Od pewnego czasu zapanowała moda na sportowe skutery. Wraz z rozpoczynającym się sezonem na ulicach pojawia się coraz więcej tych niewielkich maszyn o agresywnej stylistyce.
Oczywiście na wyglądzie się nie kończy. Widok skutera, który po starcie spod świateł zostawia samochody w tyle przestał już zaskakiwać. Małe i lekkie maszyny wyposażone w dynamiczne jednostki napędowe pozwalają na szybkie i sprawne pokonywanie miejskich korków. Najczęściej ich miłośnikami są młode, kilkunastoletnie osoby, które w właśnie ten sposób rozpoczynają swoją przygodę z jednośladami.
Jednym ze skuterów o sportowym zacięciu jest Zipp Zico Simpli. Napędzany dwusuwową 50-tką ma konkurować z maszynami takimi jak np. Kingway Ufo, czy Keeway Matrix. Najsilniejszym przeciwnikiem japońskim w tej kategorii jest oczywiście znakomita Yamaha Aerox.
Zico Simpli pod względem wyglądu zewnętrznego nie wyróżnia się na tle konkurentów. Mamy tu do czynienia z typowym, agresywnym designem, który charakteryzują ostre kształty owiewek i elementów wykończeniowych. Boczne przedłużenia przedniej osłony wydają się znajome, i przypominają te z Aeroxa. Atrakcyjności sylwetce dodaje pewien drobiazg, a mianowicie podwyższona między nogami kierowcy podłoga. Tego typu zabieg jest nam jednak znany już od pewnego czasu, więc nie stanowi niespodzianki. Żeby dostrzec niepowtarzalność Simpli, trzeba się do niego zbliżyć. Dopiero wtedy można zauważyć element, który bije na głowę większość konkurentów… Mowa tu o dwuczęściowym, elektronicznym wyświetlaczu. Niektórzy pewnie stwierdzą, że siedem kolorów podświetlania do wyboru to już przesada, jednak moim zdaniem to ciekawy gadżet… Czytelny i przyjemny dla oka ekran informuje nas o prędkości obrotowej silnika, stanie paliwa w zbiorniku, aktualnej godzinie i prędkości, z jaką się poruszamy. Do tego mamy dwa liczniki przejechanych kilometrów i stoper, a obok wyświetlacza zastaw podstawowych kontrolek.
Miejsca za kierownicą jest stosunkowo dużo. Nawet wysokie osoby powinny być usatysfakcjonowane. Jedynie pasażer może trochę narzekać na brak rozkładanych podnóżków. Siodło wykonano z dobrej jakości tworzywa, po którym nasze cztery litery nie będą się ślizgać. Pod siedzeniem przewidziano niewielki schowek. O przewożeniu w nim kasku nawet nie myśl, ale rękawice, kilka drobiazgów i nowy numer MotoRmanii zmieścisz bez problemu. Kiedy już wygodnie siedzimy, przekręcamy kluczyk i wciskamy przycisk elektrycznego rozrusznika.
Na początku dwusuwowa jednostka robi trochę hałasu, ale już po chwili rozgrzewa się i zaczyna pracować zdecydowanie spokojniej. Osiągi silnika, jak przystało na tego typu skuter, zachęcają do sportowego stylu jazdy. Pewną wadę dostrzegliśmy jednak przy samym starcie. Otóż na kierownicy odczuwalne są wibracje, wywołane najprawdopodobniej nieprecyzyjnie działającym sprzęgłem odśrodkowym. Układ przeniesienia napędu jest również odpowiedzialny za małe żachnięcie krzywej wzrostu mocy podczas ruszania. Mocnego „kopa” dostajemy przy około 10 km/h. Jednostka napędowa zapewnia bardzo dobre przyspieszenie do prędkości 60 km/h. Maksymalnie udało nam się rozpędzić Zippa do 70 km/h. Oczywiście nie ma nic za darmo, tak dynamiczny skuter musi spalić więcej paliwa niż ekonomiczny sprzęt czterosuwowy. W przypadku Zico Simpli nie ma szans na zmieszczenie się w 3l/100km. Cóż, mimo wszystko i tak jest to o połowę niższe spalanie w stosunku do małego, nawet bardzo oszczędnego samochodu…
Zawieszenie Simpli, podobnie jak cała reszta, jest nastawione na sport. I tak już dość twardy, tylny amortyzator, można dodatkowo usztywnić przez zwiększenie ciśnienia powietrza w zasobniku. Skuter znakomicie czuje się w zakrętach, ale na nierównościach nie zapewnia zbyt dużego komfortu. Na całe szczęście wszystkie plastikowe części zostały bardzo dokładnie spasowane, dzięki czemu przejazd po wybrukowanej ulicy nie kończy się hałaśliwym grzechotaniem poszczególnych elementów.
Najbardziej zaskoczył mnie tu chyba układ hamulcowy. Owszem, czerwone zaciski wyglądają oryginalnie, ale to nie one stanowią element zaskoczenia. Niewielu posiadaczy skuterów może pochwalić się stalowym oplotem przewodów hamulcowych. Zipp posiada stalowy oplot, a do tego dwie tarcze typu wave. Hamulce Simpli są ostre i skuteczne niczym miecz samurajski.
Często w przypadku skuterów za „rozsądne” pieniądze sportowe ambicje kończyły się jedynie na stwarzaniu pozorów i przeroście formy nad treścią. W tym przypadku ambicje przyczyniły się do stworzenia skutera z prawdziwymi, sportowymi genami. Jedyne, co można mu zarzucić, to drobne problemy z układem przeniesienia napędu, które w dodatku mogą okazać się proste do wyeliminowania. Poza tym jednym minusem widzę tu większość cech pozytywnych… Za tarczami hamulcowymi typu wave rzeczywiście idzie skuteczność, za groźnie wyglądającym wydechem dobre przyspieszenia, a za aerodynamiczną linią nadwozia konkretna prędkość maksymalna. Skończyło się udawanie, a zaczęła prawdziwa jazda!
Dane techniczne
Silnik
Typ 49,9 ccm, 2-suwowy, jednocylindrowy
Średn. x skok tłoka b.d.
Stopień sprężania 7,2:1
Zasilanie paliwem gaźnik
Moc maks. 4,4 KM przy 6500 obr./min.
Mom. obr. 4,5 Nm przy 5500 obr./min.
Podwozie
Rama stalowa
Zawieszenie przód widelec teleskopowy
Zawieszenie tył wahacz wleczony
Hamulec przód tarczowy
Hamulec tył tarczowy
Wymiary
Rozstaw osi 1300 mm
Wys. siedzenia b.d.
Masa 99 kg
Poj. zbiornika paliwa 5 l