MotoGP na torze Jerez: statystyki od Brembo
Piotr Jędrzejak
5 maja 2014

Jerez jest według Brembo torem średnio wymagającym, ale ma dwie wymagające strefy ostrego hamowania…

Jak pewnie pamiętacie z wczorajszego wyścigu MotoGP, tor Jerez De La Frontera jest jednym z ulubionych torów wielu zawodników, a do tego faworyzuje wyprzedzanie, czego wczoraj chyba trochę zabrakło. Hopsy spowodowane pofalowanym asfaltem wymagają motocykla dobrze zbalansowanego, łatwego w sterowaniu i stabilnego przy hamowaniu, co umożliwia ataki na szybszych zakrętach. Tor charakteryzuje się dwoma wymagającymi, ostrymi  zakrętami po długich prostych (1 oraz 6), na których przeciążenia osiągają ponad -1,6 G. Przy okazji są to miejsca, w których układy hamulcowe muszą napracować się najbardziej.  

Według Brembo, Jerez zostało sklasyfikowane jako tor o średniej trudności z punktu widzenia układów hamulcowych. W czasie wyścigu zawodnicy pokonują 27 okrążeń po nitce o długości 4423 metrów i na każdej pętli mają 8 stref mocnego hamowania. W efekcie średnio 23% czasu okrążenia spędzone jest na hamowaniu. Przy okazji, w ciągu całego GP każdy motocykl produkuje 6.7 kWh energii.

Zakręt 01
Prędkość wejściowa: 276 km/h
Prędkość końcowa: 104 km/h
Długość hamowania: 223 m
Czas hamowania: 4,8 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,6 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 7,2 kg

Zakręt 02
Prędkość wejściowa: 185 km/h
Prędkość końcowa: 82 km/h
Długość hamowania: 134 m
Czas hamowania: 4 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,3 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 5,5 kg

Zakręt 05
Prędkość wejściowa: 253 km/h
Prędkość końcowa: 142 km/h
Długość hamowania: 198 m
Czas hamowania: 3,8 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,3 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 7 kg

Zakręt 06
Prędkość wejściowa: 286 km/h
Prędkość końcowa: 87 km/h
Długość hamowania: 243 m
Czas hamowania: 5,1 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,6 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 6,7 kg

Zakręt 08
Prędkość wejściowa: 233 km/h
Prędkość końcowa: 145 km/h
Długość hamowania: 177 m
Czas hamowania: 4 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,2 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 4,5 kg

Zakręt 09
Prędkość wejściowa: 225 km/h
Prędkość końcowa: 120 km/h
Długość hamowania: 142 m
Czas hamowania: 3,5 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,5 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 5,1 kg

Zakręt 11
Prędkość wejściowa: 223 km/h
Prędkość końcowa: 173 km/h
Długość hamowania: 132 m
Czas hamowania: 2,2 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 3 kg

Zakręt 13
Prędkość wejściowa: 250 km/h
Prędkość końcowa: 75 km/h
Długość hamowania: 197 m
Czas hamowania: 5 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,4 g
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 6 kg

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły