MotoGP i World Superbike – Zima w Wyścigach – Tydzień 8

- Mick

Pierwsze testy, także ściśle tajne, pierwsze w tym roku kontuzje i kolejni motocykliści próbujący swoich sił w rajdach. Tak właśnie wyglądał ostatni tydzień w świecie MotoGP i World Superbike. Oto podsumowanie najważniejszych wydarzeń:

Laverty w WRC

Co prawda od startu sezonu MotoGP dzielą nas jeszcze dwa miesiące, ale w miniony weekend swoje zmagania zainaugurowali już rajdowi kierowcy WRC. Jak wiele wspólnego rajdy mają z wyścigami motocyklowymi? Przekonaliśmy się o tym w listopadzie, kiedy na torze Monza Valentino Rossi stoczył fenomenalny pojedynek z Robertem Kubicą. Zresztą relację z tej imprezy przeczytać możecie w styczniowym numerze MotoRmanii.

Tym razem rajdowej atmosfery zasmakował szykujący się do debiutu w MotoGP Irlandczyk Eugene Laverty, który przed startem zmagań w Monte Carlo zasiadł na prawym fotelu Forda Fiesty RS byłego zespołu M-Sport. Przy okazji okazało się, że Laverty i fabryczny kierowca Citroena, Kris Meeke – prywatnie wielki miłośnik motocykli, a w szczególności trialu – to dobrzy kumple. Więcej o wrażeniach Eugene’a z rajdowej przejażdżki przeczytacie TUTAJ.

Hernandez kontuzjowany

Laverty i Evans 5 - foto MSport McKlein

Laverty i Elfyn Evans w Monte Carlo – foto M-Sport/McKlein

Kolumbijczyk Yonny Hernandez z ekipy Pramac Racing opuści pierwsze testy MotoGP w Malezji, podczas których za sterami Desmosedici zastąpi go włoski kierowca testowy Ducati, Michele Pirro. Hernandez wybił lewy bark podczas treningów dirt trackowych i potrzebuje trzech tygodni na powrót do zdrowia.

Jak pamiętacie, rok temu, także na kilka tygodni przed startem sezonu, nogę podczas dirt trackowych treningów złamał Marc Marquez, co nie przeszkodziło mu w wygraniu pierwszego wyścigu w Katarze. Jest raczej mało prawdopodobne, aby Hernandez poszedł w jego ślady, ale Kolumbijczyk z pewnością wróci do formy przed zmaganiami na torze Losail.

Kawasaki (jednak nie) wraca do MotoGP?

Jeszcze tydzień temu głośno mówiło się o potencjalnym powrocie Kawasaki do MotoGP i planowanych testach w Jerez. Skończyło się jak w kawale: „nie samochody, tylko rowery, i nie sprzedają, tylko kradną”. Faktycznie znany z Moto2 Dominique Aegerter przez dwa dni testował motocykl MotoGP Kawasaki w Jerez i to na oponach wracającej do stawki w 2016 roku firmy Michelin, ale:

Testów nie organizowało Kawasaki, a prywatny tuner, Akira. Opony Michelin nie były zaś prototypami przeznaczonymi do MotoGP, a ogumieniem używanym w mistrzostwach Hiszpanii Superbike. Motocykl także nie był kompletnym prototypem, a „jedynie” wersją używaną rok temu przez ekipę Avintia; czyli z prototypowym podwoziem, ale i silnikiem z drogowego ZX-10R udoskonalonym jedynie o pneumatyczny rozrząd. Co więcej, Szwajcar jeździł na takim pakiecie wolniej, niż na maszynie Moto2.

Słyszymy głosy, że Kawasaki absolutnie nie planuje powrotu do MotoGP, ale pozostaje pytanie: dlaczego ktoś w ogóle chce stracić czas i pieniądze na tego typu testy? Może coś jest na rzeczy? Czas pokaże.

Zmiany na Mugello

Należący do Ferrari i uwielbiany zarówno przez zawodników, jak i kibiców MotoGP, włoski tor Mugello przejdzie mały facelifting. Zgodnie ze współczesnymi trendami, toskański obiekt otrzyma w kilku miejscach asfaltowe pobocza.

Największą modyfikację przejdzie pobocze ostatniego zakrętu, Bucine. Faktycznie, było tam szybko i niebezpiecznie, o czym dwa lata temu przekonał się chociażby Ben Spies. Asfaltowe wybiegi, choć mniejsze, pojawią się także w zakrętach 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, i 12, czyli San Donato, Luco, Materassi, Casanova i Savelli, Arrabiata 1, Scarperia i Correntaio.

Możecie się zastanawiać, dlatego w co drugim? To proste. Mugello jest pełne szykan. O ile asfaltowe pobocze przydaje się w miejscu, w którym mamy ostre hamowanie do czwórki, o tyle w piątce nie jest już specjalnie potrzebne. Tak czy inaczej asfalt będzie teraz niemal wszędzie, choć zabraknie go chociażby w szybkiej szykanie przed Bucine, gdzie w 2010 roku nogę złamał Valentino Rossi. I to akurat dobra wiadomość, bo w takich miejscach asfaltowe wybiegi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. A co Wy sądzicie o takich wybiegach? Pomagają kierowcom samochodów i bolidów, ale Casey Stoner zawsze podkreślał, że zabijają wyzwanie stawiane przez dany łuk. Zgadzacie się z Australijczykiem?

Rins o Moto2 i Moto3

Drugi wicemistrz świata Moto3 Alex Rins udzielił wywiadu hiszpańskiemu dziennikowi AS. Zapytany o pojedynek o mistrzostwo, przedsezonowy faworyt przyznał, że walkę o tytuł przegrał w pierwszej połowie sezonu, a jednym z czynników była przesiadka na nowy motocykl. „Nie mogę jednak powiedzieć złego słowa o Emilio Alzamorze i zespole. Mieliśmy z Alexem takie same motocykle i wsparcie” – powiedział Rins, który przesiada się do kategorii Moto2, zaś z Alzamorą, jako swoim osobistym managerem, rozstał się w połowie poprzedniego sezonu. Jeśli zaś chodzi o nowe wyzwanie: „Motocykle Moto2 są cięższe i szybsze na prostych, ale wolniejsze w środku zakrętu – dodał porównując nową kategorię do Moto3. – Pierwszym celem będzie z kolei walka z zespołowym kolegą.”  – czy Rins dotrzyma w Moto2 kroku Luisowi Salomowi? I czy powalczy z innym debiutantem, Alexem Marquezem?

Corsi w MotoGP?

Simone Corsi wrócił już do zdrowia po ubiegłorocznej kontuzji przedramienia, jaką zafundował mu na torze Silverstone Niemiec Jonas Folger. Włoch stracił w efekcie drugą połowę sezonu i piąte miejsce w tabeli, a potencjalnie… także szansę na awans do MotoGP. Kilka dni temu Corsi przyznał, że jeśli dobrze poradzi sobie w tym roku w Moto2, w przyszłym będzie już w królewskiej klasie.

Pytanie, którego z obecnych zawodników ekipy Forward Racing wygryzie? Stefana Bradla czy Lorisa Baza? Jeśli cała gadka jest tylko próbą zmotywowania tego duetu, to musimy przyznać, że szef teamu i całej trójki, Giovanni Cuzari, ma spory talent!

Ruszyły testy World Superbike

Zawodnicy World Superbike oficjalnie zakończyli już zimę i rozpoczęli pierwsze testy. Za ekipami już krótkie jazdy w Aragonii i Portimao (gdzie Max Biaggi testował w RS4 elektronikę przeznaczoną do MotoGP). Właśnie trwają kolejne, w Jerez. Podsumowanie obu sesji po ich zakończeniu. Tymczasem zobaczcie, jak przebiegła kilka dni temu prezentacja ekipy Pata Honda:

… i pamiętajcie; jutro prezentacja Movistar Yamahy MotoGP, a czwartego lutego pierwsze testy królewskiej klasy w Malezji!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl