Łącznie ponad 150 odpowiedzi w komentarzach na naszym kanale YouTube i fanpage’u! Bardzo dziękujemy, że aż tylu z Was poświęciło trochę czasu na analizę dlaczego doszło do tej przewrotki podczas pierwszego z serii wielu bezpłatnych szkoleń, które przygotowujemy dla subskrybentów portalu motormania.com.pl ( tutaj dowiesz się wszystkiego – zapraszamy).
Wspólna analiza takich przypadków poszerza naszą wiedzę i pozwala podnieść nasze umiejętności, dlatego będziemy Wam często proponować tą zabawę.
Generalnie chcieliśmy Wam szczerze i serdecznie pogratulować! Jakieś 90% wypowiedzi było bardzo sensowne i zawierało rozsądne analizy, oraz prawidłowe potencjalne możliwości związane z powodem wywrotki. To oznacza, że Wasza wiedza jest naprawdę duża :). Ale ( zakładając, że żaden komentarz nam nie umknął) tylko 3 osoby trafiły w sedno. A najbardziej precyzyjnie przeanalizował sytuację Artur Jeżak, trener jazdy sportowej, którego nota bene serdecznie Wam polecamy ( znajdziecie go na Facebooku).
Zacznijmy zatem od początku, czyli od końca :):):)… Motocykl się przewrócił ponieważ przednie koło straciło przyczepność i to jest jasne jak słońce. Wszyscy podawaliście dobre powody, dla których taka sytuacja mogła się przydarzyć. Nadmierne przyhamowanie w dużym złożeniu lub zwykłe domknięcie gazu w dużym złożeniu ( które przenosi nagle więcej masy na przód i opona puszcza). To są najczęstsze powody wywrotki w takich sytuacjach.
Ale tutaj mieliśmy do czynienia z kimś kto pomimo wielu braków wynikających z niewiedzy jeździł bardzo, bardzo stabilne. Ten rider to fantastyczny typ, który całe życie latał turystykami, i na stare lata zachciało mu się spróbować toru. Zaczął przyjeżdżać na tory w tym sezonie. Nie ma jak widać żadnego problemu ze złożeniem motocykla, i ma jeden mega-atut : jedzie super płynnie. Płynnie i precyzyjnie dozuje gaz oraz hamulec. W sytuacji zobrazowanej na filmie trzymał stałą prędkość, stały gaz, na dużym złożeniu i nie użył hamulca. Zatem dlaczego przód stracił przyczepność na stabilnie prowadzonej maszynie?
Wielu z Was wskazywało na pozycję – macie w tym sensie rację, że przy takich złożeniach pozycja jest bardzo, bardzo ważna. Można ułożyć ciało tak, aby pomagało wygenerować większą przyczepność maszyny. Tutaj tego zabrakło i to jest coś nad czym należy popracować. Ale to nie był główny powód wywrotki – ten kierowca jechał w tak dużym złożeniu wcześniej w wielu innych zakrętach i nic się nie działo.
Odpowiedź znajdziecie na tym filmie, mniej więcej od 10 do 13 sekundy nagrania.
Zarco ma karę i musi przejechać karę „długiego okrążenia” czyli pojechać w tym przypadku po zewnętrznej jednego z zakrętów w Brnie. Czy widzicie ile kurzu w 10 sekundzie wydobywa się spod jego kolana, a chwilę później spod tylnej opony? Aż cud, że się nie wywrócił – po prostu nie miał, aż tak dużego złożenia jak normalnie. Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie. Skoro tor klasy GP, podczas MotoGP, w miejscu gdzie potencjalnie może ktoś przejeżdżać, jest tak zakurzony to jak będzie na każdym innym torze na którym jeździcie??? KAŻDY OBIEKT MA KURZ I MNIEJSZĄ PRZYCZEPNOŚĆ NA ZEWNĘTRZNEJ ZAKRĘTU. Jeżeli obrałeś linię toru błędnie i dajesz się wynosić szeroko to nie możesz utrzymywać takiego samego złożenia na krawędzi nitki toru jak w jego centrum. Zmniejszenie przyczepności nawierzchni było bezpośrednią przyczyną wywrotki. Oczywiście problem się zaczął złym planowaniem, złą linią, i zbyt wczesnym „wejściem na gaz”.. Ale to już temat na kolejny materiał. Zapraszamy wkrótce 🙂