Dlaczego doszło do tej wywrotki? Zobacz jakich błędów unikać.

- MotoRmania

Nagranie tej wywrotki możesz zobaczyć na fanpage’u Motormanii. Wydarzyła się wczoraj podczas turnusów treningowych jakie prowadzimy dla Was w Moto Angeles – naszym miejscu w Hiszpanii ( tutaj szczegóły pobytu i programu treningowego, jeżeli chcesz przyjechać w te wakacje lub na jesieni to zapytaj o wolne miejsca mailowo: [email protected]). Pytanie brzmi : skoro była idealna przyczepność, kierowca nie hamował przodem, to dlaczego się wywrócił?

Krótka odpowiedź brzmi: ponieważ motocykl w fazie neutralnej, nie prowadzony na gazie, albo nie hamowany, ma najmniejszą przyczepność.

Wyjaśnienie: Kierowca przejeżdżał przez zakręt na zamkniętym gazie i złożył maszynę stosunkowo szybko, nie mając odpowiedniej prędkości, aby w stanie neutralnym wygenerować odpowiednią siłę odśrodkową. Po prostu przewrócił motocykl do środka.

Jak uniknąć takich sytuacji? Podczas jazdy sportowej powinniśmy dążyć do wyeliminowania, a jeżeli się nie da, to do maksymalnego zmniejszenia, faz neutralnych – czyli takich kiedy nie hamujemy, ani nie przyspieszamy. Dociążenie przedniej lub tylnej opony generuje nam większą przyczepność ( to dlatego w MotoGP, a teraz w motocyklach sportowych zaczęto stosować skrzydełka – aby zwiększyć docisk). Oczywiście nie oznacza to, że kiedy w maksymalnym złożeniu ciągle będziecie mieć wciśnięty mocno przedni hamulec to dociążenie przedniej opony spowoduje, że ona nie puści 🙂 są oczywiście granice, które trzeba wyczuć. Tak samo z przyspieszaniem – musimy obciążać przyspieszeniem oponę z wyczuciem, progresywnie. Umiejętne dociążenie opon na hamowaniu i na przyspieszaniu da nam najlepszą możliwą przyczepność.

Zatem wchodząc w zakręt powinniśmy hamować najpierw mocno, a następnie progresywnie odpuszczać hamulec składając się w zakręt, w taki sposób, aby przy dojściu do największego złożenia odpuścić go zupełnie i w tej samej chwili rozpocząć płynne przyspieszanie.

Zapraszamy do Moto Angeles na treningi – przerobicie to w praktyce 🙂

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl