Wszystkie smart-urządzenia, a także infrastruktura drogowa, może komunikować się poprzez C-V2X. W ten sposób pojazdy „porozumieją” się, kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu, a smartfon w kieszeni pieszego „ostrzeże” nadjeżdżający samochód przed potrąceniem.
Wystawa Consumer Electronics Show w Las Vegas to świetne miejsce na prezentowanie elektronicznych nowinek, również tych związanych z rynkiem motoryzacyjnym. Ducati, Audi, wraz z Fordem oraz Qualcommem przeprowadzili tam „żywą” prezentację systemu C-V2X, czyli ConVeX, czyli Connected Vehicle to Everything, który ma bezprzewodowo łączyć ze sobą motocykle, samochody, pieszych, infrastrukturę drogową (oraz wszystko inne na drodze) w celu poprawienia bezpieczeństwa jazdy.
Ducati Multistrada 1260 oraz samochody Audi oraz Ford zostały wyposażone w urządzenia komunikacyjne przygotowane przez firmę Qualcomm. Zaprezentowane zostały typowe, codzienne sytuacje na drodze, w których jednak bezpieczeństwo mogło być diametralnie podniesione dzięki bezpośredniej komunikacji pomiędzy pojazdami.
Sytuacją, w której system C-2VX pomaga, jest na przykład 4-stronne skrzyżowanie równorzędne, bez sygnalizacji świetlnej, na którym kierowcy nie mają odpowiedniego i czystego pola widzenia. Dzięki komunikacji opartej na C-2VX, wszystkie pojazdy mogły ustalić optymalny sposób przejechania skrzyżowania.
Pozostałe scenariusze zaprezentowane z użyciem sytemu komunikacji to:
– V2V, Vehicle-to-Vehicle, pojazd z pojazdem;
– V2P, Vehicle-to-Pedestrian, pojazd z pieszym;
– V2I, Vehicle-to-Infrastructure, pojazd z infrastrukturą.
Komunukacja V2V pomaga na skrzyżowaniach, dzięki czemu można uniknąć wypadków pod kątem na skrzyżowaniach, wliczając popularne lewoskręty oraz wyjazdy z podporządkowanych. Scenariusze V2P mogą chronić najbardziej narażonych uczestników ruchu, wliczając pieszych i rowerzystów. Scenariusze V2I mogą być użyte przy strefach budowy, aby kierowca otrzymywał rozszerzone ostrzeżenie i informację na temat remontu na drodze.
System C-2VX może docelowo współpracować z systemami bezpieczeństwa ADAS (Advanced Driver Assistance System), takimi jak radary, lidary oraz systemy czujników martwej strefy czy wczesnego wykrywania kolizji. System komunikacji bezpośredniej używa chipsetu Qualcomm 9150 C-V2X, który może być w łatwy sposób zintegrowany ze wszelkimi modemami bezprzewodowymi. Jego implementacja jest efektywna pod względem kosztów, co może okazać się kluczowym argumentem, aby branża automotive rzeczywiście poszła w stronę C-V2X.
„Wyobraźcie sobie sytuację, w której pieszy niespodziewanie wchodzi na ulicę zza przeszkody lub w miejscu, w którym nie jest widoczny, a Twój samochód już się zatrzymuje, ponieważ został zaalarmowany przez smartfona pieszego. To tylko jeden z przykładów, jak system C-V2X może połączyć smart-pojazdy ze smart-światem” – powiedział Don Butler, dyrektor wykonawczy w Ford Connected Vehicle Platform and Product.
„Zapraszamy pozostałych producentów pojazdów, lokalne rządy oraz firmy technologiczne do udziału w znaczącym ruchu budującym ekosystem C-V2X.”