Wybiórcze fragmenty informacji często można interpretować w dowolny sposób – jako jedyni pokazujemy twarde fakty i niepodważalne dane.
Nikt jeszcze nie pokazał kompleksowych, prawdziwych wyników i tendencji na rynku dotyczących portali motocyklowych i nikt jeszcze nie uwzględnił wszystkich konkurentów. Postanowiliśmy to zmienić. Oto po raz pierwszy w historii polskich mediów możecie się zapoznać z aktualną pozycją danego portalu oraz trzyletnią historią ruchu. Wszystko wg globalnego rankingu stron uznawanego za jeden z najbardziej wiarygodnych. Do wyników dodajemy swój subiektywny komentarz, który rzecz jasna, można pominąć, skupiając się tylko na twardych liczbach.
Globalny Ranking Alexy
Dlaczego alexa.com? Dowiedzieliśmy się o niej z publikacji scigacza.pl z grudnia 2019, w której Alexa została wymieniona na pierwszym miejscu jako wiarygodny ranking danych ( poniżej zdjęcie fragmentu publikacji „scigacza”).
Szybko sprawdziliśmy, że Alexa jest najbardziej prestiżowym i najważniejszym rankingiem ponieważ analizuje ruch na stronach z dużą skutecznością eliminując manipulacje wykorzystywane do sztucznego „podkręcania” statystyk. Najbardziej popularna strona w rankingu Alexy ma pozycję nr 1 i jest nią Google. Jeżeli twoja storna nie łapie się do pierwszego miliona stron na świecie jej historia nie będzie tam dostępna. Dlatego nasz ranking nie uwzględnia tych polskich portali, które po prostu się tam jeszcze nie załapały.
RANKING POLSKICH STRON MOTOCYKLOWYCH
GLOBALNY RANKING ALEXY: 1 LUTY 2020
Poniżej zamieszczamy wykres zbiorowy z trzech ostatnich miesięcy i aktualne dane o pozycjach polskich stron motocyklowych na 1 lutego 2020.
1 Pozycja : scigacz.pl
Sklasyfikowany 1 lutego 2020 na 172 087 miejscu w rankingu wszystkich stron na świecie najstarszy portal motocyklowy w Polsce pozostaje ciągle liderem.
W grudniu 2019 „scigacz” podał informację o 60% wzroście użytkowników jaki nastąpił zaraz po przejęciu przez nowego inwestora.
Niestety wg Alexy ruch na „scigaczu” od trzech lat drastycznie maleje – portal obniżył w tym czasie wyniki średnio dwukrotnie czyli stracił połowę czytelników ( tylko swiatmotocykli.pl zaliczył większe spadki). Sinusoidalny charakter odzwierciedla sezonowość rynku motocyklowego w Polsce.
Pod koniec października kiedy scigacza przejął „nowy inwestor” pozycja portalu była na 143 tys. miejscu w rankingu Alexy.
21 grudnia kiedy opublikowano materiał (oparty o wybiórczy fragment danych z Google Analytics) o rzekomym 60% „wzroście użytkowników” w rzeczywistości prawdziwa pozycja w rankingu spadła do poziomu 178 tys. – co oznacza, że „scigacz” po zmianie właścicieli stracił kolejne 20% utrzymując mocną tendencję spadkową jaką obserwujemy od trzech lat.
„Specyficzna” interpretacja rzeczywistości nie powinna przysłaniać gigantycznej pracy jaka jest wykonywana na tym portalu. Wziąć na celownik „scigacza” to dla nas duże wyzwanie, do którego podchodzimy z pokorą i sporą dozą sympatii dla redakcji.
2 Pozycja: motormania.com.pl
Sklasyfikowana na 265 722 miejscu w globalnym rankingu Alexy..
Po zamknięciu drukowanej wersji, rozkręceniu Moto Angeles i programu KidzGP, przyszedł czas na nasz publicystyczny powrót. W październiku 2019 dokonaliśmy zasadniczych zmian w funkcjonowaniu portalu i wzięliśmy się do roboty -od razuplasując się na pozycji wicelidera rynku. Już w styczniu 2020 nasz portal odwiedziło rekordowe 306 tysięcy unikalnych użytkowników.
To pięć razy więcej niż w styczniu 2019, co stawia nas pośród najbardziej dynamicznie rozwijających się portali w Polsce. W minionym miesiącu pomimo zimy uzyskaliśmy najlepszy wynik w całej swojej historii – co pokazuje wykres z 3 ostatnich lat uwidaczniając jak zbliżamy się do ataku na pozycję lidera.
Porównanie tego wykresu z analogicznymi umieszczonymi przy opisie każdego kolejnym portalu pokazuje, że jako jedyni zaburzyliśmy tendencję spadku oglądalności w miesiącach zimowych, uzyskując więcej wejść zimą 2020 niż kiedykolwiek wcześniej nawet w letnich miesiącach. Co najważniejsze – wynik ten został osiągnięty bez ani jednego płatnego posta w mediach społecznościowych i bez ani jednej reklamy. Na to jeszcze przyjdzie czas 🙂
3 pozycja: jednoslad.pl
Sklasyfikowany na 342 378 miejscu w globalnym rankingu Alexy.
Niestety niewiele wiemy na temat „jednosladu” oprócz tego, że z danych Alexy wynika, iż regularnie „łoił nam tyłek” do listopada 2019 – wtedy pojawiły się pierwsze efekty październikowych zmian organizacyjnych w Motormanii. Najbardziej zaimponował nam fakt, że jednoslad na przestrzeni 3 lat niemalże dorównywał scigaczowi. Obrazuje to poniższy wykres uwzględniający dane wszystkich trzech aktualnych liderów rynku.
Niestety coś wydarzyło się na jesieni zeszłego roku. Ruch na „jednosladzie” drastycznie zmalał -do najniższego poziomu w ostatnich trzech latach. Mamy nadzieję, że szybko wrócą do gry, ponieważ ostra rywalizacja nakręca nas najlepiej. „Let’s go Champ :)!”.
4 pozycja: motocykl-online.pl
Sklasyfikowany na 354 479 miejscu w globalnym rankingu Alexy.
Duże zaskoczenie i nasze gratulacje. Rewelacyjny skok w styczniu 2020. To najlepszy styczniowy wynik motocykla-online z ostatnich trzech lat. Jeżeli ta tendencja się utrzyma dojdzie nam kolejny poważny konkurent. Brawo Jacek :).
5 pozycja: motogen.pl
Sklasyfikowany na 398 473 miejscy w globalnym rankingu Alexy.
Dlaczego portal dofinansowany ze środków unijnych, należący do monopolisty motocyklowego na polskim rynku, i posiadający profesjonalną redakcję zajmuje tak odległe miejsce, przegrywając nawet z „motocyklem-online”? Nie mamy pojęcia. Trzyletnia historia pokazuje, że wyniki z 2017 i 2018 roku były naprawdę niezłe. Ale ostatnie miesiące to mocna tendencja spadkowa.
Motogen odnotował właśnie zdecydowanie najgorszy styczeń w swojej trzyletniej historii – a w październiku 2019 spadł na szokujące 456 603 miejsce w globalnym rankingu. Mamy nadzieję, że poprawią wyniki – z drugiej strony grupa Liberty Motors może ich utrzymywać w nieskończoność.
6 pozycja: motobanda.pl
Sklasyfikowana na 486 783 miejscu w globalnym rankingu Alexy.
Kolejny portal, z którym z roku na rok jest coraz gorzej. 2017 był imponujący, 2018 słabszy, a 2019 przyniósł kolejne straty. Najniższy wynik na przestrzeni trzech ostatnich lat padł w grudniu 2019 pozycjonując „motobandę” poza 500 tysięczym miejscem w globalnym rankingu. Styczeń przyniósł minimalną poprawę, ale w zasadzie są niemalże na poziomie ostatniego w rankingu „swiatamotocykli”. To poważny dzwonek alarmowy. Trzeba się wziąć do roboty zanim ten pociąg odjedzie.
7 pozycja: swiatmotocykli.pl
Sklasyfikowany na 516 183 miejscu w globalnym rankingu Alexy.
W zasadzie chciałoby się rzec „ale urwał”. Jeżeli swiatmotocykli.pl planował rekord spadku oglądalności i chciał pokazać jak szybko można zniwelować potencjał wypracowany kiedyś przez Agorę to odniesiono prawdziwy sukces.
W listopadzie 2017 roku byli jeszcze na 200 117 pozycji globalnego rankingu. Zmień właściciela i przewiń dwa lata do przodu- wynik z listopada 2019 pokaże ci miejsce 600 000.
Można powiedzieć, że zrobili 300% normy w odwrotnym kierunku. Największym aktualnym osiągnięciem „SM” jest utrzymywanie branży w przekonaniu, iż ciągle są istotnym elementem publicystycznym na polskim rynku. Jak to robią miażdżeni wynikami całej internetowej konkurencji i symbolicznym zasięgu kilku tysięcy egzemplarzy wersji drukowanej? Być może „ktoś” przekonuje reklamodawców, że wyniki są takie same jak dwa lata temu, a nawet „lepsze”? Naprawdę nie wiemy. Ale szanujemy. I życzymy, aby poprawili zasięgi zanim orientacja osób odpowiedzialnych za marketing w końcu zsynchronizuje się z rzeczywistością.