Poznajcie kilka szczegółów konstruowania ramy i wahacza, tym razem na przykładzie nowego S1000RR.
Na sezon 2019 do sprzedaży trafia zupełnie nowe BMW S1000RR. Zmiany dotknęły wszystkiego – od elektroniki, przez silnik z technologią ShiftCam, kształt owiewek, a na ramie kończąc. Brytyjska redakcja MCN znowu uzyskała kilka słów od centrali BMW. Pozwólcie, że za ich pośrednictwem opiszemy zmiany w konstrukcji S1000RR.
Element nośny
„Naszym głównym celem było dalsze polepszenie dynamiki jazdy, ale też ograniczenie masy w porównaniu z poprzednim modelem. Udało nam się spełnić te cele przez zastosowanie nowej ramy głównej: silnik jest teraz znacznie mocniej zintegrowany jako element nośny konstrukcji, a do tego jest wiele zoptymalizowanych detali” – tłumaczy Marcus Mund, Project Engineer Suspension.
Nowa rama nazywa się „Flex Frame”, co już zdradza pewien szczegół (elastyczność). Ideologicznie zbudowana jest tak samo – najpierw odlewa się cztery elementy aluminiowe, a później są one spawane razem, elementem nośnym jest połączony z ramą silnik, zamontowany pod kątem 32 stopni. Celem oszczędności wagi, górne rury, główka ramy oraz uchwyty silnika są zredukowane pod względem masy, a konstrukcja bardziej opiera się na silniku – szczególna uwaga poświęcona została, aby uchwyty przenoszące naprężenie na silnik były jak najkrótsze.
Nowa rama jest również węższa, redukując szerokość motocykla nawet o 30 mm. To również pozwoliło oszczędzić 1,3 kg masy ramy, co przekłada się na łączą redukcję 11 kg całościowej wagi S1000RR 2019.
Dolne wsporniki wahacza
S1000RR na rok 2019 posiada także nowy wahacz ze wspornikami zamontowanymi w dolnej części. Wersje ścigające się w Superbikach już od dawna używają tego typu wahaczy (które dostępne były legalnie jako akcesoria), co przynosi ze sobą sporo zalet. Miejsce – pod wahaczem jest sporo wolnego miejsca, a więc kształt wsporników można zaprojektować z większą dowolnością. Elastyczność – sposób, w jaki wygina się tak skonstruowany wahacz, zapewnia mniejsze przesunięcia boczne punktu styku opony z asfaltem. Amortyzator – umieszczenie wsporników na dole pozostawia na górze więcej wolnego miejsca do zamontowania amortyzatora, a przy okazji można go odsunąć dalej od silnika, redukując jego nagrzewanie.
Pomimo swojej skomplikowanej konstrukcji, nowy wahacz do S1000RR odlewany jest od razu jako pojedyncza część. Później trafia na maszynowe obrabianie pod ślizgi łańcucha oraz punktów mocowania. Nowy wahacz jest też o 300 gramów lżejszy, niż poprzedni.
Geometria
BMW pobawiło się także z geometrią podwozia. Rozstaw osi został zwiększony o 9 mm do 1411 mm, aby poprawić stabilność. W motocyklach Superstock, właśnie celem poprawienia stabilności, tylne koło przesuwane jest maksymalnie do tyłu.
Dodatkowy rozstaw osi pozwolił na zastosowanie ostrzejszej główki ramy, która teraz ma kąt 23,1 stopnia (ostrzej o 0,4 stopnia). Ślad przedniego koła zmniejszony został do 93,9 mm.
Wszystkie te zabiegi sprowadzają się do jednego – motocykl ma być lżejszy, zwinniejszy i jednocześnie stabilniejszy. W tym przypadku zmiany dotyczą S1000RR, ale ten sam cel przyświeca wszystkim producentom motocykli sportowych.