Piłka golfowa i podwójna skorupa: rozwiązanie szumu i wibracji w kaskach?
Piotr Jędrzejak
30 czerwca 2015

Dbając o słuch motocyklistów, student z Wielkiej Brytanii opracował nowoczesny pomysł na budowę kasku. Czy coś takiego może się sprawdzić?

Louie Amphlett pochodzi z Wielkiej Brytanii i właśnie skończył kierunek Design Produktu na Uniwersytecie w Brighton. Redakcja Morebikes.co.uk zainteresowała się jego projektem na zakończenie studiów, my przeczytaliśmy ich wywiad z Louim i również chcemy przedstawić Wam jego pomysł.

Pewnie zgodzicie się, że segment kasków motocyklowych podlega raczej procesowi powolnej ewolucji i na próżno szukać tutaj rewolucyjnych (i efektywnych) rozwiązań. Wielu topowych producentów z ogromnymi budżetami skupia się na bezpieczeństwie i komforcie, nierzadko pozostawiając poziom głośności jako efekt uboczny. Louie wie, że nie ma szans z nimi konkurować, a więc (również ze względu na to, że jego ojciec stracił słuch m.in. przez motocykle) skupił się rozwiązaniu problemu szumów i wibracji kasku, które przekazywane przez skorupę bezpośrednio wpływają na stopniowe pogorszenie słuchu.

Przy projektowaniu swojego kasku nazwanego Lenza One, Louie skupił się na 3 głównych aspektach:

Po pierwsze – Lenza One posiada na wierzchu dwie warstwy skorupy, jedna zawieszona nad drugą. Taki system pomaga w niwelowaniu przekazywanych wibracji, które powstają z powodu zawirowań powietrza i różnicy ciśnień. „Nie znalazłem żadnego innego kasku, którego technologia rzeczywiście absorbowałaby wibracje – oczywiście warstwa EPS w kasku pomaga w absorbowaniu drgań, ale nie znalazłem żadnego systemu zaprojektowanego celowo do absorbowania wibracji spowodowanych wiatrem.

Po drugie – powierzchnia kasku w górnej części posiada wgłębienia, które wyglądem i technologią przypominają piłkę golfową. W golfie chodzi o to, że taka konstrukcja zapewnia niższy opór piłeczki, ale w kasku gwarantuje dodatkową zaletę. W gładkim kasku powietrze odbija się od powierzchni, co powoduje turbulencje – niskie ciśnienie tworzone przez zaburzony obieg powietrza powoduje hałas. Wgłębienia z kolei pozwalają, aby powietrze zostało przy powierzchni kasku dłużej, co redukuje poziom turbulencji, co z kolei ogranicza hałas.

Po trzecie – wydłużony kształt. Lenza One nie jest tak okrągły, jak zwykłe kaski. Wyobraźcie sobie przekrój skrzydła samolotu, to jest idealny kształt aerodynamiczny. Ten kask stara się to naśladować w sposób bliższy ideałowi, niż standardowe kaski.”

W rozmowie z morebikes.co.uk, Louie wspomina, że po 4,5 miesiącach prac oraz po pierwszych testach, wyniki są obiecujące. Teraz już skończył studia, ale nie zamierza przestawać pracować nad swoim projektem. „Uniwersytet posiada obiekt z tunelem aerodynamicznym, więc będę mógł przeprowadzać tam dalsze testy. Nie przedstawiałem mojego pomysłu żadnemu producentowi – jeszcze…”

Co uważacie o kasku Lenza One? Wydłużony, opływowy kształt nie jest żadną nowością w kaskach motocyklowych, ale musimy przyznać, że podwójna skorupa z zawieszeniem oraz powierzchnia piłki golfowej są całkiem pomysłowe. Takie rozwiązania rodzą jednak kilka pytań – jaki wpływ na wagę i bezpieczeństwo przy upadku ma podwójna skorupa? Przy okazji naszej niedawnej wizyty w centrum testowym Araia dowiedzieliśmy się, że ich kaski nie bez powodu są maksymalnie gładkie. To dlatego, aby powodować jak najmniejszy opór w razie szlifu. Nie jesteśmy specami od fizyki, ale powierzchnia piłki golfowej zdaje się być zupełnie przeciwna tej teorii.

W komentarzach czekamy na Wasze opinie!

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły