Auto Race: japońska wersja żużla w konfrontacji z superbike i supermoto

- Piotr Jędrzejak

Japonia to dziwne miejsce. Ludzie tam mają zupełnie inne rozrywki, niż w naszej części kraju. Jednym z nich jest sport hazardowo-motocyklowy pod nazwą „Auto Race”.

Wbrew pierwszemu skojarzeniu, ścigają się tam motocykle. Auto Race wywodzi się z żużla, jednak gdy w latach ’60 rząd zakazał wyścigów na luźnej nawierzchni ze względów bezpieczeństwa, japoński żużel przeniósł się na asfaltowe tory przypominające Nascar – owal z nachylonymi zakrętami, jednak znacznie krótszy. Tor ma do 1000 metrów.

Auto Race jest sportem zrzeszonym, regulowanym ścisłymi przepisami. W odróżnieniu od żużla, Auto Race łączy wyścigi z hazardem. Tak jak w znanych nam wyścigach konnych, wyniki można obstawiać. Z tego powodu, na dzień przed zawodami, wszyscy zawodnicy przebywają w zamkniętym dormitorium z zakazem kontaktu na zewnątrz.

Typowy wyścig ma ok. 8 okrążeń, odbywa się na łącznym dystansie do ok. 4000 metrów, a trwa zazwyczaj do 3 minut. Motocykle używane w Auto Race są zmodyfikowane do pokonywania zakrętów w lewo. Posiadają asymetryczną kierownicę pozwalającą na głębokie złożenia. Nie mają hamulców, są lekkie. Nad prawym kolanem znajduje się dodatkowy uchwyt służący do zaparcia się nogą. Mają silniki o pojemności 599 ccm.

Raz na jakiś czas odbywają się imprezy typu Oval Super Battle, w którym zawodnicy Auto Race konkurują, jak na poniższym filmie, z zawodnikami Japońskich Mistrzostw Supermoto oraz Japońskich Mistrzostw Superbike. Kto wygra na asfaltowym owalu? Sprawdźcie to:

Jeżeli wciąż Wam mało wyścigów Auto Race, zobaczcie jak to wygląda z punktu widzenia zawodnika:

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl