Zapraszamy na pierwszy z cyklu filmów omawiających ćwiczenia pomagające  poprawić technikę jazdy.

Problem z większością początkujących i średnio zaawansowanych motocyklistów uprawiających jazdę asfaltową, polega na ich przekonaniu, iż trening i ćwiczenia powinny się odbywać na ich docelowym motocyklu. Czyli im więcej „track day’i” zaliczę na swojej 600-tce, 1000-cu, tym lepiej. Trudno się im dziwić – ćwiczenia na innej maszynie, a tym bardziej takiej, która nie przypomina naszej wydają się nielogiczne. W efekcie,  w takich przypadkach, po prostu nie potrafimy latami opanować istotnych podstaw dlatego, że koncentracja nad kontrolą mocy blokuje nasz rozwój w zrozumienia motocykla. Pochłania nas kontrola rolgazu w tak dużym stopniu, że esencjonalne zasady pracy ciałem, zasady zachowania podwozia,  zrozumienie uślizgu są nieosiągalne. Siedzimy potem z boku i podziwiamy jak inni dokładają nam grube sekundy, nie wiedząc, że już dawno moglibyśmy „tam być”. Innymi słowy, tak jak sportowcy mają zróżnicowany trening na siłowni, który pomaga im wypracować odpowiednie aspekty w ich docelowej dyscyplinie, tak motocykliści powinni dywersyfikować trening po to, aby różne motocykle pomogły im wypracować odpowiednie techniki wykorzystywane później. Co macie zrobić, aby poprawiać sportowe umiejętności prowadzenia motocykla? Wykonywać urozmaicone ćwiczenia – wystarczy pitbike. I parafrazując klasyczny tekst: „nie mówcie, że nie macie pitbike’a, bo przecież moglibyście mieć.. w przyszłości.”  Teraz chyba wszędzie można wypożyczyć pita, a najlepiej kupić na spółę z kolegą – wydacie poniżej 3000zł na osobę, będziecie się wzajemnie filmować, mobilizować, dopingować,  a efekty będą bezcenne. Każdego pita bez jakikolwiek modyfikacji możecie zabrać na flat track ( czyli dowolne miejsce o równym gruncie – niewielkiej przyczpności). Normalne drogowe opony, czy slicki się świetnie nadają – nie musicie nic zmieniać. Musicie tylko pracować, aby wyglądać tak:

IMG_5971

 

I wtedy na asfalcie zaczniecie wychodzić z zakrętu tak:

IMG_5491

No to jeszcze raz – widzicie korelacje?

599ACFF1-1BF8-4E56-94C8-85CDF23A694B

Proste ćwiczenia flat trackowe poprawiają naszą pozycję, uczą wyczucia uślizgów, kontroli uślizgów, operacji gazem, ale przede wszystkim szybkości reakcji ciała. Odpowiedni, szybki ruch ciałem podnoszący motocykl do góry na przyspieszaniu jest niezwykle ważnym elementem nowoczesnej jazdy sportowej. Zapraszamy na pierwszy materiał omawiający podstawowe ćwiczenia.