

Zatem po pierwsze: dobierz punkt hamowania tak, aby wjeżdżając w zakręt przyciągnąć się w złożeniu do apeksu.

Po drugie: wejdź w apeks taką linią, aby kiedy kończysz hamować, motocykl był ustawiony do wyjścia ( a nie na przykład równolegle do apeksu, co oznacza, że będziesz ciągle musiał mocno zakręcać na wyjściu).

Po trzecie: kiedy zaczynasz dodawać gazu staraj się podnosić maszynę, tak aby zapewniać jak największą powierzchnię kontaktu opony z podłożem.

Ćwiczcie, ćwiczcie, a kto chce i może to niech wpada do nas na tygodniowy wycisk 🙂 – kontakt : pejser@motormania.com.pl

MotoRmania
Redaktor naczelny

to lifestylowy magazyn o tematyce motocyklowej. Ekskluzywność tego tytułu podkreśla nie tylko doskonałej jakości papier, ale przede wszystkim wyjątkowe materiały. Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły