Uratował czy nie? Analiza techniki jazdy :)

- MotoRmania

To zdj─Öcie zosta┼éo wykonane podczas Mistrzostw W┼éoch na torze Mugello – bohaterem jest Michael Girotti, kt├│ry pos┼éu┼╝y nam do analizy takich przypadk├│w.

Je┼╝eli jedziesz w dowolnej klasie Mistrzostw W┼éoch, nawet na ko┼äcu stawki, to jeste┼Ť „kotem”. Jeste┼Ť po prostu szybkim zawodnikiem. Ale nawet szybcy zawodnicy cz─Östo wykazuj─ů du┼╝e braki treningowe, kiedy przychodzi do kontroli motocykli w u┼Ťlizgu. Jad─ůcy Yamah─ů R6 w specyfikacji Supersport Girotti by─ç mo┼╝e powinien po┼Ťwi─Öci─ç na treningach wi─Öcej uwagi na prac─Ö cia┼éem w u┼Ťlizgu.

Przeanalizujmy zatem co si─Ö sta┼éo. Dlaczego patrz─ůc na to zdj─Öcie powinni┼Ťcie si─Ö od razu domy┼Ťli─ç, ┼╝e tego si─Ö nie da┼éo uratowa─ç.

Cztery elementy wskazuj─ů, ┼╝e w tej chwili zawodnik kompletnie nie kontroluje motocykla – w zasadzie pi─Ö─ç. Pierwszym zasadniczym jest fakt, ┼╝e jest w u┼Ťlizgu na pe┼énej kontrze co jest oczywiste, ale nie robi nic co pokazuje, ┼╝e ten u┼Ťlizg jest kontrolowany. U┼Ťlizg nie jest utrzymywany poprzez kontrol─Ö gazu ( gaz zamkni─Öty), nie jest kontrolowany przez tylny hamulec ( hamulec odpuszczony), nie jest kontrolowany przez przedni hamulec ( tak, mo┼╝na na rozmiar u┼Ťlizgu ty┼éu wp┼éywa─ç r├│wnie┼╝ przednim hamulcem – doci┼Ťni─Öty powoduje, ┼╝e tylne ko┼éo zaczyna nas bardziej wyprzedza─ç, co mo┼╝ecie prze─çwiczy─ç na naszych treningach w Moto Angeles) – to oznacza, ┼╝e rider jest w 100% poza kontrol─ů. Dodatkowo jego cia┼éo jest w pozycji, kt├│ra podnosi ┼Ťrodek ci─Ö┼╝ko┼Ťci zamiast go obni┼╝a─ç i przeciwdzia┼éa─ç highside’owi. Zobaczcie jak─ů pozycj─Ö powinien odruchowo przy rozpocz─Öciu u┼Ťlizgu przyjmowa─ç Michael, aby da─ç sobie wi─Öksz─ů szans─Ö na wyj┼Ťcie ca┼éo z takich sytuacji.

Na zdj─Öciu powy┼╝ej widzicie klasyczn─ů pozycj─Ö flat trackow─ů, a na dw├│ch zdj─Öciach pod nim zobaczycie jak ─çwicz─ů j─ů Franco Morbidelli i Valentino Rossi. Zwr├│─çcie uwag─Ö na r├│┼╝nic─Ö w u┼éo┼╝eniu cia┼éa na klasycznym zdj─Öciu flat trackowym gdzie zawodnik kontroluje slajd, a u┼éo┼╝enie pozycji cia┼éa Girottiego. Tu┼é├│w jest zwr├│cony w odwrotnym kierunku. Co by┼éo niew─ůtpliwie jedn─ů z przyczyn tego co si─Ö wydarzy┼éo p├│┼║niej.

To co r├│┼╝ni nas przeci─Ötnych Kowalskich, a tak┼╝e niekt├│rych dobrych zawodnik├│w, od najlepszych jest brak umiej─Ötno┼Ťci odpowiedniego zachowanie podczas u┼Ťlizgu. Dlatego, ┼╝e w u┼Ťlizgu w zasadzie nie je┼║dzimy nigdy, a je┼╝eli ju┼╝ si─Ö to przydarzy to zazwyczaj jest sytuacj─ů kiedy, cytuj─ůc klasyka : „m├│zg wysy┼éa maila do kupy, ┼╝e spotkanie jest w majtkach”. Przygotowanie do takich sytuacji nale┼╝y trenowa─ç poprzez zorganizowanie sobie warunk├│w do jazdy w permanentnym u┼Ťlizgu. Po to, aby nasze cia┼éo wyrobi┼éo „odruch mi─Ö┼Ťniowy” ustawiania pozycji w spos├│b flat trackowy – to dlatego Rossi, Marquez i sp├│┼éka sp─Ödzaj─ů na flat tracku tyle czasu. Je┼╝eli chcecie by─ç przygotowani do kontroli u┼Ťlizgu na torze, lub w trudnej sytuacji drogowej musicie zafundowa─ç sobie odpowiednie ─çwiczenia i je powtarza─ç. Naj┼éatwiej si─Ögn─ů─ç po pit bike’i – zobaczcie jak mo┼╝e wygl─ůda─ç wasz trening na przyk┼éadzie naszych zaj─Ö─ç z zespo┼éem Motormania KidzGP.

Je┼╝eli macie wi─Ökszy motocykl typu enduro to nie r├│bcie nic, opr├│cz pozbycia si─Ö opon off-roadowych ( mo┼╝ecie tam za┼éo┼╝y─ç rainy, slicki, albo zwyk┼ée opony drogowe). Albo przyjed┼║cie do nas do hiszpa┼äskiej haciendy Motormanii na tygodniowy trening, gdzie od razu przenosimy elementy flat trackowe na asfalt:). Hiszpania od lipca si─Ö otwiera, a bilety lotnicze s─ů super tanie. Je┼╝eli macie pytania to walcie do mnie [email protected]. Najwa┼╝niejsze- nie czekajcie z treningami. Je┼╝eli nie macie pita to wypo┼╝yczcie – popracujcie godzin─Ö tygodniowo, albo nawet raz na dwa tygodnie. To ju┼╝ wam du┼╝o da.

Pozdrawiam ­čÖé

Pejser

Mo┼╝e ci si─Ö zainteresowa─ç

MotoRmania jest zaskakuj─ůcym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstaw─ů publikacji s─ů rzetelnie i niezale┼╝nie przeprowadzane testy motocykli, kt├│rych dodatkow─ů atrakcj─ů jest inspiruj─ůcy spos├│b prezentacji zdj─Ö─ç. Kompetencja redakcji MotoRmanii zosta┼éa wyr├│┼╝niona zaproszeniem do test├│w fabrycznych motocykli wy┼Ťcigowych klasy Superbike, co b┼éyskawicznie ugruntowa┼éo status magazynu jako najbardziej fachowego miesi─Öcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to d┼éugo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu ┼╝ycia!

┬ę2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrze┼╝one MotoRmania.com.pl